Artikkelen kritiserer at lekebutikker selger sminke og hudpleieprodukter til barn, noe forfatteren mener bidrar til et usunt skjønnhetsfokus i ung alder. Hun er bekymret for at barn helt ned i barneskolealder eksponeres for urealistiske skjønnhetsidealer gjennom sosiale medier som TikTok og YouTube, hvor de også deler sminkevideoer.
Forfatteren mener foreldre er for passive og ikke setter tilstrekkelige grenser, noe som fører til kroppsfiksering og usikkerhet.
Hun oppfordrer foreldre til å våkne opp og beskytte barna sine, samt etterlyser høyere aldersgrenser på sosiale medier for å hindre at barndommen forsvinner i et hav av filtre og botox-drømmer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen kritiserer hvordan sosiale medier og influensere former unges selvbilde gjennom urealistiske perfeksjonsidealer. Den argumenterer for at unge trenger ekte forbilder som våger å være uperfekte, og at samfunnet må stille spørsmål ved influenseres makt. Forfatteren oppfordrer voksne til å lære barn å skille mellom ekte og iscenesatt, og fremhever markedsføringsbransjens ansvar for å bygge opp, ikke bryte ned, samfunnsverdier. Den understreker viktigheten av å fokusere på karakter og ekte menneskelige verdier fremfor utseende og overfladisk lykke.
1 måned siden
KrF-nestleder Ida Lindtveit Røse reagerer på at lekebutikker selger sminke. Hun mener det er "ugreit" og oppfordrer foreldre til å beskytte barna sine. Røse mener lekebutikkene bør ta ansvar og slutte å selge sminke rettet mot barn. Maarten Sommerfeldt, direktør i Nordic Toy Team AS, svarer at de tilbyr produkter for kreativ lek, og at det er opp til foreldrene å bestemme hva som passer. Thomas L. Henriksen, eieren av Ringo på Ski Storsenter, mener at produktene er ment for ungdom, ikke barn, og at butikken ønsker å møte konkurransen i markedet. Han understreker at alle produkter er godkjente og sikre.
2 måneder siden
En ny trend der barn helt ned i åtteårsalderen bruker avanserte hudpleieprodukter med ingredienser som retinol og syrer bekymrer hudleger. De advarer om at dette kan skade huden og føre til allergier og tidlig aldring. Hudleger og kosmetisk sykepleier etterlyser strengere regulering av salg og markedsføring av slike produkter. Forhandlere som Hennes & Mauritz og Normal understreker at deres produkter er trygge, men anbefaler forsiktighet og rådføring med lege. Apotek1 påpeker at trenden er en del av et større selvoptimaliseringspress og oppfordrer foreldre til å engasjere seg i barnas hudpleierutiner og snakke med dem om kroppspress.
3 måneder siden
Artikkelen tar for seg hvordan sosiale medier normaliserer et usunt fokus på mat og kropp, spesielt blant unge. Forfatteren, som selv har slitt med spiseforstyrrelser, kritiserer influensere som fremmer kaloritelling og urealistiske kroppsidealer. Det påpekes at mange unge har et problematisk forhold til mat, og at sosiale medier bidrar til å forsterke dette. Begreper som 'bulking' og 'cutting' skaper et overdrevent fokus på kropp og mat. Artikkelen advarer mot at unge søker råd fra influensere i stedet for foreldre, og oppfordrer til å gjøre det utrendy å veie mat og telle kalorier.
14 dager siden
Artikkelforfatteren uttrykker bekymring for den økende bruken av smarttelefoner blant barn i stadig yngre alderstrinn, og hvordan dette påvirker deres utvikling og sosiale ferdigheter. Hun fremhever presset foreldre føler for å gi barna tilgang til sosiale medier og avanserte spill, og frykter konsekvensene for barns lek og selvbilde. Hun oppfordrer foreldre til å diskutere mobilbruk tidlig, helst før skolestart, og vurderer om en "dumtelefon" kan være et bedre alternativ for å skjerme barna fra skadelig innhold og overdreven skjermtid.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
28 dager siden
Artikkelen utforsker hvordan sosiale medier og venner bidrar til et økende press om å endre utseendet, spesielt blant unge. Forfatteren deler personlige refleksjoner om hvordan dette presset kan føre til usikkerhet og et jag etter å rette på innbilte «feil». Det argumenteres for at kosmetisk industri tjener på folks usikkerhet, og at det er viktig å være kritisk til denne trenden. Artikkelen oppfordrer leseren til å verdsette naturlighet og fokusere på indre verdier fremfor å gi etter for ytre press, og til å være en kritisk stemme i møte med skjønnhetsidealer.
2 måneder siden
En økende trend der barn helt ned i åtteårsalderen viser interesse for retinol, et hudpleieprodukt mot aldringstegn, bekymrer hudleger og helsepersonell. Feil bruk av retinol kan føre til alvorlige hudproblemer som irritasjon, eksem, brannskader og pigmentflekker. Sosiale medier, særlig TikTok, fremmes som en årsak til den økte interessen, der feilinformasjon og markedsføring bidrar til at unge kjøper produktene. Helsesykepleiere og butikkansatte oppfordrer foreldre til å være bevisste på barnas hudpleieprodukter og veilede dem mot mildere alternativer som fuktighetskrem og solkrem.
10 timer siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.