Nyhetssaker

Anneli (60) reagerer på høye kjøttdeigpriser hos Kiwi

Nettavisen logo

Nettavisen

699 ord

økonomi og næringsliv

16 dager siden

Anneli (60) reagerer kraftig på det hun så hos Kiwi

Hovedpunkter

  • Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi.
  • Kiloprisen for Folkets kjøttdeig var 40 prosent høyere enn for Folkets hamburgere.
  • Romberg stusset også over at Kiwi's eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde.
  • Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er spesielt lavt priset nå.
  • Kiwi sier de jobber for logiske og forutsigbare priser, men påvirkes av sesonger og konkurrenter.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5
Dybde4
Positivitet4
Anbefaling5

Sammendrag

Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.

Liknende artikler

Anneli reagerer kraftig på det hun så hos Kiwi

Nettavisen logonettavisen.no

16 dager siden

Kiwi: Kunde reagerer på at kjøttdeig er dyrere enn hamburger

Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.

Nå er ribbe billigere enn hundemat: – Problematisk

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Ribbe billigere enn hundemat i priskrig

Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.

Kiwi-pris setter fyr: – Hinsides all fornuft

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Kiwi kritiseres for reklame om billige pølser etter kraftige prisøkninger

Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.

Pris-grep hos Kiwi og Rema: – Ganske så dramatisk

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Kraftige prisøkninger på dagligvarer hos Kiwi og Rema

En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.

Rema 1000-ribbe får refs: – Det er å jukse

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Rema 1000-ribbe anklages for villedende merking

Flere ribbeprodukter solgt som tynnribbe i butikker som Rema 1000 og Kiwi, viser seg å være sideflesk med lite bein, ifølge en sjekk utført av Nettavisen. TV 2-kokk Wenche Andersen kritiserer praksisen og mener det er villedende for forbrukerne. Produktet er merket som 'tynnribbe' med stor skrift, mens 'sideflesk' er oppgitt med liten skrift. Tradisjonelt skal tynnribbe ha mye bein og ikke inneholde kotelettkam. Det avsløres også at Nordfjords tynnribbe er tilsatt nesten fem prosent vann, også dette opplyst med liten skrift. Andersen understreker viktigheten av ærlig merking og at forbrukerne skal kunne stole på produsentene.

Prisgrep fra Meny: – Småsleipt

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Meny kritiseres for manglende hamburgerbrød i tilbud

Meny har en kampanje med hamburgere og tilbehør, men uten hamburgerbrød. Bloggeren 'Gjerrigknarken' kritiserer dette som et prisgrep, da brødene selges separat til en høyere pris. Meny forklarer at brødene ikke er inkludert i tilbudet fordi de ikke oppbevares kjølig, men dette avvises av kritikeren som mener det er en dårlig unnskyldning. Tilbudet gjelder kun for 'Meny mer'-kunder og rabatten gis som Trumf-bonus, noe som krever at kundene selv henter ut bonuspoengene. Det er også et poeng at dette ikke kommer tydelig frem i markedsføringen.

Fikk for liten biff: – De lurer oss

TV2 logotv2.no

1 dag siden

Kunde reagerte på undervektige biffer – TV 2 avdekket avvik

En kunde reagerte på at mørbrad-biffene han kjøpte hos Coop var mindre enn de 150 grammene som var oppgitt på pakken. TV 2 gjennomførte en stikkprøve i fire ulike Coop-butikker, og fant at ingen av biffene veide det de skulle. Gjennomsnittsvekten var 139 gram, noe som får en dagligvareekspert til å reagere. Han mener dette kan være et eksempel på «krympflasjon». Coop beklager hendelsen og sier at de vil ta tak i problemet med leverandøren.

Store prisforskjeller på kjøttdeig: – Dette er hamstrepris

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Store prisforskjeller på kjøttdeig og andre dagligvarer

En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.

Prisøkninger hos Kiwi og Rema: – De har et forklaringsproblem

Nettavisen logonettavisen.no

5 dager siden

Kraftig prisvekst hos Kiwi og Rema overrasker ekspertene

Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.

Maten blir dyrere: – Litt av et skrekkbilde

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Pristest: Kraftige prisøkninger på matvarer, liten forskjell mellom kjedene

En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.