Gunnar Hemming fra Rørvik saksøkte Tesla etter at lakken på hans nye Model Y ble skadet etter kort tids bruk og én vask. Forbrukerklageutvalget ga Hemming medhold, og mente lakken hadde dårligere holdbarhet enn forventet.
Tesla avviser dette, hevder skadene skyldes steinsprut, og har saksøkt Hemming. Saken behandles nå i tingretten i Namsos, hvor begge parter har engasjert lakkeksperter.
Tesla ønsker ikke å kommentere saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Gunnar Hemming fra Rørvik saksøkes av Tesla etter at hans nye Tesla Model Y fikk over hundre lakkskader etter kort tid. Hemming oppdaget skadene etter en bilvask i en vaskehall han hadde brukt problemfritt i årevis. Forbrukerklageutvalget støttet Hemming, men Tesla valgte å ta saken til retten, noe Hemming oppfatter som «bøllete oppførsel». Forbrukerrådet er kjent med lignende saker og kritiserer Tesla for å tilby dårlige forlik med taushetsavtale, i håp om at kunden ikke vil ta risikoen med en rettssak. Dom i saken er ventet neste uke.
1 måned siden
Gunnar Hemming fra Namdalen vant en rettssak mot Tesla etter å ha klaget på dårlig lakkvalitet på sin Tesla Model Y. Trøndelag tingrett ga Hemming medhold og dømte Tesla til å betale et prisavslag på over 111.000 kroner, i tillegg til erstatning og dekning av saksomkostninger. Hemming oppdaget lakkskadene bare tre måneder etter kjøpet og fikk først medhold i Forbrukerklageutvalget, men Tesla valgte å saksøke ham. Retten fant ingen bevis for Teslas påstand om uaktsom kjøring eller "ekstrem steinsprut", og konkluderte med at lakken var dårligere enn forventet for en bil i denne prisklassen. Dommen kan potensielt skape presedens for andre Tesla-eiere med lignende problemer.
1 måned siden
Gunnar Hemming har vunnet en rettssak mot Tesla Norway i Trøndelag tingrett, etter å ha klaget på lakkskader på sin Model Y. Retten konkluderte med at lakken var av for dårlig kvalitet og at skadene ikke skyldtes uaktsom kjøring eller steinsprut, slik Tesla hevdet. Tesla er dømt til å betale Hemming over 111.000 kroner i prisavslag, samt erstatning og saksomkostninger. NAF-advokat Frida Harbø mener dommen kan sette en viktig presedens for lakkvalitet på biler og hjelpe andre bileiere i lignende situasjoner. Hemming er fornøyd med dommen, men er usikker på om Tesla vil anke.
2 måneder siden
Tesla har saksøkt en kunde etter at kunden vant en klagesak i Forbrukerklageutvalget (FKU) angående lakkproblemer på en ny Model Y. Forbrukerrådet reagerer kraftig på Teslas aggressive taktikk, og mener selskapet ikke aksepterer det gjeldende klagesystemet. De mener Tesla ofte anker saker de taper i FKU, noe som kan være en strategi for å presse kundene til forlik. Forbrukerrådet kritiserer også Tesla for å belaste rettsvesenet med saker som kunne vært løst i forbrukerklageorganene. Tesla Norway har ikke kommentert kritikken.
2 måneder siden
Steinar Hauvik fra Vestnes oppdaget alvorlige feil med understellet kort tid etter kjøp av en brukt Tesla Model X fra 2017 hos Car4Sale. Reparasjonskostnadene er estimert til nesten 150.000 kroner. Car4Sale avviser Hauviks reklamasjon og hevder at dette er slitedeler, samt at reklamasjonsfristen er overskredet. Hauvik har klaget saken inn for Forliksrådet. Forbrukerrådet støtter Hauviks krav og mener reklamasjonsplikten gjelder fra tidspunktet feilen ble bekreftet av verkstedet. Car4Sale mener kjøper burde reklamert tidligere basert på symptomer som dårlig sporing og klunkelyder.
1 måned siden
En nordmann har saksøkt Tesla etter at selskapet kansellerte kjøpet av en Model Y med begrunnelse om potensiell bruk i Russland, noe Tesla mener bryter med sanksjonsreglene. Saksøkeren, som eier en fabrikk i Murmansk, mener kanselleringen er urettmessig og krever erstatning for økonomisk tap. Tesla argumenterer med at salg av bil til bruk i Russland er ulovlig og at de derfor hadde rett til å heve avtalen. Retten skal nå vurdere om Tesla hadde tilstrekkelig grunnlag for å kansellere kontrakten, og om de skal dekke saksøkerens økonomiske tap.
2 måneder siden
En gruppe norske Tesla-eiere har vunnet en årelang rettskamp mot Tesla etter at selskapet anket saken helt til Høyesterett. Søksmålet startet etter at en programvareoppdatering reduserte batterikapasiteten og ytelsen på bilene. Høyesterett avviste Teslas anke, og dermed blir lagmannsrettens tidligere avgjørelse stående. Bernt Ramm, en av saksøkerne, forteller at han er svært misfornøyd med Teslas behandling av saken, og at han aldri kommer til å kjøpe en Tesla igjen. Tesla har ikke besvart henvendelser om saken.
4 måneder siden
Lukasz Krupski, en tidligere Tesla-mekaniker i Drammen, saksøkte Tesla Norge for tre millioner kroner etter å ha blitt sagt opp. Han mente oppsigelsen var ulovlig gjengjeldelse for varsling om kritikkverdige forhold, inkludert problemer med Teslas selvkjøringsteknologi. Drammen tingrett ga Krupski delvis medhold og dømte Tesla til å betale 150.000 kroner i oppreisningserstatning, men frifant selskapet for krav om lønnstap og andre erstatninger. Krupski tok med seg store mengder data fra Tesla, noe som førte til et motsøksmål fra selskapet, som retten avviste. Saken har fått stor oppmerksomhet, blant annet gjennom lekkasjer til tyske medier.
3 måneder siden
Tesla nekter å betale erstatning til en tidligere mekaniker, Lukasz Krupski, som varslet om kritikkverdige forhold. Selskapet har anket en dom fra Buskerud tingrett som påla dem å betale 150.000 kroner i oppreisning og rundt to millioner i sakskostnader. Krupski mener oppsigelsen var en ulovlig gjengjeldelse etter at han varslet om kritikkverdige forhold. Tesla hevder at Krupski ikke oppfyller vilkårene for varslerstatus og at han lekket sensitiv informasjon som en hevnaksjon. Selskapet har ikke kommentert saken til TV 2.
1 måned siden
Tesla opplever markant salgsnedgang i Norge i årets to første måneder. Model Y har hatt et betydelig fall, mens konkurrenter som Toyota, Volkswagen og Nissan øker salget. Årsakene inkluderer kontroverser rundt Elon Musk, bekymringer for bilenes kvalitet og økt konkurranse med attraktive kampanjer. Forbrukerrådet melder om mange klager på Tesla, og svenske EU-kontroller viser høy strykprosent. Konkurrenter tilbyr aggressive kampanjer, noe som bidrar til økt salg for andre merker.