KrF-nestleder Ida Lindtveit Røse reagerer på at lekebutikker selger sminke. Hun mener det er "ugreit" og oppfordrer foreldre til å beskytte barna sine. Røse mener lekebutikkene bør ta ansvar og slutte å selge sminke rettet mot barn.
Maarten Sommerfeldt, direktør i Nordic Toy Team AS, svarer at de tilbyr produkter for kreativ lek, og at det er opp til foreldrene å bestemme hva som passer. Thomas L.
Henriksen, eieren av Ringo på Ski Storsenter, mener at produktene er ment for ungdom, ikke barn, og at butikken ønsker å møte konkurransen i markedet. Han understreker at alle produkter er godkjente og sikre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen kritiserer at lekebutikker selger sminke og hudpleieprodukter til barn, noe forfatteren mener bidrar til et usunt skjønnhetsfokus i ung alder. Hun er bekymret for at barn helt ned i barneskolealder eksponeres for urealistiske skjønnhetsidealer gjennom sosiale medier som TikTok og YouTube, hvor de også deler sminkevideoer. Forfatteren mener foreldre er for passive og ikke setter tilstrekkelige grenser, noe som fører til kroppsfiksering og usikkerhet. Hun oppfordrer foreldre til å våkne opp og beskytte barna sine, samt etterlyser høyere aldersgrenser på sosiale medier for å hindre at barndommen forsvinner i et hav av filtre og botox-drømmer.
1 måned siden
En barnehageansatt reagerer på at ansiktsmasker for barn selges i lekebutikker, og frykter at dette fører til tidlig fokus på utseende og eksponering for skadelige kjemikalier. En hudlege påpeker at ingredienser i maskene kan være allergifremkallende og potensielt kreftfremkallende. Forbrukerrådet uttrykker bekymring for markedsføring av slike produkter mot barn, og understreker at barn er mer sårbare for skadelige stoffer. En lekebutikk har valgt å fjerne maskene fra sortimentet som følge av disse bekymringene.
2 måneder siden
En ny trend der barn helt ned i åtteårsalderen bruker avanserte hudpleieprodukter med ingredienser som retinol og syrer bekymrer hudleger. De advarer om at dette kan skade huden og føre til allergier og tidlig aldring. Hudleger og kosmetisk sykepleier etterlyser strengere regulering av salg og markedsføring av slike produkter. Forhandlere som Hennes & Mauritz og Normal understreker at deres produkter er trygge, men anbefaler forsiktighet og rådføring med lege. Apotek1 påpeker at trenden er en del av et større selvoptimaliseringspress og oppfordrer foreldre til å engasjere seg i barnas hudpleierutiner og snakke med dem om kroppspress.
1 måned siden
Barneminister Lene Vågslid ønsker å styrke barns vern mot reklame og skadelig påvirkning fra influensere. En ny undersøkelse viser at mange unge kjøper produkter anbefalt av influensere. Vågslid vil derfor stramme inn markedsføringsloven med strengere regler og overtredelsesgebyr. Redd Barna støtter tiltaket, men mener det er behov for ytterligere tiltak for å beskytte barn. Forbrukertilsynet påpeker at det er vanskeligere å overvåke influensere nå enn tidligere, men følger opp lovbrudd og gir veiledning. Statsråden understreker påvirkernes moralske ansvar for å unngå negativ påvirkning, spesielt knyttet til kropp og utseende.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
2 måneder siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen varsler tiltak mot netthandelselskaper som Temu, etter funn av giftstoffer i produkter rettet mot barn. En rapport fra Miljødirektoratet viser at flere av produktene inneholder helseskadelige stoffer som kadmium og bly. Eriksen ønsker økt kontroll av produkter som kommer til Norge, og oppfordrer nordmenn til å slutte å handle fra selskaper som Temu og Shein. Finansministeren Jens Stoltenberg understreker samtidig viktigheten av å balansere frihandel med hensynet til nasjonal sikkerhet.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
2 måneder siden
En økende trend der barn helt ned i åtteårsalderen viser interesse for retinol, et hudpleieprodukt mot aldringstegn, bekymrer hudleger og helsepersonell. Feil bruk av retinol kan føre til alvorlige hudproblemer som irritasjon, eksem, brannskader og pigmentflekker. Sosiale medier, særlig TikTok, fremmes som en årsak til den økte interessen, der feilinformasjon og markedsføring bidrar til at unge kjøper produktene. Helsesykepleiere og butikkansatte oppfordrer foreldre til å være bevisste på barnas hudpleieprodukter og veilede dem mot mildere alternativer som fuktighetskrem og solkrem.
4 dager siden
KrFs landsmøte vedtok fredag å innføre en aldersgrense på 13 år for kjøp av smarttelefon. Partiet begrunner dette med at det vil ha en viktig signaleffekt til foreldre som gir mobiltelefon til barna i for ung alder. Forslaget sammenligner mobilbruk med tidligere aldersgrenser på DVD-er. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse støtter forslaget og påpeker at mange barn får smarttelefon for tidlig, noe som bekymrer foreldre. Hun understreker at barn bør leke mer og scrolle mindre. I tillegg vedtok landsmøtet en verifiserbar aldersgrense på 15 år for bruk av sosiale medier, der brukerne må bekrefte alderen sin med MinID, BankID eller lignende.