Togtrafikken i Norge ble lammet i over 12 timer på grunn av en teknisk feil i en brannmur. Feilen rammet rundt 60. 000 reisende og medførte en anslått samfunnskostnad på 36 millioner kroner.
Kritikere mener Bane NOR manglet tilstrekkelig beredskap og alternative løsninger. Konsernsjefen i Bane NOR avviser kritikken og understreker at sikkerheten ble prioritert.
Høyre kritiserer samferdselsministeren for manglende ansvar, mens ministeren viser til økte bevilgninger til jernbanen og innkaller Bane NOR til møte. Til tross for problemene, uttrykker samferdselsministeren fortsatt tillit til ledelsen i Bane NOR.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Togselskapene SJ, VY og Go-Ahead retter skarp kritikk mot Bane Nor etter togstansen første juledag. En feil i en digital brannmur lammet all togtrafikk i Norge i et halvt døgn, og rammet over 60 000 passasjerer. Togselskapene mener Bane Nor burde hatt en plan B og reservesystemer klare for å unngå totalstans. De anslår at mange passasjerer måtte endre reiseplaner og at samfunnet kan ha tapt 36 millioner kroner. Bane Nor beklager situasjonen, men sier de valgte å ikke bruke reservesystemene av sikkerhetshensyn. Samferdselsministeren har innkalt partene til møte for å evaluere hendelsen.
4 måneder siden
En feil i Bane Nors kommunikasjonssystem førte til at all togtrafikk i Norge stoppet første juledag, og rundt 60.000 passasjerer ble rammet. Transportøkonomisk institutt anslår at samfunnskostnaden er på 36 millioner kroner, basert på en gjennomsnittlig forsinkelse på to timer per passasjer. Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead planlegger å sende erstatningskrav til Bane Nor. Samferdselsministeren har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden. Bane Nor beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.
3 måneder siden
Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte etter at en landsomfattende togstans rammet rundt 60.000 passasjerer 1. juledag. Togstansen varte i nesten 13 timer og skyldtes en feil i brannmuren som sikrer den digitale infrastrukturen. Pendlerforeningen uttrykker frustrasjon over de mange uforutsette hendelsene og frykter at flere pendlere vil velge bil fremfor tog. Samferdselsministeren understreker at passasjerer har rett til å bli fraktet til bestemmelsesstedet ved innstilte tog, og møtet skal også se på hvordan lignende feil kan unngås i fremtiden.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
4 måneder siden
Vy krever at Bane Nor dekker alle kostnadene etter togstansen 1. juledag, som skyldtes tekniske problemer i Bane Nors kommunikasjonssystem. Togselskapene anslår at minst 60 000 passasjerer ble rammet, og Vy måtte leie inn over 100 busser i tillegg til å refundere drosje- og flybilletter. Bane Nor erkjenner feilen, men påpeker at erstatning ikke er en automatisk prosess. Det er også uenighet om det var nødvendig å stanse all togtrafikk, da SJ mener deler av trafikken kunne ha gått som normalt.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge er lammet på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Samferdselsministeren har uttalt at situasjonen er alvorlig. Bane Nor jobber med å finne feilen, men det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å løse problemet. Flere togselskaper har innstilt sine avganger ut dagen, og det er mangel på alternative transportløsninger som busser. Passasjerer kan i noen tilfeller få dekket taxi eller flybillett, men må legge ut selv. Det har vært meldt om frustrasjon blant passasjerer over manglende informasjon.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
3 måneder siden
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen forklarer at togkaoset 1. juledag skyldtes en hardwarefeil i en kommunikasjonsboks. Dette førte til at kommunikasjonen mellom togledelsen og togene falt ut, og all togtrafikk ble stanset av sikkerhetshensyn. Det tok flere timer å finne årsaken til feilen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttrykt full tillit til Bane Nor og Jernbanetilsynet. Det ble avholdt et møte med Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere hvordan feilen kunne oppstå, hvordan saken skal følges opp, og hvordan man kan hindre at lignende hendelser skjer igjen.