En kunde ble overrasket over prisen på Rema 1000s eget merke «R» appelsinjuice, som viste seg å være dyrere per liter enn merkevaren Sunniva. Forbrukerrådet advarer om at kjedens egne merker ikke alltid er billigere, og at butikkenes plassering av varer kan villede kundene.
Rema 1000 forklarer at prisene på «R»-produkter kan variere på grunn av konkurransen i markedet, men understreker at de normalt skal være billigere enn merkevarer.
Forbrukerrådet anbefaler kunder å sjekke liter- eller kilopris for å unngå å bli lurt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En student opplevde et prissjokk da hun oppdaget at en liten pakke oppvasktabletter var dyrere enn en stor pakke på Rema 1000. Denne prisforskjellen har ført til reaksjoner fra både kunder og eksperter, som mener at slike priser kan oppleves som villedende. Rema 1000 forklarer at den store pakken har fått et priskutt på grunn av konkurranse, mens den lille har beholdt normalprisen. Dette har ført til en uvanlig situasjon der det ikke lønner seg å kjøpe den minste pakken. Forbrukere oppfordres til å være prisbevisste og sammenligne priser nøye før de handler.
4 måneder siden
Artikkelen avdekker hvordan butikkjeder lurer kunder med tilsynelatende gode tilbud på julevarer. Prisene varierer sterkt mellom ulike størrelser av samme produkt, og kunder kan ende opp med å betale betydelig mer enn forventet. For eksempel kan en liter gløgg være fem ganger dyrere enn en halvliter. Mange kunder opplever dette som forvirrende og vanskelig å navigere, og de er sjokkerte over prisforskjellene. Butikkene forsikrer at de fyller på med varer, men enkelte juleprodukter er begrenset.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
24 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
1 måned siden
Kjell Litangen ble overrasket over å finne at en liten pakke Maldon salt (125g) var nesten dobbelt så dyr per kilo som en større pakke (250g) hos Eurospar i Bodø. Spar forklarer prisforskjellen med konkurranse på de større pakningene. Litangen oppfordrer nå andre forbrukere til å være mer oppmerksomme på kilopriser for å unngå å bli lurt. Prisforskjellen ble også bekreftet hos Meny. Kiwi og Rema 1000 selger kun 250g-pakningen, hvor Kiwi tilbyr den laveste prisen.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
2 måneder siden
Artikkelen avdekker store prisforskjeller på Kvikklunsj, spesielt mellom Sverige og Norge, hvor prisen i Sverige er betydelig lavere. Den viser også at Kiwi og Rema 1000 hadde ulogiske priser på sine Kvikklunsj-pakker, der det var dyrere å kjøpe en større pakke enn enkeltprodukter. Etter henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen. En ekspert advarer forbrukerne mot å automatisk anta at store pakker er billigere.
18 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.