Adidas har lansert Adizero Adios Pro Evo 1, en svært lett løpesko til rundt 6000 kroner, som markedsføres for bruk i kun ett maratonløp. Dette har ført til kritikk fra klimaaktivister, som mener Adidas oppmuntrer til en bruk-og-kast-mentalitet.
Adidas-sjef Bjørn Gulden avviser kritikken og påpeker at skoen kan brukes i flere løp og er primært ment for profesjonelle utøvere. Den norske løperen Karoline Bjerkeli Grøvdal bruker skoen, men anbefaler den ikke til mosjonister.
Til tross for kritikken er etterspørselen stor, og Adidas kunne solgt mange flere eksemplarer av skoen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
12 timer siden
Etterspørselen etter dyre karbonsko har økt blant løpere. Eksperter stiller spørsmål ved om alle har nytte av dem.
6 dager siden
Etterspørselen etter løpesko øker kraftig i Norge, spesielt sko med karbonplate, ofte kalt «supersko». Mange løpere investerer i disse skoene for bedre ytelse og komfort. Tidligere friidrettsutøver Anders Aukland fremhever at karbonsko gir en behagelig sprett i steget og kan redusere belastning på beina. Samtidig mener Tor Fauske, daglig leder for Löplabbet, at mange kjøper dyre karbonplatesko uten å ha behov for dem. Han anbefaler ferske løpere å velge enklere sko som styrker fot og muskulatur for å unngå skader. Fauske påpeker også at «supersko» gir best effekt for løpere med høy fart og gode tider, og at de ikke nødvendigvis er egnet for alle. Salget av løpesko har økt betydelig siden pandemien, og Norge skiller seg ut ved at mange løpere bruker «supersko» også til trening, ikke bare konkurranse.
9 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
3 måneder siden
Den norske 400-metersprinteren Håvard Bentdal Ingvaldsen har inngått en avtale med Adidas. Han ble invitert til hovedkvarteret i Tyskland, der han fikk en overraskende velkomst. Adidas tilbyr utøverne grundige kroppsanalyser for å tilpasse skoene. Langdistanseløper Karoline Bjerkeli Grøvdal har også hatt Adidas som sponsor i mange år og er fornøyd med støtten. Hun mener det er positivt at Adidas satser på norske utøvere, og nylig ble det kjent at Adidas blir ny utstyrsleverandør for det norske landslaget i friidrett.
4 måneder siden
Bjørn Gulden, CEO i Adidas, uttrykker bekymring over utviklingen i norsk idretts sponsormarked, der flere idretter opplever sponsorflukt. Han mener norsk næringsliv bør se verdien av å støtte idrett, og fremhever viktigheten av sport for Norge. Samtidig inngår Norges Friidrettsforbund en åtteårig sponsoravtale med Adidas, noe generalsekretær Kjetil Hildeskor ser som en anerkjennelse av norsk friidrett. Hildeskor bekrefter at det er vanskeligere å finne sponsorer nå enn tidligere, og at markedet er mer polarisert. Friidrettsforbundet jobber med å erstatte Gjensidige som hovedsponsor.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund har inngått en ny, mangeårig samarbeidsavtale med Adidas. Detaljene rundt avtalen vil bli offentliggjort på en pressekonferanse på Bislett stadion fredag klokken 13.00. Blant de som deltar på pressekonferansen er Adidas' norske toppsjef Bjørn Gulden og friidrettsforbundets generalsekretær Kjetil Hildeskor, i tillegg til utøverne Karoline Bjerkeli Grøvdal og Håvard Bentdal Ingvaldsen. Friidrettsforbundet har tidligere hatt en avtale med Puma som utstyrsleverandør, en kontrakt som varte frem til og med årets sesong.
24 dager siden
I et svar til Astrid Melands kritikk om at løping har blitt snobbete, argumenterer artikkelforfatteren for at løping handler om mer enn bare dyre sko og prestasjonsjag. Forfatteren understreker at mange oppdager løping som en tilgjengelig og givende aktivitet, uavhengig av utstyr eller prestasjonsnivå. Løping beskrives som en form for terapi, et pusterom og en kilde til personlig mestring. Selv om noen liker å bruke avansert utstyr eller dele sine resultater, er det viktigste å heie på alle som beveger seg, uavhengig av motivasjon eller metoder. Løping er en undervurdert lykkepille som er tilgjengelig for alle.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund (NFIF) har signert en flerårig utstyrsavtale med Adidas, som erstatter Puma som landslagets utstyrsleverandør. Avtalen, som antas å være den største i NFIFs historie, vil bli presentert nærmere på en pressekonferanse fredag. Adidas' norske toppsjef Bjørn Gulden, som tidligere var Puma-sjef, og NFIFs generalsekretær Kjetil Hildeskor vil være til stede. Flere friidrettsutøvere med personlige Adidas-avtaler, som Karoline Bjerkeli Grøvdal, Håvard Ingvaldsen og Sondre Guttormsen, vil også delta. Avtalens varighet er ikke spesifisert, men slike avtaler varer ofte frem til neste OL.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler Hoka-importøren Run AS, som opplevde både kritikk og et branntilløp i starten av 2025. Fjoråret ble avsluttet med en konflikt der en sportsbutikk i Tønsberg kritiserte Run AS for å ha avsluttet et 14 år langt samarbeid på en uprofesjonell måte. Run AS begrunner avslutningen med at sportsbutikken gjentatte ganger avbestilte store mengder sko. I tillegg oppsto det et branntilløp på lageret til Run AS i Hamar, som viste seg å være mindre alvorlig. Til tross for disse hendelsene, forventer Hoka-sjefen et like godt 2025 som 2024, med god salgsvekst i Sverige og stabilt salg i Norge.
1 måned siden
Skomerket Kastel lanserer en ny bunadssko kalt EYKR, designet for å være like komfortabel som en joggesko. Forhåndsbestillingene har tatt helt av, og skodesigner Andreas Malo Dyb forteller om en enorm respons. Vanligvis selger de praktiske sko, men denne gangen har de truffet en nerve med en bunadssko som kombinerer tradisjon og komfort. Annonsene i sosiale medier har skapt stort engasjement, og selv om de var forberedt på kritikk, har tilbakemeldingene vært overveldende positive. Dyb fremhever at denne salgsmetoden setter kunden i førersetet, og at det er sluttbrukerne som definerer hvilke produkter som lykkes.