Svenske Märit Isaksson opplevde en marerittferie på Kapp Verde, hvor hun ble syk med oppkast og diaré. Hun var ikke alene om å bli syk, og flere britiske turister har tidligere opplevd lignende problemer på øya.
Isaksson har nå sendt inn en klage til Tui i håp om å få erstatning. Tui avviser imidlertid ansvar og hevder at mageproblemer ikke er mer utbredt på Kapp Verde enn andre steder.
De mener også at noen selskaper utnytter misfornøyde turister for å tjene penger på søksmål.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En familie opplevde en rekke problemer på sin ferie til Kapp Verde med Ving, inkludert en sønn som kuttet seg på en skarp flis i bassenget, og at ni av tretten i reisefølget ble syke med mageproblemer. Familien hevder at Ving ikke tok ansvar og at hotellets hygiene var utilstrekkelig. Ving beklager hendelsene, men sier at sykdom er en forsikringssak og at de ikke har ansvar for hotellets hygiene. De tilbyr kompensasjon for manglende bademuligheter og rengjøring, men ikke for sykdom.
3 måneder siden
Flere gjester ved Riu Vistamar-hotellet i Mogan på Gran Canaria har blitt rammet av et utbrudd av norovirus. En av gjestene forteller at seks av åtte i reisefølget ble syke kort tid etter ankomst, og noen har blitt sendt til sykehus. Gjestene savner informasjon fra charterselskapet TUI, som kun sendte en generell e-post uten konkret informasjon. TUI beklager manglende informasjon og opplyser at de har iverksatt ekstra smitteverntiltak, inkludert økt rengjøring og utvidede hygienerutiner. En undersøkelse viser at nordmenn frykter sykdom mest på ferie.
4 måneder siden
Influenser Sophie Elise Isachsen opplevde en kraftig matforgiftning etter å ha spist et smørbrød med røkt laks under en jobbreise til Bergen. Hun var den eneste i selskapet som ble syk, og symptomene startet to timer senere. På flyet hjem opplevde hun intens oppkast og diaré, noe som gjorde reisen svært ubehagelig. Hun beskriver opplevelsen som et lite helvete og delte åpent om hendelsen på Snapchat. De fysiske reaksjonene førte til at hun måtte avlyse lanseringen av Glöd. Isachsen har ikke besvart Dagbladets henvendelse om saken.
2 måneder siden
Mange nordmenn opplever problemer med reiseforsikringen i ferien, særlig ved forverring av eksisterende sykdommer. Reiseforsikringen dekker hovedsakelig akutt sykdom, men ikke alltid forverring av kjente tilstander. Fremtind anbefaler å kontakte forsikringsselskapet for medisinsk vurdering, spesielt ved kroniske sykdommer. Eldre er overrepresentert i reisesykestatistikken, og forhold i flykabinen kan påvirke helsen. Det er viktig å informere forsikringsselskapet om helsetilstand før reisen for å unngå ubehagelige overraskelser og høye kostnader.
2 måneder siden
En kanadisk familie opplevde en tragisk hendelse på ferie i Den dominikanske republikk. Etter å ha spist i hotellets buffet, ble alle fire akutt syke med kraftig oppkast. Moren og den ene sønnen døde kort tid etter som følge av matforgiftning. Faren forteller at de måtte trygle om helsehjelp fra hotellet, og at de ikke ble tatt på alvor. Han har nå saksøkt reisebyrået, hotellkjeden og legekontoret for manglende rutiner for hygiene og helsehjelp. Reisebyrået avviser anklagene og sier de velger sine leverandører med stor varsomhet, og at hotellet samarbeider med myndighetene for å klarlegge årsaken til dødsfallene.
4 måneder siden
Det svenske langrennslandslaget har opplevd en turbulent sesongstart med sykdom blant flere utøvere. Hele ti løpere har måttet stå over konkurranser, inkludert sprintstjernene Johanna Hagström og Jonna Sundling. Landslagssjef Anders Byström ble også syk. Ledelsen har holdt krisemøte for å diskutere smittespredningen, og de peker på verdenscupen i Lillehammer som en mulig årsak, der mange lag bodde på samme hotell. Til tross for strenge smittevernrutiner har sykdom spredt seg. Også andre nasjoner, som Storbritannia og Norge, er rammet.
1 måned siden
En tysk turist opplevde kraftig utslett og intens kløe etter å ha plukket opp en bidevindseiler på stranden Font de Sa Cala, Mallorca. Hendelsen skjedde etter at turisten plukket opp en av manetene for å se nærmere på den. Selv om bidevindseilere normalt ikke er farlige, kan de forårsake smertefulle utslett. Det har vært en økning i antall maneter som skylles i land på Mallorca den siste tiden, og turister rådes til å være forsiktige. Den tyske turisten brukte sinksalve for å lindre irritasjonen.
4 måneder siden
Det svenske skilandslaget har opplevd en vanskelig start på sesongen med flere utøvere som har blitt syke og måtte trekke seg fra konkurranser. Landslagssjef Anders Byström mener at oppholdet under VM i Lillehammer, hvor de bodde sammen med andre landslag, kan ha bidratt til smittespredningen. Han understreker at de har fulgt strenge rutiner, men at det ikke har vært nok. Fremover vil de fokusere på mer isolerte overnattingssteder for å unngå sykdom. Byström påpeker også at sykdom er vanlig, også blant toppidrettsutøvere, og at de håper situasjonen vil bedre seg.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende frustrasjon blant lokalbefolkningen på Kanariøyene over masseturisme, spesielt fra Storbritannia. Innbyggerne protesterer mot dårlig oppførsel fra turister, som inkluderer vandalisme, forsøpling og manglende respekt for lokale regler. De kritiserer også at mesteparten av turistinntektene går til utenlandske selskaper, og etterlyser en mer rettferdig fordeling. Lokalbefolkningen oppfordrer turister til å respektere lokale regler og etikette, samt unngå all inclusive-hoteller som de mener bidrar negativt til øyas miljø og økonomi. De understreker at de ikke er imot turisme, men ønsker en endring i hvordan turister oppfører seg og planlegger feriene sine.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.