Artikkelen belyser hvordan høye togpriser påvirker folks reisevalg, og mange velger fly som et rimeligere alternativ. Lesere påpeker at togreiser, spesielt for ungdom som ikke er studenter, er blitt uforholdsmessig dyre.
Vy forsvarer sin dynamiske prissetting som et middel for å jevne ut passasjertrafikken, men møter kritikk for at prisene ofte er høyest når folk har mulighet til å reise.
Dette skaper frustrasjon og reiser spørsmål om togtilbudets tilgjengelighet for «folk flest».
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.
28 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.
3 måneder siden
En undersøkelse viser store forskjeller i priser for 30-dagers bussbillett i norske storbyer. Trondheim har de dyreste billettene for både studenter og voksne, mens Tromsø og Porsgrunn/Skien har de billigste. Fylkesvaraordfører i Trøndelag forklarer de høye prisene i Trondheim med en stor sone 1, som inkluderer flere kommuner. Det diskuteres om man skal redusere sonen for å senke prisen. MDG ønsker et nasjonalt månedskort til 499 kroner, men staten ser utfordringer med dette. Staten bidrar med midler til kollektivtrafikk, men det er uenighet om hvorvidt dette er nok for å senke prisene.
28 dager siden
Nettavisen kritiserer Oneparks høye og uforutsigbare parkeringspriser på Gardermoen. Selskapet, som har et tilnærmet monopol gjennom en avtale med Avinor, bruker dynamisk prising, noe som gjør det vanskelig for kundene å vite hva de skal betale. Prisene kan overstige en tur/retur-billett til London. Kritikken omfatter manglende prisskilt og at dynamisk prising utnytter stressede reisende uten reelle alternativer. Artikkelen stiller spørsmål ved lovligheten av praksisen og oppfordrer politikere til å undersøke om et statlig selskap og en privat monopolbedrift utnytter forbrukerne.
1 måned siden
Artikkelen omhandler turisters reaksjoner på høye priser i norske skianlegg, spesielt i Hemsedal og Trysil, hvor dagskort kan koste over 700 kroner. Prisene sammenlignes med utlandet, og turister vurderer alternativer som sesongkort og Airbnb for å spare penger. Enkelte påpeker at det er dyrt å drive skianlegg i Norge, og at anleggene forsøker å tilby mer enn bare skikjøring, som terrengparker og bedre serveringssteder. Artikkelen forteller også om en 16-åring som fikk bindingen ødelagt, men raskt fikk hjelp på Geilo. Slaatta Skisenter tilbyr også gratis hjelmer for å øke sikkerheten.
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter dersom kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen understreker at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisene bør justeres ned når kvaliteten går ned. Problemer oppstår etter at Bane Nor stenger et verksted, noe som fører til at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, med stappfulle tog og innstilte avganger som følge. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som opplever et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at refusjonsordninger bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende å få kompensasjon og for å øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
3 måneder siden
En fanklubbleder kritiserer de høye prisene i Trondheim under Ski-VM, og mener det grenser til økonomisk utnyttelse av folk. Han påpeker at prisene på overnatting, bobilparkering og transport er langt høyere enn ved andre internasjonale arrangementer. Dette skremmer bort både norske og utenlandske supportere, og kan føre til at mange ikke får oppleve mesterskapet. Arrangørene frykter at overprising kan føre til at utleiere ikke får leid ut. Trondheim Parkering begrunner prisøkningen med økte driftskostnader og høy etterspørsel.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.