Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi i Porsgrunn, selv om begge produktene inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun fant det også merkelig at kjøttdeig av merket 'Folkets', eid av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, til tross for at begge produseres av samme selskap.
Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere for å regulere prisene.
Kiwi forklarer at prisforskjellene skyldes konkurranse og kampanjer, og at de kontinuerlig jobber for å ha logiske priser i butikkene sine, samt at hamburgere er presset i pris.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
1 måned siden
Kjøttprisene i butikk har steget kraftig de siste tre årene, mens bøndenes betaling har økt minimalt. Dette har ført til frustrasjon blant bønder og kunder, som føler seg urettferdig behandlet. Bondelagsleder Olav Håkon Ulfsnes kritiserer butikkjedene for å beholde priskutt selv og øke prisene ytterligere. Virke, som representerer dagligvarekjedene, avviser kritikken og peker på økte kostnader i hele verdikjeden, fra transport til emballasje. Ulfsnes mener dagens situasjon er uakseptabel og at kjedene har for stor makt, og viser til konkurransen fra Normal som en mulig årsak til at kjøttprisene har økt.
1 måned siden
Rødt-leder Marie Sneve Martinussen reagerer sterkt på Norgesgruppens årsresultat på 4,88 milliarder kroner før skatt, samtidig som matvareprisene har steget. Martinussen mener vanlige folk betaler for mye for mat, mens bøndene får for lite. Hun krever derfor at dagligvarekjedene splittes opp for å redusere kjedemakten. SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes støtter kritikken og etterlyser tiltak fra konkurransetilsynet og regjeringen. Flere økonomer mener at de høye matvareprisene kan føre til at Norges Bank ikke vil senke renten.
1 måned siden
Senterpartiets Geir Pollestad ønsker å tvinge dagligvarebutikker til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden, for å gi forbrukerne bedre innsikt i prisutviklingen og avsløre skjulte prisøkninger. Pollestad kritiserer dagligvarekjedene for å markedsføre seg som prispressere, samtidig som matprisene stiger. Han mener at de som eier dagligvarekjedene tjener mest på de økte prisene. Forslaget kommer som en reaksjon på den kraftige prisveksten på matvarer det siste året, hvor enkelte produkter, som sjokolade, har hatt en spesielt stor økning.
2 måneder siden
Nettavisen rapporterte om ulogiske priser på Kvikklunsj-pakker hos flere butikkjeder. Rema 1000 solgte en sekspakning for 115,80 kr, mens seks enkeltpakker kostet 90 kr. Kiwi korrigerte sin pris etter å ha blitt gjort oppmerksom på problemet, mens Extra valgte å beholde sin ugunstige pakkepris. Etter kritikk fra bloggeren Gjerrigknarken og henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen til 89,80 kr.
4 måneder siden
Flere ribbeprodukter solgt som tynnribbe i butikker som Rema 1000 og Kiwi, viser seg å være sideflesk med lite bein, ifølge en sjekk utført av Nettavisen. TV 2-kokk Wenche Andersen kritiserer praksisen og mener det er villedende for forbrukerne. Produktet er merket som 'tynnribbe' med stor skrift, mens 'sideflesk' er oppgitt med liten skrift. Tradisjonelt skal tynnribbe ha mye bein og ikke inneholde kotelettkam. Det avsløres også at Nordfjords tynnribbe er tilsatt nesten fem prosent vann, også dette opplyst med liten skrift. Andersen understreker viktigheten av ærlig merking og at forbrukerne skal kunne stole på produsentene.
29 dager siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
2 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.