Steinar Hauvik fra Vestnes oppdaget alvorlige feil med understellet kort tid etter kjøp av en brukt Tesla Model X fra 2017 hos Car4Sale. Reparasjonskostnadene er estimert til nesten 150. 000 kroner.
Car4Sale avviser Hauviks reklamasjon og hevder at dette er slitedeler, samt at reklamasjonsfristen er overskredet. Hauvik har klaget saken inn for Forliksrådet.
Forbrukerrådet støtter Hauviks krav og mener reklamasjonsplikten gjelder fra tidspunktet feilen ble bekreftet av verkstedet. Car4Sale mener kjøper burde reklamert tidligere basert på symptomer som dårlig sporing og klunkelyder.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Jørgen (18) kjøpte en brukt Audi A4 Allroad, men oppdaget raskt alvorlige feil med girkassen. Bilen hadde en historikk med flere tidligere hevinger og verkstedbesøk, men selger, Bil Ringen, unnlot å informere om dette. Etter gjentatte forsøk på å løse saken, nektet selger å svare på henvendelser om heving av kjøpet. Jørgen har brukt 30.000 kroner på advokat og forsikring, og saken er nå sendt til Forliksrådet. En bilmekaniker bekrefter at feilene sannsynligvis har eksistert over tid, og advokaten mener det er grunnlag for hevingskrav.
3 måneder siden
En fersk bruktbileier oppdaget flere feil på sin nylig kjøpte outlet-bil, inkludert motorproblemer og lekkasjer. Forbrukerrådet og NAF kritiserer flere bilforhandlere for å omgå loven ved å selge biler med forbehold som ligner på det tidligere «som den er»-salget. Dette til tross for at det siden 1. januar 2024 ikke er lov å selge bruktbil «som den er». En stor bilforhandler mener det er vanskelig å garantere bilens tilstand, mens en annen hevder å ha strenge retningslinjer og leverer tilstandsrapporter. Flere opplever at det er vanskelig å klage på bruktbilkjøp.
2 måneder siden
Gunnar Hemming fra Rørvik saksøkte Tesla etter at lakken på hans nye Model Y ble skadet etter kort tids bruk og én vask. Forbrukerklageutvalget ga Hemming medhold, og mente lakken hadde dårligere holdbarhet enn forventet. Tesla avviser dette, hevder skadene skyldes steinsprut, og har saksøkt Hemming. Saken behandles nå i tingretten i Namsos, hvor begge parter har engasjert lakkeksperter. Tesla ønsker ikke å kommentere saken.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
1 måned siden
Gunnar Hemming fra Namdalen vant en rettssak mot Tesla etter å ha klaget på dårlig lakkvalitet på sin Tesla Model Y. Trøndelag tingrett ga Hemming medhold og dømte Tesla til å betale et prisavslag på over 111.000 kroner, i tillegg til erstatning og dekning av saksomkostninger. Hemming oppdaget lakkskadene bare tre måneder etter kjøpet og fikk først medhold i Forbrukerklageutvalget, men Tesla valgte å saksøke ham. Retten fant ingen bevis for Teslas påstand om uaktsom kjøring eller "ekstrem steinsprut", og konkluderte med at lakken var dårligere enn forventet for en bil i denne prisklassen. Dommen kan potensielt skape presedens for andre Tesla-eiere med lignende problemer.
2 måneder siden
Gunnar Hemming fra Rørvik saksøkes av Tesla etter at hans nye Tesla Model Y fikk over hundre lakkskader etter kort tid. Hemming oppdaget skadene etter en bilvask i en vaskehall han hadde brukt problemfritt i årevis. Forbrukerklageutvalget støttet Hemming, men Tesla valgte å ta saken til retten, noe Hemming oppfatter som «bøllete oppførsel». Forbrukerrådet er kjent med lignende saker og kritiserer Tesla for å tilby dårlige forlik med taushetsavtale, i håp om at kunden ikke vil ta risikoen med en rettssak. Dom i saken er ventet neste uke.
3 måneder siden
Hilde Merete Innhaug kjøpte en brukt Jaguar i-pace for nesten 600.000 kroner, men bilen har vist seg å være et mareritt. Etter kort tid begynte bilen å få problemer med bremsene, lading og batteri, og har vært mye på verksted. Verkstedet har hatt utfordringer med kommunikasjon og deler, og en kostbar reparasjon ble delvis dekket av forsikring. Bilekspert mener Innhaug har vært ekstremt uheldig, og at Jaguar har hatt problemer med deler og batteri. Innhaug er usikker på om hun tør å bruke bilen etter reparasjon på grunn av brannfare, og ønsker helst å slippe å ta den tilbake. Hun har også fått tilbud om å bytte den inn i en nyere bil, men dette vil gi et stort verditap.
2 måneder siden
Tesla har saksøkt en kunde etter at kunden vant en klagesak i Forbrukerklageutvalget (FKU) angående lakkproblemer på en ny Model Y. Forbrukerrådet reagerer kraftig på Teslas aggressive taktikk, og mener selskapet ikke aksepterer det gjeldende klagesystemet. De mener Tesla ofte anker saker de taper i FKU, noe som kan være en strategi for å presse kundene til forlik. Forbrukerrådet kritiserer også Tesla for å belaste rettsvesenet med saker som kunne vært løst i forbrukerklageorganene. Tesla Norway har ikke kommentert kritikken.
4 måneder siden
Tesla er dømt til å betale 150.000 kroner i erstatning til Lukasz Krupski, en tidligere mekaniker ved selskapets verksted i Drammen. Krupski varslet om kritikkverdige forhold i selskapet og hevdet at han ble utsatt for ulovlig gjengjeldelse, inkludert oppsigelse. Han krevde opprinnelig 3 millioner kroner i erstatning, men Buskerud tingrett tilkjente ham kun 150.000 kroner i oppreisningserstatning. Retten konkluderte med at Tesla hadde handlet ulovlig, men ikke i så stort omfang som Krupski hevdet. I tillegg må Tesla betale sakskostnader på nesten 2 millioner kroner.
3 måneder siden
NAF advarer mot å kjøpe bruktbil fra bilforhandleres «outlet», da mange av disse selges med tvilsomme vilkår som ligner det tidligere forbudte «som den står-salget». Forhandlere forsøker å omgå forbrukerkjøpsloven ved å fraskrive seg ansvar for feil og mangler, noe som gir kjøperne dårligere beskyttelse. NAF har kartlagt at mange outlet-biler selges uten garanti, tilstandsrapport og med redusert reklamasjonsmulighet. De understreker at forhandlere ikke kan fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil. NAF har tatt saken til Forbrukertilsynet og er i dialog med bilbransjen for å endre denne praksisen. Kjøpere oppfordres til å sjekke kontrakten nøye før kjøp.