Nyhetssaker

Feilprising av sjokolade skaper reaksjoner før påske

TV2 logoDagbladet logoNettavisen logo

3 artikler

økonomi og næringsliv

1 måned siden

Feilprising av sjokolade skaper reaksjoner før påske

Hovedpunkter

  • Flere dagligvarekjeder, inkludert Extra og Rema 1000, har hatt feilprising av sjokolade før påske.
  • Coop beklager feilprising av Freia påskeegg, og skylder på økte råvarepriser på kakao.
  • Rema 1000 kritiseres for dyrere 6-pakning Kvikk Lunsj enn enkeltkjøp.
  • Både Extra og Rema 1000 har korrigert prisene etter å ha blitt konfrontert.

Vurderinger (AI)

Opplysendende6
Dybde4.7
Positivitet5.7
Anbefaling5.7

Sammendrag

Flere dagligvarekjeder har fått kritikk for feilprising av sjokoladevarer i forkant av påsken. Coop beklaget feilprising av Freia påskeegg, og forklarte at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 ble kritisert for at en 6-pakning Kvikk Lunsj var dyrere enn å kjøpe seks enkeltstående sjokolader, noe som førte til reaksjoner fra kunder. Rema 1000 forklarte at dette skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader, og justerte prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, og rettet også opp prisen.

Artikler i saken

Elendig Rema 1000-rabatt: – Helt forferdelig

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Rema 1000: Kvikklunsj-pakke dyrere enn enkeltvis – snudde etter kritikk

Nettavisen rapporterte om ulogiske priser på Kvikklunsj-pakker hos flere butikkjeder. Rema 1000 solgte en sekspakning for 115,80 kr, mens seks enkeltpakker kostet 90 kr. Kiwi korrigerte sin pris etter å ha blitt gjort oppmerksom på problemet, mens Extra valgte å beholde sin ugunstige pakkepris. Etter kritikk fra bloggeren Gjerrigknarken og henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen til 89,80 kr.

Prissjokk

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

Sjokolade: Feilprising og dyre storpakninger skaper reaksjoner før påske

Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.

Prissjokk: – Sykt og tullete

TV2 logotv2.no

1 måned siden

Rema 1000: Kvikk Lunsj dyrere i 6-pakning enn enkeltvis

Rema 1000 fikk kritikk for å selge en 6-pakning Kvikk Lunsj dyrere enn seks enkeltstående sjokolader. Kunder reagerte negativt på det de oppfattet som et 'kvantumstillegg'. En dagligvareekspert påpekte at slike feilprisinger kan skade kjedens troverdighet. Etter å ha blitt konfrontert av TV 2, justerte Rema 1000 prisen og forklarte at det skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader.