Kiwi advarer kunder mot en falsk konkurranse som spres på Facebook. Svindlere utnytter Kiwis navn og logo for å lure folk til å delta i konkurransen, der de blir bedt om å skrive «gratulerer» for å vinne premier.
Kiwi understreker at de aldri sender ut konkurranser via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å slette slike meldinger umiddelbart.
Kiwi oppfordrer også kunder til å rapportere falske innlegg og er i kontakt med teleoperatører og Forbrukertilsynet for å bekjempe svindelen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
26 dager siden
Pernilla Wahlgren og Bianca Ingrosso advarer fans mot svindel på Facebook, der noen utgir seg for å være dem. Svindlere bruker falske kontoer for å kontakte følgere, innlede forhold og be om penger. Wahlgren understreker at ingen av dem har Facebook-kontoer og oppfordrer folk til å ikke la seg lure.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
25 dager siden
Posten Bring advarer kunder mot falske SMS-er som utgir seg for å være fra dem. Disse meldingene hevder at en pakke ikke kunne leveres og oppfordrer mottakeren til å oppdatere sin adresseinformasjon via en lenke. Posten understreker at de aldri vil be om kortnummer eller annen personlig informasjon på denne måten, og råder folk til å sjekke Posten-appen eller kontakte kundeservice dersom de er usikre. Det har vært en markant økning i henvendelser til kundeservice angående disse svindelforsøkene.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot stadig mer sofistikerte svindelforsøk i forbindelse med utsendelsen av skattemeldingen. Svindlere bruker nå Skatteetatens logo og språk for å lure folk til å klikke på lenker i e-post eller SMS. Disse lenkene leder til falske nettsider hvor man blir bedt om å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse og kortinformasjon. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker i sine meldinger, og oppfordrer folk til å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no. Det er også rapportert om svindel der politiet misbrukes for å skape tillit.
26 dager siden
Statens vegvesen advarer om et nytt svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være dem via e-post. E-postene krever betaling for en angivelig oppdatering av førerkort og kjøretillatelser, og truer med suspensjon av tillatelser ved manglende betaling. Mottakerne blir bedt om å logge inn på en falsk nettside og betale et gebyr. Vegvesenet understreker at de aldri vil be om betaling på denne måten og oppfordrer folk til å slette mistenkelige meldinger. De som er blitt svindlet, bør anmelde forholdet til politiet og kontakte banken umiddelbart. Vegvesenet jobber aktivt med å bekjempe svindelen og beklager at deres navn misbrukes.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem. I meldingen blir mottakerne bedt om å fornye førerkortet sitt. SMS-en inneholder en lenke som fører til en falsk side der personlig informasjon og BankID-detaljer forsøkes stjålet. Statens Vegvesen råder folk til å ikke åpne meldingen. De som likevel har åpnet den, bør umiddelbart kontakte politiet og banken for å forhindre ID-tyveri og annen misbruk.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
1 måned siden
En falsk Norsk Tipping-app har blitt populær på App Store, og Norsk Tipping advarer brukere mot å laste den ned. Appen er designet for å svindle brukere for penger og personlig informasjon. Norsk Tipping har rapportert appen til Apple og understreker at de jobber med å få den fjernet. Selskapet oppfordrer kunder til å være forsiktige og rapportere mistenkelige apper eller sider de oppdager.