Flere aktører har redusert vedprisene, noe en prissjekk bekrefter. Store prisforskjeller finnes mellom billigste og dyreste utsalgssteder.
Norsk Vedsentral fremhever salg av norsk ved og lanserer en kampanje med reduserte priser til lageret er tomt, samtidig som de beskriver "cowboy-tilstander" i bransjen, der store aktører bruker ved som lokkevare.
Økt konkurranse fra svenske og baltiske aktører bidrar til pressede priser og en "chicken-race" i bransjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har startet, med svært lave priser på typiske produkter som julegrøt, julepølse og ost. Mange av disse varene er ikke merket som tilbud, fordi prisene endres så raskt som følge av den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene. Butikkene kutter prisene for å tiltrekke seg kunder i et marked med liten vekst, noe som fører til at både butikker og leverandører selger varer med tap. Kunder som følger med på prisene kan gjøre gode kjøp, men det er viktig å være oppmerksom, da ikke alle varer er like gunstige.
4 måneder siden
En intens priskrig på juleøl har ført til dramatiske prisfall, med Ringnes juleøl som et av de mest berørte produktene. Prisene har sunket helt ned til 18,60 kroner, noe som har ført til hamstring og tomme hyller i flere butikker. Dette har skapt bekymring hos organisasjoner som Av-og-til, som mener priskrigen er uheldig og kan føre til økt alkoholforbruk i julen. Dagligvarekjedene forsvarer seg med å tilby rimelige alkoholfrie alternativer, og salget av disse har økt markant.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
19 dager siden
Priskrigen før påske har ført til store prisforskjeller på godteri. Kiwi og Extra utmerker seg med svært lave priser på Non Stop, mens Coop Mega er billigst på smågodt. Rema 1000 er dyrere på Non Stop, men selger mindre poser. Prisene varierer betydelig mellom kjedene, så det lønner seg å sjekke prisene før du handler inn til påsken.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
4 måneder siden
Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.