Nye EU-regler for utslipp tvinger bilprodusenter til å selge flere elbiler, noe som fører til priskutt og kampanjer. Dette presser ned prisene på brukte elbiler, spesielt i Norge, hvor det er et stort tilbud av brukte elbiler.
Produsentene risikerer store bøter hvis de ikke når de nye utslippsmålene, og må derfor selge elbiler med tap. Dette kan føre til at brukte elbiler fra utlandet importeres til Norge.
Samtidig er det en utfordring at europeiske kunder ikke er like interessert i elbiler som i Norge, noe som skaper en vanskelig situasjon for bilindustrien.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nye EU-reglar om utslepp kan føre til priskrig på elbilar. Bilprodusentar må selje fleire elbilar for å unngå bøter, men europeiske kundar vil heller ha bensinbilar. Noreg er ein viktig marknad for elbil-sal. Ekspertar meiner konkurransen vil bli hard, og at prisane vil gå ned, noko som er gode nyheiter for norske bilkjøparar. Prisnedgangen vil også smitte over på bruktmarknaden. Samtidig slit europeisk bilindustri med raude tal, og politikarar vurderer om bøtene er for strenge.
3 måneder siden
Nye utslippskrav fra EU og økt konkurranse fører til en priskrig på elbiler. Bilprodusenter må selge flere elbiler for å unngå bøter, noe som resulterer i priskutt og lansering av rimeligere modeller. Tesla planlegger også å lansere en billigere modell etter en salgsnedgang i 2024. Kinesiske merker som BYD utfordrer etablerte aktører, og flere bilmerker har allerede kuttet prisene. Dette skaper et kjøpers marked med gode tilbud på godt utstyrte biler.
3 måneder siden
EU vurderer å innføre felles støtteordninger for elbiler for å styrke den europeiske bilindustrien, som opplever synkende salg. Tysklands kansler Olaf Scholz støtter initiativet, spesielt etter at USAs president Donald Trump signaliserte kutt i amerikanske elbilsubsidier. EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen understreker viktigheten av å holde tritt med utviklingen innen ren teknologi og bekrefter målet om utfasing av fossilbiler innen 2035. Ferske salgstall viser nedgang i elbilmarkedet i EU, noe som bekymrer bilbransjen som må oppfylle strenge utslippskrav. EU-kommisjonen planlegger en dialog med bilindustrien for å finne løsninger.
2 måneder siden
EU vurderer kriseløsninger for å redde europeisk bilindustri fra konkurranse fra Kina og potensiell toll fra USA. Samtaler med industriledere er i gang for å finne løsninger på utfordringer som høye energipriser, miljøkrav og lav produktivitet, som truer arbeidsplasser. EU vurderer å redusere miljøkrav og bøter for å hjelpe industrien, mens Tyskland foreslår subsidier til elbilprodusenter. Samtidig øker kinesisk elbil-andel i EU, og handelskriger truer med høyere tollsatser, noe som skaper usikkerhet for industrien.
2 måneder siden
Tesla opplever salgsnedgang i Norge og Europa, til tross for et økende elbilmarked. Fredrik Fornes sliter med å selge sin Tesla, og frykter å bli sittende med den. Årsakene kan være sammensatte, inkludert Elon Musks kontroversielle oppførsel, økt konkurranse fra andre elbilprodusenter, og forventninger om en ny Tesla-modell. Investeringsdirektør Robert Næss påpeker at image er viktig for bilmerker, og at Musks handlinger kan spille en rolle hvis salget fortsetter å falle. En ny utgave av Model Y lanseres, men med en betydelig prisøkning.
2 måneder siden
Teslas nybilsalg i Europa har opplevd en nedgang, spesielt i Tyskland og Norge, mens markedet for brukte Teslaer holder seg stabilt. Salget av brukte Teslaer øker, samtidig som utvalget minker, noe som indikerer en stabil eller økende etterspørsel. Prisene på brukte Teslaer har falt mer enn gjennomsnittet for andre elbiler. En meningsmåling viser at mange nordmenn er skeptiske til Tesla-forhandlere, men en analysesjef påpeker at flere faktorer enn bare omdømme påvirker bilkjøp. Han advarer om at prisen kan stupe hvis mange selger Tesla samtidig.
2 måneder siden
Tesla opplever salgsnedgang i Europa, med et fall på 38 prosent i Norge i januar. I Tyskland sank salget med 59 prosent, til tross for en generell økning i elbil-salget. Årsakene kan være økt konkurranse, produksjonsomlegginger og endringer i Elon Musks image. Investeringsdirektør Robert Næss påpeker at Tesla har mistet sin ledende posisjon i markedet til kinesiske BYD. Samtidig viser nybilsalget i Norge en sterk økning, hvor elektriske biler står for 96 prosent av salget.
4 dager siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
2 måneder siden
Europeiske bilprodusenter opplever kursfall etter at Donald Trump varslet mulig innføring av 25 prosent toll på importerte biler til USA. Tyske bilprodusenter som Volkswagen, Mercedes-Benz og BMW faller mellom 1,9 og 2,5 prosent. Også andre europeiske bilaksjer som Stellantis, Volvo Cars og Renault viser nedgang. Trump har lenge ønsket å beskytte den amerikanske bilindustrien ved å gjøre utenlandske konkurrenter dyrere. I fjor ble omtrent halvparten av alle biler solgt i USA importert.
1 måned siden
Tesla opplever markant salgsnedgang i Norge i årets to første måneder. Model Y har hatt et betydelig fall, mens konkurrenter som Toyota, Volkswagen og Nissan øker salget. Årsakene inkluderer kontroverser rundt Elon Musk, bekymringer for bilenes kvalitet og økt konkurranse med attraktive kampanjer. Forbrukerrådet melder om mange klager på Tesla, og svenske EU-kontroller viser høy strykprosent. Konkurrenter tilbyr aggressive kampanjer, noe som bidrar til økt salg for andre merker.