En kommentarartikkel kritiserer VGs Hans Petter Sjøli for å feilaktig knytte Odd Nerdrum og hans familie til en radikal høyrebølge. Sjøli baserer sin påstand på familiens motstand mot modernisme og deres interesse for klassisk kunst.
Artikkelen argumenterer for at det ikke er noen automatisk sammenheng mellom kunstpreferanser og politisk ståsted, og viser til Nerdrums tidligere sosialrealistiske kunst som et motargument. Den kritiserer også tendensen til å forenkle og plassere folk i politiske båser, og fremhever at Nerdrums kunstneriske preferanser ikke nødvendigvis indikerer en politisk tilhørighet.
Artikkelen konkluderer med at NRK-serien om familien Nerdrum er underholdende og at familiens særegenheter er innenfor normalen i et mangfoldig samfunn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer Hans Petter Sjøli i VG for å være nedlatende og overfladisk. Sjøli stempler artikkelforfatteren som ytre høyre uten å referere til konkrete holdninger. Artikkelforfatteren argumenterer for lavere skatt, kutt i offentlig sektor og mindre ikke-vestlig innvandring. Sjølis fremstilling av Danby Chois kamp mot kanselleringskultur avvises som feilaktig. Videre kritiseres Sjøli for å stemple familien Nerdrum som ytre høyre. Artikkelforfatteren fremhever sin egen bakgrunn og ser Sjølis innlegg som et tegn på håp for deres medieprosjekt.
3 måneder siden
Artikkelen kritiserer NRK-serien «Familien Nerdrum» for å være kjedelig og uten innhold. Serien følger Odd Nerdrum og hans familie, som lever et tilbaketrukket liv med fokus på klassisk kunst og tradisjoner. Familien beskrives som en gruppe ja-mennesker som ikke utfordrer Nerdrums autoritet, noe som fører til mangel på dynamikk og utvikling. Serien sammenlignes med å se maling tørke, og det stilles spørsmål ved hvorfor den har blitt så populær. Det antydes også at familiens kvinnesyn er gammeldags, og at miljøet minner om en sekt.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer en økende tendens til å kritisere kunst- og kulturmiljøet i Norge. TV 2s reklamekampanje, som latterliggjør smalere kulturproduksjoner, nevnes som et eksempel. Videre peker artikkelen på flere politiske utspill som indikerer en kulturfiendtlig holdning, som kutt i kulturbudsjetter og støtteordninger. Det argumenteres for at denne kritikken kan være et forsøk på å vinne popularitet ved å sette opp en motsetning mellom kunstnere og «vanlige folk». Artikkelen konkluderer med at alle kulturopplevelser, både brede og smale, har sin verdi, og at man bør være forsiktig med å kritisere andres smak.
3 måneder siden
Kunstner Rune Furelid kritiserer Nerdrum-familien og Nerdrumskolen, og beskriver det som en sektlignende tilbedelse av Odd Nerdrum. Furelid, som selv var elev ved skolen, mener oppholdet var lærerikt, men også preget av strenge regler, sterk motstand mot modernisme og en ubalansert relasjon mellom lærer og elever. Han hevder Nerdrums motstand mot modernisme har ført til kunstnerisk stagnasjon. Odd Nerdrums sønn, Öde Spildo Nerdrum, avviser kritikken og mener faren er bevisst «radikalt uaktuell». Han mener klaging viser dedikasjon og at faren ikke forsøker å regelstyre kunsten.
3 måneder siden
En tidligere elev ved Nerdrumskolen, Rune Furelid, beskriver skolen som en sekt med Odd Nerdrum som en sentral figur. Han mener miljøet var preget av strenge regler og sterk motstand mot modernisme, noe som gjorde det usunt. Furelid hevder at Nerdrums kamp mot modernismen har ført til kunstnerisk stagnasjon og gjort ham uaktuell. Nerdrums sønn avviser kritikken og mener det er et poeng å være radikalt uaktuell. Furelid mener kunsten må utvikle seg fritt, mens Nerdrums datter avviser påstanden om at faren ikke maler spesielt.
1 måned siden
Odd Nerdrum reagerer på at Vebjørn Sand ble sendt ut av «Portrettmesterskapet» på NRK, og mener det er alvorlig at en så dyktig maler ikke nådde finalen. Nerdrum kritiserer konkurransen for å favorisere modernisme fremfor klassiske kvaliteter. William Heimdal støtter Nerdrums syn og mener juryens manglende maleerfaring er en svakhet. NRK avviser kritikken og sier dommerne hadde gode grunner for sine valg, og at de ønsker å vise bredde og mangfold. Redaksjonssjefen trekker frem at Trine Folmoe, som maler klassisk figurativt, kom til finalen.
3 måneder siden
Kari Nordnes, en tidligere elev av Odd Nerdrum, forsvarer familien i et intervju med Gudbrandsdølen Dagningen etter oppmerksomheten rundt NRK-serien «Familien Nerdrum». Hun beskriver familien som kunstnerisk og poetisk, og avviser at de er «rare», og mener de bare har en annerledes livsstil. Nordnes fremhever Nerdrums talent som en av de fremste innen klassisk maleri, både nasjonalt og internasjonalt. Hun forteller også om sin tid som elev, inkludert en episode der Nerdrum ga hennes selvportrett en overraskende vri ved å male på en blåveis.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer Odd Nerdrum og hans families evne til å tiltrekke seg oppmerksomhet i media, og hvordan de har lykkes i en tid der kulturkjendiser blir stadig sjeldnere. Den trekker paralleller til tidligere kjendiser som Luciano Pavarotti, og argumenterer for at mediefragmentering fører til færre felles referanser i samfunnet. Familien Nerdrum, til tross for sitt tradisjonelle kunstsyn, har mestret moderne medier for å nå ut til publikum. Deres forsvar for livsnær kunst appellerer til mange, og minner om Arkitekturopprørets kritikk av moderne arkitektur. Artikkelen fremhever også verdien av allmenne kunstkjendiser som kan åpne dører til kunstens verden.
11 dager siden
Artikkelen omhandler Myndin Nerdrums brudd med sin familie og hennes kritikk av kunstnermiljøer som hyller lidelse og mannsdominans. Forfatteren argumenterer for at kvinner som bryter med forventninger, fortsatt mistenkeliggjøres, og trekker paralleller til historisk bruk av 'hysteri'-diagnosen. Hun kritiserer romantiseringen av 'kunstnerpatriarker' og fremhever viktigheten av å lytte til de stemmene som tradisjonelt har blitt undertrykt. Myndin Nerdrums valg om å prioritere hverdagsglede og medmenneskelighet fremfor kunstnerisk lidelse blir sett på som et oppgjør med skadelige idealer.
22 dager siden
Artikkelen kritiserer NRK-programmet «Nytt på nytt» for å fremme feilinformasjon om Tromsø kommunes bruk av kunstig intelligens (KI) i en sak om nedleggelse av barnehager og skoler. Det hevdes at programmet feilaktig fremstiller kunnskapsgrunnlaget som KI-fabrikkert og digitaliseringsminister Karianne Tungs ros av kommunen som ukritisk. Artikkelen argumenterer for at kritikken er politisk motivert, da lignende feiltrinn ikke ville blitt kritisert om KI ble brukt til å forsvare politisk korrekte handlinger. Den konkluderer med at man må være forberedt på hersketeknikker når man utfordrer politisk korrekthet.