Utenlandske bilister skylder Norge totalt 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene sliter med å kreve inn pengene, og får kun betalt litt over halvparten av bompengene fra utenlandske kjøretøy.
Hovedårsakene er manglende registrering hos AutoPASS eller Epass24, samt manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre. Rumenske kjøretøy er blant verstingene, og skylder alene 12,2 millioner kroner i Oslo i 2024.
Samferdselsministeren understreker at regjeringen jobber med å sikre like konkurransevilkår i transportbransjen, og ser på EETS-direktivet som en potensiell løsning på problemet.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene sliter med å kreve inn pengene fordi mange utenlandske sjåfører ikke registrerer seg hos AutoPASS eller Epass24. Manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre hindrer effektiv innkreving. Rumenske kjøretøy er blant verstingene, og skylder alene 12,2 millioner kroner i Oslo i 2024. Samferdselsministeren understreker at regjeringen jobber med å sikre like konkurransevilkår i transportbransjen, og at EETS-direktivet kan være en løsning.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene får kun betalt i overkant av halvparten av bompengene fra utenlandske kjøretøy. Samferdselsministeren og bompengeselskapene peker på manglende registrering og manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre som hovedårsaker. Flere mener et EU-direktiv om bompenger kan være løsningen. NRK har tidligere omtalt manglende innbetaling fra rumenske kjøretøy i Oslo, der ett kjøretøy alene skylder over 122.000 kroner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene får kun betalt i overkant av halvparten av bompengene fra utenlandske kjøretøy. Samferdselsministeren og bompengeselskapene peker på manglende registrering og manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre som hovedårsaker. Flere mener et EU-direktiv om bompenger kan være løsningen. NRK har tidligere omtalt manglende innbetaling fra rumenske kjøretøy i Oslo, der ett kjøretøy alene skylder over 122.000 kroner.
2 måneder siden
Rumenske bilister skylder Fjellinjen over 12 millioner kroner i bompenger, hovedsakelig fordi selskapet mangler tilgang til rumenske kjøretøyregistre for å sende regninger. Svært få av disse bompengene blir betalt, og et lite antall biler står for en stor andel av de ubetalte passeringene. Manglende betaling fra utenlandsregistrerte biler er et stort problem, og koster Norge betydelige summer hvert år. Bompenger finansierer viktig infrastruktur, og ubetalte regninger går utover fellesskapet. Samferdselsbyråden etterlyser raskere innføring av felles EU-regler for å løse problemet.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder Oslo kommune millioner av kroner i ubetalte parkeringsbøter. I 2024 ble det ilagt bøter for 8,4 millioner kroner, hvorav 7,7 millioner er ubetalt. Problemet skyldes manglende tilknytning til Euro Parking Collection (EPC) i flere land, som hindrer Norge i å sende ut regninger. Oslo kommune ber nå regjeringen om hjelp for å få på plass avtaler med land utenfor EPC-systemet. Et nytt EU-direktiv forventes å løse problemet for EU/EØS-området.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder millioner av kroner i ubetalte parkeringsbøter i Norge, særlig i Oslo. Over 10 000 utenlandske biler fikk parkeringsbøter i Oslo i fjor, men nesten ingen betaler boten. Manglende tilgang til kjøretøyregistre i enkelte land vanskeliggjør innkrevingen. Oslo kommune ber nå regjeringen om hjelp, og et nytt EU-direktiv kan gjøre det lettere å utveksle informasjon og kreve inn penger fra bilister i hele EU- og EØS-området.
2 måneder siden
Norske bomselskaper har tapt betydelige beløp på grunn av manglende betaling fra utenlandske turister. Et nytt EU-direktiv, som snart innlemmes i EØS-avtalen, skal tette dette «smutthullet». Direktivet gir norske myndigheter og bomselskaper tilgang til kjøretøyregistre i EU-land, slik at de kan kreve betaling og drive innkreving fra utenlandske turister som unnlater å betale bompenger. Statssekretær Tom Kalsås opplyser at innkreving vil foregå på vanlig måte, men at prosessen er noe tyngre internasjonalt. Det er ennå ikke fastsatt en dato for når direktivet trer i kraft i Norge, men bompasseringer fra sommeren kan bli etterfakturert.
2 måneder siden
Kollektivselskap i Noreg taper årleg millionar av kroner på grunn av manglande billettbetaling. I 2024 vart det registrert minst 43 millionar reiser utan gyldig billett i eit utval av landets fylke. Dette fører til tapte inntekter som kunne vore brukt til å forbetre tilbodet, auke talet på avgangar og utvide rutenettet. Selskap som Kolumbus i Rogaland og Skyss i Vestland anslår tapa til fleire titals millionar kroner. Kontrollørar avdekker dagleg passasjerar utan billett, og understrekar at dette går utover fellesskapet og fører til dårlegare tilbod for dei som betaler.
20 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
2 måneder siden
Mange nordmenn som kjører i Sverige, går i den klassiske fella å parkere mot kjøreretningen, noe som er tillatt i Norge, men forbudt i Sverige. Dette anses som en grov feilparkering og kan koste 1300 kroner. Svenske myndigheter begrunner forbudet med at feilparkerte biler er vanskeligere å oppdage i mørket og kan føre til farlige situasjoner. Bøter ilagt i utlandet kan tvangsinnkreves over landegrensene gjennom avtaler mellom de nordiske landene, assistert av Statens innkrevingssentral.
4 dager siden
Nettselskapene sliter med å utbetale strømstøtte til tusenvis av kunder fordi de mangler kontonummer. Norges største nettselskap, Elvia, har over 7000 kunder med til sammen nærmere 10 millioner kroner til gode. Problemet oppstår særlig ved gjennomfakturering, der nettleien betales via strømselskapet, og nettselskapene får ikke tilgang til kundens kontoinformasjon. Etter tre år må ubetalte beløp tilbakeføres til staten, noe som kan føre til klagesaker. Nettselskapene har forsøkt å kontakte kundene, men mange har ikke registrert kontonummer. Reguleringen forbyr nettselskapene å trekke strømstøtten fra utestående nettleie på fakturaen. Årsaker til manglende utbetaling inkluderer bankbytte, nye kundeforhold og avsluttede kontonumre. Elvia oppfordrer kundene til å registrere kontonummer for å unngå tap av støtte.
2 måneder siden
Det danske bilnettstedet Bilmagasinet har reagert på de høye bøtesatsene i Norge sammenlignet med Danmark. Særlig bøter for mobilbruk under kjøring og kjøring på rødt lys er mye høyere i Norge. Mobilboten i Norge er på 10 200 kroner, mens den i Danmark er 1500 danske kroner, som tilsvarer omtrent 2340 norske kroner. Bilmagasinet påpeker at selv mindre forseelser kan bli dyre for danske turister som kjører i Norge.