Natt til lørdag opplevde influenser Isabelle Eriksen en ubehagelig situasjon med en taxisjåfør i Oslo. Sjåføren oppførte seg upassende, blant annet ved å be om en klem etter å ha kjørt henne hjem.
Eriksen delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stor respons fra andre kvinner som har opplevd lignende situasjoner. Hun oppfordrer til å bruke taxitjenester som kan spores, som Bolt eller Uber.
Norges Taxiforbund har fordømt hendelsen som uakseptabel og understreker viktigheten av trygghet i bransjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Artikkelen omhandler flere tilfeller av seksuelle overgrep begått av taxisjåfører i Oslo mot kvinnelige passasjerer. Den belyser hvordan kvinner ofte føler seg utrygge når de reiser alene om natten, spesielt i taxi. Flere sjåfører er dømt for alvorlige overgrep, inkludert voldtekt og frihetsberøvelse. En kvinne fortalte i retten at hun måtte late som hun var bevisstløs for å stoppe overgrepet. Artikkelforfatteren argumenterer for at taxiselskapene må innføre klare etiske retningslinjer for å beskytte passasjerene, og forby sjekking og seksuell kontakt mellom sjåfører og passasjerer.
9 dager siden
Amalie (23) deler sin historie om å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep av en Bolt-sjåfør i Oslo. Sjåføren ble dømt for misbruk av stilling, men frikjent for voldtekt. Amalie advarer nå andre unge kvinner mot å ta taxi alene og forteller om sine traumer etter hendelsen. Overgrepsmottak bekrefter at de ser en økning i slike saker, spesielt knyttet til private taxiselskaper. Politiet oppfordrer til å velge seriøse aktører i taximarkedet, og Bolt ønsker bedre kontrollsystemer for å øke tryggheten.
1 måned siden
Amalie (23) ble utsatt for seksuelle overgrep av en taxisjåfør i Oslo i desember 2023. Etter en kveld ute bestilte hun en taxi, men sjåføren befølte henne og utførte oralsex mot hennes vilje. Hun anmeldte forholdet, og sjåføren ble dømt til åtte måneders fengsel og fradømt retten til å kjøre taxi. Han ble dømt for seksuell omgang ved misbruk av stilling, men ikke for voldtekt, noe Amalie er skuffet over. Hun sliter med psykiske og fysiske ettervirkninger og deler sin historie for å hjelpe andre og oppfordre til anmeldelse av slike hendelser. Hun mener en samtykkelov kunne ført til en annen dom i hennes sak.
1 måned siden
Amalie, en 21 år gammel kvinne, opplevde et seksuelt overgrep av en taxisjåfør etter en kveld ute i Oslo. Sjåføren kjørte henne rundt i nesten to timer mot hennes vilje og forgrep seg på henne. Til tross for hennes protester fortsatte overgrepet. Saken endte i retten, hvor sjåføren ble dømt for seksuell omgang ved misbruk av stilling, men frikjent for voldtekt. Denne avgjørelsen har ført til stor frustrasjon og sinne hos Amalie, som føler seg sviktet av rettssystemet. Hun velger nå å dele sin historie offentlig for å advare andre, bryte stillheten rundt seksuelle overgrep og understreke viktigheten av å anmelde slike hendelser. Overgrepet har hatt store konsekvenser for Amalie, som sliter med angst og mareritt, men hun er fast bestemt på å ikke la hendelsen definere henne.
1 måned siden
En nylig dom i Oslo tingrett, hvor en drosjesjåfør ble frifunnet for voldtekt av en beruset kvinne fordi han ikke brukte vold, har skapt debatt om kvinners sikkerhet i taxi. Sjåføren innrømmet seksuelle handlinger, men ble likevel frikjent. Dommen står i kontrast til Voldtektsutvalgets rapport som påpeker voldtekt som et stort folkehelseproblem og kritiserer mangelfull etterforskning. Oslo sliter med økende voldtektsanmeldelser, og tidligere tiltak som jentetaxi har møtt kritikk. Artikkelen fremhever at samfunnet svikter i å beskytte kvinner, og konkluderer med at kvinner selv har få muligheter til å unngå overgrep i taxisituasjoner.
4 måneder siden
Drosjenæringen står overfor en stor utfordring med flere rapporterte tilfeller av seksuelle overgrep i drosjer. Flere drosjesjåfører er dømt for overgrep, og det er en økende bekymring for passasjersikkerheten. Drosjeselskaper som Oslo Taxi og Bolt jobber med tiltak for å øke tryggheten, inkludert opplæring av sjåfører og varslingstjenester. Dereguleringen av drosjenæringen i 2019 har ført til en økning i antall sjåfører og mindre kontroll, men det blir innført krav om tilknytning til drosjesentraler fra 2025. Det er et ønske om strengere reguleringer og bedre kontroll av sjåfører for å sikre tryggere drosjeturer.
28 dager siden
Politiet etterforsker anmeldelser om overgrep i taxier siden 2022, flere involverer sjåfører fra Bolt. Fire nye anmeldelser om voldtekt, frihetsberøvelse, forsøk på voldtekt og seksuell handling har kommet inn den siste måneden. Bolt har iverksatt tiltak som lydopptak, SOS-knapp og GPS-sporing, men selskapet ønsker bedre informasjonsdeling fra politiet om sjåførenes vandel. Norges Taxiforbund understreker at det skal være trygt å ta taxi, og nye krav fra 1. april skal stoppe useriøse sjåfører.
18 dager siden
Politiet har mottatt minst 13 anmeldelser om overgrep i taxier siden 2022. Politikere fra Sp og Rødt reagerer kraftig på hendelsene, og etterlyser et varslingssystem mellom politi og taxiselskaper. Dette for å hindre at sjåfører som har mistet kjøreseddelen fortsetter å kjøre. Alle sjåførene som er dømt for overgrepene i 2022 og 2023 kjørte for selskaper som Bolt, Uber og Yangoo. Taxiselskapene ønsker en digital løsning som gir dem sanntidstilgang til informasjon om sjåførenes kjøresedler.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
1 måned siden
Avisa Oslo har avslørt ni tilfeller av seksuelle overgrep i Oslo-taxier fra juli 2022 til desember 2023. Syv taxisjåfører er anmeldt og straffeforfulgt, hovedsakelig fra selskaper som Bolt, MyTaxi og City Cab. Fem av sjåførene kjørte for Bolt. Politiet påpeker at frislippet i 2020 har svekket kontrollen i taxinæringen. Bolt beklager hendelsene og understreker nulltoleranse for utrygg oppførsel. Flere dommer er anket og skal behandles på nytt, mens politiet anbefaler bruk av profilerte taxier for økt trygghet.