I Trøndelag strøk 43 prosent av de som tok teoriprøven for bil i fjor. Dette er en like høy strykprosent som landsgjennomsnittet og tidligere år.
Statens vegvesen mener dette er for dårlig og fører til sløsing med tid og penger for både kandidater og myndighetene. De fleste som tar førerprøven består oppkjøringen, med en beståttprosent på 77 i Trøndelag og 78 nasjonalt.
Artikkelen fremhever viktigheten av å øve godt på teorien og øvelseskjøre mye for å øke sjansene for å bestå teoriprøven. Flere ferske sjåfører forteller at de var mer nervøse for oppkjøringen enn teoriprøven.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Statens vegvesen reagerer på det høye antallet stryk på teoriprøven for førerkort i 2024. Med kun 57 prosent bestått av rekordmange gjennomførte prøver, har over 90 000 kandidater strøket. Dette fører til unødvendig sløsing med tid og penger, samt lengre ventetid for oppkjøring. Vegvesenet oppfordrer kandidatene til å forberede seg bedre, både teoretisk og praktisk gjennom øvelseskjøring. Til tross for utfordringene med teoriprøven, viser statistikken at 78 prosent består oppkjøringen, en andel som har vært stabil de siste fire årene.
13 dager siden
Mange unge nordmenn opplever lange ventetider for å ta førerprøven, noe som skaper frustrasjon og forsinkelser. Elliot Sönnerlid (18) må vente over tre måneder på oppkjøring, og er skuffet over at han ikke får tatt lappen før sommeren. Statens vegvesen bekrefter stor pågang, spesielt ved trafikkstasjonene i de store byene, og forklarer at ventetiden kan variere avhengig av sesong, kapasitet og strykprosent. De anbefaler å starte tidlig med øvelseskjøring og være godt forberedt. Sönnerlid frykter at lang ventetid kan bli et problem dersom han ikke består.
14 timer siden
En stor andel av vogntogene som kontrolleres ved grensen har feil eller mangler. Dette skaper bekymring for trafikksikkerheten på norske veier.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 7 av 10 bilister blir hissige eller stresset i trafikken. Kvinner er mer hissige enn menn, med henholdsvis 74 og 69 prosent. Finnmark topper listen over de mest hissige bilistene med 93 prosent, mens aldersgruppen 40-49 år har 83 prosent. Fagsjef i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, påpeker at stressede sjåfører er farligere og mer uoppmerksomme. Han viser også til en økning i antall skader i januar 2024, med 62 853 skader og en kostnad på 1,5 milliarder kroner. Ytre-Hauge understreker at bilistene må tilpasse kjøringen etter forholdene for å redusere risikoen for ulykker.
1 måned siden
Statens vegvesen avdekket alvorlige mangler ved en trafikkontroll i Mandal og Kristiansand. Av 56 kontrollerte kjøretøy hadde 50 mangler. Kontorsjef Jostein Senumstad uttrykte bekymring over resultatet, og påpekte at slurv i trafikken kan ha fatale følger. Blant funnene var en tilhenger i svært dårlig forfatning, manglende dokumenter og lys, samt en sjåfør som forsøkte å unngå bompenger. Vegvesenet minner om at alle som bruker veiene er ansvarlige for å sikre at kjøretøyene er i forskriftsmessig stand, uavhengig om man eier, leier eller låner bilen.
2 måneder siden
Trygg Trafikk melder om en nedgang i refleksbruk i Norge, fra 48 til 47 prosent. Undersøkelsen, utført av Ipsos, viser at Trøndelag er best på refleks, mens Agder, Oslo og Buskerud ligger under landsgjennomsnittet. Kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk uttrykker skuffelse over utviklingen, og oppfordrer folk til å bruke refleks for å øke synligheten i mørket. Målet er å nå 53 prosent refleksbruk innen 2026.
1 måned siden
Statsforvalteren har etter et tilsyn avdekket flere mangler ved legevakten i Oslo. Kommunen oppfyller ikke kravet om at 80 prosent av telefonhenvendelsene skal besvares innen to minutter. I perioden undersøkelsen ble utført varierte andelen besvarte anrop innen to minutter mellom 28 og 61 prosent per måned, mens antall ubesvarte anrop varierte mellom 3031 og 9866 per måned. Andre avvik inkluderer manglende opplæring i nødnett for ansatte, manglende helsefaglig kompetanse hos personell på legevaktsentralen, manglende kurs i akuttmedisin og volds- og overgrepshåndtering, samt manglende tilrettelegging for taushetsplikt i venterom. Statsforvalteren mener allmennlegevakten drives med for høy risiko for svikt.
3 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
14 dager siden
Mange bilister neglisjerer å sjekke dekktrykket, noe som kan føre til unødvendig slitasje, dårligere kjøreegenskaper og økte kostnader. Artikkelen viser til at korrekt informasjon om dekktrykk finnes på en lapp i bilen, vanligvis plassert på B-stolpen på førersiden, i bilens instruksjonsbok eller på innsiden av tanklokket. Feil lufttrykk fører ikke bare til raskere dekkslitasje, men også dårligere kjøreegenskaper og økt strømforbruk for elbiler. Ved å opprettholde riktig dekktrykk forlenges dekkets levetid, kjøresikkerheten forbedres og energiforbruket reduseres. Artikkelen oppfordrer alle bilister til å sjekke dekktrykket jevnlig.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.