Barnehager bruker kommunikasjonsapper for å gi foreldre fortløpende oppdateringer om barnas dag, inkludert detaljer som søvn, måltider og bleieskift. Selv om appene er ment å forenkle kommunikasjonen og støtte det pedagogiske arbeidet, fører de til at ansatte bruker mye tid på registrering.
Dette tar tid fra direkte arbeid med barna og pedagogisk aktivitet. Artikkelen argumenterer for at foreldre bør ha tillit til barnehagens ansatte og akseptere at de ikke kan følge med på alle detaljer.
Kontinuerlige oppdateringer er ikke nødvendig, og viktig informasjon kan deles ved henting eller i foreldresamtaler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler småbarnsforeldres bruk av apper for å overvåke spedbarn. Mange foreldre bruker apper for å registrere søvn, matrutiner og bleieskift. En barnepsykolog er kritisk til denne utviklingen, og mener det kan fjerne foreldrenes evne til å intuitivt forstå barnets behov. Appen Napper er populær, og en fjerdedel av norske småbarnsfamilier bruker den. En studie viser at spedbarn reagerer negativt når foreldrene bruker mobil foran dem. Foreldre er bevisste på mobilbruken, men synes det er vanskelig å unngå.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold. En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet. Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.
21 timer siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.
2 måneder siden
En barnehagelærer deler sine refleksjoner om hva som kjennetegner en god barnehage, og understreker betydningen av engasjerte og tilstedeværende voksne. Hun beskriver hvordan barnehageansatte bruker hele seg – hjerte, hode og kropp – i arbeidet med barna, og hvordan de praktiserer hverdagspedagogikk ved å være oppmerksomme på små detaljer og gi barna emosjonell støtte. Læreren oppfordrer foreldre til å se forbi overfladiske kvaliteter som veggdekor og heller fokusere på de voksnes engasjement, menneskesyn og evne til å skape trygge relasjoner, da dette er avgjørende for barns utvikling og trivsel.
1 måned siden
En undersøkelse viser at mange barnehageansatte opplever konflikter med foreldre, ofte på grunn av urealistiske forventninger og manglende forståelse for barnehagens ressurser. Barnehagelærer Monica Rosita Alvåg-Nyqvist understreker at foreldre må ta ansvar for barnets behov, spesielt ved sykdom. Psykolog Benjamin Baarli Silseth mener foreldre legger for stort ansvar på barnehagen, og at tydelig forventningsavklaring er viktig. Både han og politisk redaktør Anne Ekornholmen oppfordrer foreldre til å stole mer på seg selv og ta ansvar for barneoppdragelsen, da barnehagen allerede er presset med bemanning og mange barn.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg at flere gravide besøker åpne dager i barnehager før søknadsfristen. Influenser Ulrikke Brandstorp anbefaler gravide å besøke barnehager tidlig for å redusere stress og få et godt inntrykk. Foreldreutvalget for barnehager (FUB) er mer skeptiske, og frykter at det kan skape stress for barnehageansatte hvis mange gravide kommer på besøk. Private Barnehagers Landsforbund (PBL) ser positivt på at foreldre engasjerer seg og vurderer barnehagetilbud nøye, uavhengig av tidspunkt, og mener det er opp til hver familie å vurdere når det er riktig å begynne å se etter barnehage.
2 måneder siden
Barnehageansatte er bekymret for at bruk av private mobiltelefoner til dokumentasjon og deling av bilder av barn utsetter dem for sikkerhetsrisiko. Jobbtelefonene er ofte ikke gode nok, og ansatte føler seg tvunget til å bruke sine private enheter, noe som øker risikoen for spredning av sensitiv informasjon. Datatilsynet anbefaler å unngå dette, men har ikke prioritert tilsyn i barnehagesektoren. Utdanningsforbundet støtter et forbud mot bruk av privattelefoner og etterlyser tydeligere retningslinjer for å ivareta barnas personvern og sikkerhet. Flere barnehageansatte er bekymret for hva som skjer dersom telefonen blir hacket eller stjålet.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
2 måneder siden
Artikkelen gir informasjon om søknadsfristen for barnehageplass, som i de fleste kommuner er 1. mars for oppstart om høsten. Oslo har en delt frist, og det understrekes viktigheten av å sjekke den enkelte kommunes nettsider for nøyaktig informasjon. Både kommunale og private barnehager deltar i et samordnet opptak, og man kan kontakte barnehagene direkte ved spørsmål.
2 måneder siden
Artikkelen gir en innføring i Roblox, en populær spillplattform for barn, og understreker viktigheten av foreldres engasjement for å sikre trygg bruk. Roblox tilbyr spill og sosial interaksjon, men også risikoer som kontakt med fremmede og upassende innhold. Foreldrekontroller, klare regler og åpen kommunikasjon anbefales for å balansere barnas digitale liv og beskytte dem. Artikkelen argumenterer mot et totalforbud, da dette kan føre til ekskludering og skjult bruk, og fremhever viktigheten av å lære barna ansvarlig nettbruk. En balansert tilnærming gir barn muligheten til å utvikle ferdigheter og mediekompetanse.