Kari Nordnes, en tidligere elev av Odd Nerdrum, forsvarer familien i et intervju med Gudbrandsdølen Dagningen etter oppmerksomheten rundt NRK-serien «Familien Nerdrum». Hun beskriver familien som kunstnerisk og poetisk, og avviser at de er «rare», og mener de bare har en annerledes livsstil.
Nordnes fremhever Nerdrums talent som en av de fremste innen klassisk maleri, både nasjonalt og internasjonalt.
Hun forteller også om sin tid som elev, inkludert en episode der Nerdrum ga hennes selvportrett en overraskende vri ved å male på en blåveis.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
NRK-serien «Familien Nerdrum» gir et innblikk i kunstneren Odd Nerdrums liv og hans families dynamikk. Serien viser hvordan Nerdrums egosentriske oppførsel påvirker omgivelsene, samtidig som den avmystifiserer kunstneren. Nerdrum har vært en kontroversiell figur i kunstverdenen, men har oppnådd både folkelig og faglig anerkjennelse. Serien fremhever også familiens avhengighet av Nerdrums økonomiske ressurser, som muliggjør deres livsstil. Sønnen Øde fremstår som en positiv kontrast til resten av familien. Serien har blitt en stor suksess og bidrar til å øke interessen for Nerdrums kunst og museet i Stavern.
19 dager siden
Interessen for Odd Nerdrum og hans familie har økt etter NRK-serien "Familien Nerdrum". Medieekspert Trond Blindheim mener serien har gitt familien den beste PR-en, fordi den viser kontrasten mellom deres ukonvensjonelle livsstil og folks vanlige liv. Selv om familien får oppmerksomhet, understreker Blindheim at Nerdrums kunst er hovedattraksjonen, men kombinasjonen med familiens livsstil gir en ekstra dimensjon. Nerdrum-museet forventer en tredobling av besøkende denne sesongen.
4 måneder siden
TV-serien «Familien Nerdrum» gir et innblikk i hverdagen til kunstneren Odd Nerdrum og hans familie. Serien viser at familien er eksentrisk, men ikke så «gal» som mange kanskje tror. Odd Nerdrums elever bor på gården, og serien fokuserer også på hans vanskelige barndom og planer om å åpne et museum. Serien viser også at Nerdrum har et forfølgelseskompleks, men fremstår som overraskende mild og grei. Til tross for familiens uvanlige livsstil, er de ikke så ekstreme at det blir en typisk realityserie.
1 måned siden
Myndin Nerdrum, datter av kunstneren Odd Nerdrum, forteller i et intervju med Aftenposten om en vanskelig oppvekst preget av ensomhet og personlige konflikter. Dette har ført til at hun har brutt kontakten med store deler av familien. Hun flyttet hjemmefra som 16-åring og har siden fått diagnosen borderline. Nå ønsker hun å fokusere på sin karriere som billedkunstner og være en støtte for andre med samme diagnose. Moren, Turid Spildo, sier at det å bryte med familien kan være det rette valget for noen, mens Odd Nerdrum ikke ønsker å kommentere saken.
3 måneder siden
NRK-serien «Familien Nerdrum» har oppnådd stor popularitet, men har også ført til spekulasjoner om familien er en sekt. Öde Nerdrum avviser dette, og kaller det heller en «kult». Han uttrykker overraskelse over seriens suksess, men er noe misfornøyd med innholdet. Prosjektlederen for serien understreker at det er en dokumentar, ikke reality, og at de har stilt kritiske spørsmål. Rune Furelid, en tidligere elev, har uttalt at familien er en sekt, mens Odd Nerdrums kone, Turid Spildo, synes det er morsomt at folk tror det. Familien bor på en gård i Stavern med barn, barnebarn og elever, og lever et enkelt liv inspirert av tidligere tider.
3 måneder siden
En tidligere elev ved Nerdrumskolen, Rune Furelid, beskriver skolen som en sekt med Odd Nerdrum som en sentral figur. Han mener miljøet var preget av strenge regler og sterk motstand mot modernisme, noe som gjorde det usunt. Furelid hevder at Nerdrums kamp mot modernismen har ført til kunstnerisk stagnasjon og gjort ham uaktuell. Nerdrums sønn avviser kritikken og mener det er et poeng å være radikalt uaktuell. Furelid mener kunsten må utvikle seg fritt, mens Nerdrums datter avviser påstanden om at faren ikke maler spesielt.
3 måneder siden
Kunstner Rune Furelid kritiserer Nerdrum-familien og Nerdrumskolen, og beskriver det som en sektlignende tilbedelse av Odd Nerdrum. Furelid, som selv var elev ved skolen, mener oppholdet var lærerikt, men også preget av strenge regler, sterk motstand mot modernisme og en ubalansert relasjon mellom lærer og elever. Han hevder Nerdrums motstand mot modernisme har ført til kunstnerisk stagnasjon. Odd Nerdrums sønn, Öde Spildo Nerdrum, avviser kritikken og mener faren er bevisst «radikalt uaktuell». Han mener klaging viser dedikasjon og at faren ikke forsøker å regelstyre kunsten.
3 måneder siden
En kommentarartikkel kritiserer VGs Hans Petter Sjøli for å feilaktig knytte Odd Nerdrum og hans familie til en radikal høyrebølge. Sjøli baserer sin påstand på familiens motstand mot modernisme og deres interesse for klassisk kunst. Artikkelen argumenterer for at det ikke er noen automatisk sammenheng mellom kunstpreferanser og politisk ståsted, og viser til Nerdrums tidligere sosialrealistiske kunst som et motargument. Den kritiserer også tendensen til å forenkle og plassere folk i politiske båser, og fremhever at Nerdrums kunstneriske preferanser ikke nødvendigvis indikerer en politisk tilhørighet. Artikkelen konkluderer med at NRK-serien om familien Nerdrum er underholdende og at familiens særegenheter er innenfor normalen i et mangfoldig samfunn.
3 måneder siden
En kommentarartikkel kritiserer VGs Hans Petter Sjøli for å knytte Odd Nerdrum og hans familie til ytre høyre, basert på deres motstand mot modernisme og interesse for klassisk kunst. Artikkelen argumenterer for at det ikke er noen logisk sammenheng mellom kunstneriske preferanser og politisk ståsted, og at Sjølis analyse er en forenkling. Den påpeker at Nerdrums tidligere kunst og tilknytning til kulturradikale tradisjoner motsier Sjølis påstander. Artikkelen konkluderer med at det er en feilslutning å anta at de som liker klassisk kunst er mer høyreorienterte enn andre, og kritiserer tendensen til å plassere folk i politiske båser basert på kulturelle preferanser.
1 måned siden
Odd Nerdrum reagerer på at Vebjørn Sand ble sendt ut av «Portrettmesterskapet» på NRK, og mener det er alvorlig at en så dyktig maler ikke nådde finalen. Nerdrum kritiserer konkurransen for å favorisere modernisme fremfor klassiske kvaliteter. William Heimdal støtter Nerdrums syn og mener juryens manglende maleerfaring er en svakhet. NRK avviser kritikken og sier dommerne hadde gode grunner for sine valg, og at de ønsker å vise bredde og mangfold. Redaksjonssjefen trekker frem at Trine Folmoe, som maler klassisk figurativt, kom til finalen.