Nettavisen kritiserer Oneparks høye og uforutsigbare parkeringspriser på Gardermoen. Selskapet, som har et tilnærmet monopol gjennom en avtale med Avinor, bruker dynamisk prising, noe som gjør det vanskelig for kundene å vite hva de skal betale.
Prisene kan overstige en tur/retur-billett til London. Kritikken omfatter manglende prisskilt og at dynamisk prising utnytter stressede reisende uten reelle alternativer.
Artikkelen stiller spørsmål ved lovligheten av praksisen og oppfordrer politikere til å undersøke om et statlig selskap og en privat monopolbedrift utnytter forbrukerne.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
28 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.
1 måned siden
Aimo Park har valgt å pause sitt fakturagebyr for Flex-produktet etter sterk kritikk fra Forbrukerrådet og et varsel om milliongebyrer fra Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener flere parkeringsselskaper utnytter forbrukere gjennom urettmessig høye fakturagebyrer og har tatt rettslige skritt mot finansselskapet Riverty. Mens Aimo Park venter på en rettslig avklaring, fortsetter Onepark å kreve det omstridte gebyret. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukere til å betale for parkeringen, men bestride urimelige gebyrer.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer private parkeringsselskaper for aggressiv og kynisk bøtelegging av bilister. En journalist trekker paralleller til korrupte kommunale parkeringsvakter på 1980-tallet. Nåværende og tidligere ansatte forteller om press for å ilegge gebyrer selv ved uklare forhold, og at de tjener på provisjon. Borettslag og butikker opplever redusert besøk fordi folk frykter å bli bøtelagt. Politikere bruker miljøargumenter for å tillate private selskaper, som utnytter systemet for egen vinning. Samfunnet har ennå ikke funnet en god løsning på parkeringsproblemet, noe som går ut over vanlige folk.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
3 måneder siden
En fanklubbleder kritiserer de høye prisene i Trondheim under Ski-VM, og mener det grenser til økonomisk utnyttelse av folk. Han påpeker at prisene på overnatting, bobilparkering og transport er langt høyere enn ved andre internasjonale arrangementer. Dette skremmer bort både norske og utenlandske supportere, og kan føre til at mange ikke får oppleve mesterskapet. Arrangørene frykter at overprising kan føre til at utleiere ikke får leid ut. Trondheim Parkering begrunner prisøkningen med økte driftskostnader og høy etterspørsel.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan høye togpriser påvirker folks reisevalg, og mange velger fly som et rimeligere alternativ. Lesere påpeker at togreiser, spesielt for ungdom som ikke er studenter, er blitt uforholdsmessig dyre. Vy forsvarer sin dynamiske prissetting som et middel for å jevne ut passasjertrafikken, men møter kritikk for at prisene ofte er høyest når folk har mulighet til å reise. Dette skaper frustrasjon og reiser spørsmål om togtilbudets tilgjengelighet for «folk flest».
4 måneder siden
Artikkelen omhandler de rekordhøye strømprisene i Sør-Norge, som nådde 6,29 kr/kWh. Det hevdes at dette er et resultat av en bevisst politikk fra både nåværende og tidligere regjeringer, som har koblet Norge til det europeiske energimarkedet via eksportkabler. Dette fører til at norske strømpriser påvirkes av forhold i Europa. Artikkelen kritiserer politikernes manglende ansvar og foreslår at Norge bør ta tilbake kontrollen over egne energiressurser ved å melde seg ut av ACER og EØS, regulere strømeksporten, sette makspriser og stoppe elektrifisering av sokkelen. Det foreslås en makspris på 35 øre/kWh for basisforbruk.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye lederlønningene i statseide selskaper som DNB og Equinor, samt i NRK og NAV, og argumenterer for at dette undergraver statens troverdighet i kampen mot ulikhet. Den peker på at lønningene står i kontrast til økende matpriser og økonomisk press for folk flest. Forfatteren fremhever lønnsveksten blant ledere i offentlig sektor og stiller spørsmål ved behovet for så mange høytlønnede ledere i NAV. Kritikken rettes også mot forslaget om å heve lønnstaket for embetsmenn, da dette signaliserer feil prioriteringer.