Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd.
Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet.
Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Aimo Park har valgt å pause sitt fakturagebyr for Flex-produktet etter sterk kritikk fra Forbrukerrådet og et varsel om milliongebyrer fra Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener flere parkeringsselskaper utnytter forbrukere gjennom urettmessig høye fakturagebyrer og har tatt rettslige skritt mot finansselskapet Riverty. Mens Aimo Park venter på en rettslig avklaring, fortsetter Onepark å kreve det omstridte gebyret. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukere til å betale for parkeringen, men bestride urimelige gebyrer.
4 måneder siden
Forbrukertilsynet anklager parkeringsselskapene Onepark, Apcoa AS og Aimo Park Norway AS for å kreve ulovlig høye fakturagebyr. Tilsynet truer med en samlet tvangsmulkt på 2,5 millioner kroner i uken dersom selskapene ikke endrer praksis. Forbrukerrådet støtter tilsynets vurdering, og viser til at fakturagebyret ikke skal overstige de faktiske kostnadene ved å sende ut en faktura. Selskapene har fått frist til 20. januar for å svare på kravet. Aimo Park Norway AS sier de vil vurdere saken, mens de to andre selskapene ikke ønsker å kommentere.
28 dager siden
Nettavisen kritiserer Oneparks høye og uforutsigbare parkeringspriser på Gardermoen. Selskapet, som har et tilnærmet monopol gjennom en avtale med Avinor, bruker dynamisk prising, noe som gjør det vanskelig for kundene å vite hva de skal betale. Prisene kan overstige en tur/retur-billett til London. Kritikken omfatter manglende prisskilt og at dynamisk prising utnytter stressede reisende uten reelle alternativer. Artikkelen stiller spørsmål ved lovligheten av praksisen og oppfordrer politikere til å undersøke om et statlig selskap og en privat monopolbedrift utnytter forbrukerne.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
4 måneder siden
Forbrukertilsynet har varslet parkeringsselskapene Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway om milliongebyrer for å ha krevd for høye fakturagebyrer. Ifølge den nye finansavtaleloven fra 2023 skal ikke fakturagebyret overstige selskapenes faktiske kostnader. Tilsynet krever at selskapene endrer praksis, og har varslet tvangsmulkter på henholdsvis 1,3 millioner, 950 000 og 250 000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor loven, og vil svare Forbrukertilsynet innen 20. januar. De vil ikke kommentere saken ytterligere før de har gitt sitt tilsvar.
3 måneder siden
Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.
4 måneder siden
Strømprisene i Sør-Norge har nådd ekstreme nivåer, med priser opp til 13,40 kroner per kilowattime. Dette har ført til sterk kritikk mot regjeringen og energiminister Terje Aasland, som anklages for manglende handling. Ordførere i regionen, inkludert Kristiansandsordfører Mathias Bernander, har uttrykt frustrasjon over urettferdige prisforskjeller og eksport av strøm til utlandet. Næringslivet, som ikke mottar kompensasjon, rammes hardt, spesielt kraftkrevende industri. Forslag som makspris på 50 øre og en felles prissone for hele Norge vurderes som mulige løsninger for å lette byrden på Sørlandet.
4 måneder siden
Forbrukerrådet har saksøkt Riverty for å kreve inn ulovlige fakturagebyrer på vegne av flere parkeringsselskaper. Gebyrene overstiger selskapets faktiske kostnader, noe som er i strid med finansavtaleloven. Forbrukerrådet mener gebyrene bør ligge rundt ti kroner. Hvis Forbrukerrådet vinner saken, kan kunder som har betalt for høye gebyrer etter 1. januar 2023 kreve pengene tilbake. Riverty har stanset kjøp av de omstridte fakturaene i påvente av en juridisk avklaring. Forbrukerrådet har tidligere vunnet et lignende gruppesøksmål mot DNB for ulovlige gebyrer.
4 måneder siden
Forbrukertilsynet har varslet tre parkeringsselskaper om milliongebyrer for å kreve for høye fakturagebyrer. Tilsynet mener at selskapene tar mer betalt for å sende faktura enn det faktisk koster, noe som strider mot den nye finansavtaleloven fra 2023. Loven sier at fakturagebyret ikke kan overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad. De tre selskapene, Onepark, Apcoa og Aimo Park Norway, har fått varsel om tvangsmulkter på henholdsvis 1.300.000, 950.000 og 250.000 kroner. Selskapene har uttalt at de mener deres praksis er innenfor regelverket og har frist til 20. januar med å svare Forbrukertilsynet.
1 måned siden
Elbilister i Oslo er svært misfornøyde med den nylige prisøkningen på gatelading, som i enkelte tilfeller har økt med 75 prosent. Medlemmer av Elbilforeningen reagerer kraftig og beskriver situasjonen som «fullstendig uhørt», spesielt fordi de må betale både for parkering og lading. Kritikken går ut på at de som allerede har beboerparkering, nå betaler dobbelt. Elbilforeningen har foreslått en ny prismodell basert på kilowattime-forbruk, og Bymiljøetaten opplyser at et forslag om ny prismodell er til politisk behandling.