Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo.
Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet.
Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
1 måned siden
Elbilister i Oslo er svært misfornøyde med den nylige prisøkningen på gatelading, som i enkelte tilfeller har økt med 75 prosent. Medlemmer av Elbilforeningen reagerer kraftig og beskriver situasjonen som «fullstendig uhørt», spesielt fordi de må betale både for parkering og lading. Kritikken går ut på at de som allerede har beboerparkering, nå betaler dobbelt. Elbilforeningen har foreslått en ny prismodell basert på kilowattime-forbruk, og Bymiljøetaten opplyser at et forslag om ny prismodell er til politisk behandling.
8 dager siden
TV-profil Jan Tore Kjær reagerer kraftig på de høye prisene på norsk sjømat etter å ha betalt 895 kroner for seks sjøkreps. Han mener det er «fullstendig galskap» at sunn og lokal sjømat koster så mye, mens billigere mat ofte er mindre næringsrik og masseprodusert. Kjær delte sin frustrasjon på Instagram, hvor sjømatleverandøren VAAG svarte med forståelse og forklarte at høye priser skyldes blant annet at fiskerne betaler mye for råvarene, og at bare en liten del av sjøkrepsen er spiselig halekjøtt. VAAG peker også på økt internasjonal etterspørsel som en årsak til prisøkningen, men lover å jobbe for bedre priser i 2025.
3 måneder siden
Norges Automobil-Forbund (Naf) krever en pendlergaranti for togpassasjerer, som gir automatisk refusjon basert på forsinkelser på den aktuelle strekningen. Naf mener dagens system, som krever manuell søknad for hver forsinkelse og ikke gjelder for korte strekninger, er utilstrekkelig. De foreslår at refusjonen skal beregnes ut fra differansen mellom målsatt og reell punktlighet på strekningen. Dette kommer etter at statistikk viser at kun 69,2 prosent av togene er i rute i rushtiden i Oslo, og at togpendlere er den minst fornøyde trafikantgruppen. Naf mener at togpendlere betaler full pris for et tilbud som ikke holder mål.
3 måneder siden
Det er store prisforskjeller på billetter til håndball-VM i Norge og Danmark. I Norge koster de billigste billettene 231 kroner, mens de i Danmark koster 760 kroner. Dette har ført til reaksjoner i Danmark, der en familiemor uttrykker frustrasjon over de høye prisene. Dansk Håndbold erkjenner kritikken, men understreker at det er interesse for å betale for produktet. Norges kamper spilles i Unity Arena på Fornebu, som nærmer seg utsolgt til finalen. Norges Håndballforbund har som mål å ha 70 prosent belegg på de innledende kampene.
3 måneder siden
En undersøkelse viser store forskjeller i priser for 30-dagers bussbillett i norske storbyer. Trondheim har de dyreste billettene for både studenter og voksne, mens Tromsø og Porsgrunn/Skien har de billigste. Fylkesvaraordfører i Trøndelag forklarer de høye prisene i Trondheim med en stor sone 1, som inkluderer flere kommuner. Det diskuteres om man skal redusere sonen for å senke prisen. MDG ønsker et nasjonalt månedskort til 499 kroner, men staten ser utfordringer med dette. Staten bidrar med midler til kollektivtrafikk, men det er uenighet om hvorvidt dette er nok for å senke prisene.