Marianne Kristiansen (64) fra Sverige har tatt permisjon fra jobben som bussjåfør for å kjøre russebuss i Norge frem til 17. mai.
Hun ble rekruttert til jobben i 2022 og synes russebuss er et fantastisk konsept, samtidig som hun vil ivareta ungdommens sikkerhet. Bakgrunnen for at mange russ velger svenskregistrerte busser er at de ønsker sidestilte seter og takstativ, noe som er i strid med norske krav.
Statens vegvesen understreker at disse bussene er lovlige, men fokuserer på trafikksikkerhet, som bruk av setebelter og begrensning av passasjerantall. Politiet er bekymret for at russen prioriterer smutthull fremfor sikkerhet, og oppfordrer voksne til å engasjere seg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
14 dager siden
Statens vegvesen forsøker å forhindre alvorlige ulykker med russebusser, spesielt med tanke på potensielle velt med usikrede passasjerer. De har kontaktet russetreffarrangører og russeselskaper for å prioritere busser med oblat og unngå samarbeid med busser uten godkjenning. Vegvesenet påpeker at mange busser har farlige modifikasjoner og oppfordrer til kontroll. Russedress AS støtter trafikksikkerhetskampanjen, men kan ikke innføre oblatkrav for årets kåring av beste buss.
1 måned siden
Sverige har innført forbud mot kinesiske busser grunnet risiko for menneskerettighetsbrudd og tvangsarbeid. Samtidig importerer Norge et stort antall kinesiske busser, noe som vekker bekymring for potensiell fjernstyring fra Kina. Frp-leder Sylvi Listhaug krever nå en redegjørelse fra statsminister Jonas Gahr Støre om sikkerheten og beredskapsmessige implikasjoner. Ruter følger gjeldende anskaffelsesregelverk og har ingen planer om å innføre et tilsvarende forbud som i Sverige. Antallet kinesiske busser i Norge har økt kraftig det siste året.
1 måned siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.
27 dager siden
Emily Pedersen (26) arbeider som bybanefører i Bergen og beskriver jobben som en drøm som ble tilfeldig oppdaget via en stillingsannonse. Etter seks ukers opplæring, inkludert kjørepraksis om natten, helsesjekk og prøver, fikk hun uniformen. Arbeidsdagen starter med trafikkoppdateringer og består av å kjøre Bybanen. Hun setter pris på kollegene og den selvstendige jobbhverdagen, men savner høyere lønn og bekymrer seg for ulykker. Uoppmerksomme fotgjengere skaper farlige situasjoner, og bruk av radio er forbudt for å opprettholde fokus. Jobben passer for de som er selvstendige, stresstolerante og tåler kritikk.
3 dager siden
Ruth Karin Jensen, kjent som «tante Ruth» på kystruteskipet Havila Pollux, kunne ha gått av med pensjon for 14 år siden, men valgte å fortsette å jobbe. Hun trives godt i jobben og legger vekt på den sosiale delen ved å være i arbeid. Ifølge SSB var kun 3 prosent av personer i alderen 75-79 år i arbeid ved utgangen av 2023. NHO og administrerende direktør Kristin Krohn Devold oppfordrer flere eldre til å stå lenger i arbeid, spesielt med tanke på eldrebølgen og behovet for flere arbeidstakere i årene som kommer. Perspektivmeldingen viser at det vil bli 700.000 flere over 67 år de neste 40 årene, noe som gjør det viktig å utnytte erfaringen og arbeidsmoralen hos eldre arbeidstakere. Ruth Karin Jensen nyter jobblivet, spesielt i utfordrende vær, og håper å fortsette så lenge det er mulig.
1 dag siden
En alvorlig russulykke har skjedd i Larvik. Politiet advarer nå russen mot risikoen ved russetiden.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) ønsker et forbud mot kjøp av busser og kritisk infrastruktur fra Kina og andre land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med. Frp-leder Sylvi Listhaug uttrykte bekymring for at kinesiskproduserte busser kan overstyres og dermed utgjøre en sikkerhetsrisiko, spesielt i krisesituasjoner. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er skeptisk til et totalforbud, men understreker at regjeringen er oppmerksom på sårbarheten knyttet til elektrifisering og potensielle trusler fra land som Kina. Han påpeker at Norge vil opprettholde handelen med Kina, men med økt årvåkenhet.
2 måneder siden
Fylkespolitikere i Akershus foreslår at russebusser med ståplasser og sidestilte seter skal ha en fartsgrense på 50 km/t, istedenfor et forbud. De mener dette vil være en tryggere løsning og hindre forskjellsbehandling, da veteranbusser har samme fartsgrense. Russen støtter forslaget, da et forbud vil føre til store økonomiske tap for de som allerede har investert i slike busser. Samferdselsministeren har advart mot å inngå kontrakter for slike busser og vil ikke vurdere forslaget før etter høringsfristen, men gjentar regjeringens ønske om å forby denne typen busser på grunn av sikkerhetshensyn.
4 måneder siden
Regjeringen innfører forbud mot sidestilte seter og ståplasser i russebusser fra 2026. Statsminister Jonas Gahr Støre begrunner tiltaket med at russebussene har utviklet seg til å bli farlige i trafikken, og at det har blitt sett mellom fingrene med dette altfor lenge. Vegvesenet vil sende ut et forslag til nye forskrifter på høring. Støre understreker at regjeringens ansvar er å sørge for at russetiden er trygg og inkluderende.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026. Statens vegvesen har sendt ut et forslag til nye forskrifter som skal gjøre dette gjeldende. Bakgrunnen for forbudet er at mange av disse bussene er gamle, i dårlig teknisk stand, og brukes på en måte som ikke er i tråd med bussens tiltenkte bruk. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård påpeker at bussene fungerer som rullende diskotek i høy fart, og statsminister Jonas Gahr Støre understreker at de er farlige i trafikken. Det har ikke vært mulig å godkjenne sidestilte seter i busser etter 2004, men eldre busser med slik tillatelse har fortsatt vært i bruk.