Adidas-sjef Bjørn Gulden har uttrykt bekymring over utviklingen i norsk idretts sponsormarked, der flere idretter opplever sponsorflukt. Han mener norsk næringsliv bør se verdien av å støtte idrett.
Samtidig har Norges Friidrettsforbund inngått en åtteårig sponsoravtale med Adidas, noe som sees som en anerkjennelse av norsk friidrett. Gulden, som tidligere har jobbet med profiler som Usain Bolt, har snudd en negativ trend i Adidas og doblet lønnsomheten.
Han understreker viktigheten av å satse på unge talenter, og har et stort nettverk i idrettsverdenen. Det er nå vanskeligere for norsk idrett å finne sponsorer.
4 måneder siden
Bjørn Gulden, CEO i Adidas, uttrykker bekymring over utviklingen i norsk idretts sponsormarked, der flere idretter opplever sponsorflukt. Han mener norsk næringsliv bør se verdien av å støtte idrett, og fremhever viktigheten av sport for Norge. Samtidig inngår Norges Friidrettsforbund en åtteårig sponsoravtale med Adidas, noe generalsekretær Kjetil Hildeskor ser som en anerkjennelse av norsk friidrett. Hildeskor bekrefter at det er vanskeligere å finne sponsorer nå enn tidligere, og at markedet er mer polarisert. Friidrettsforbundet jobber med å erstatte Gjensidige som hovedsponsor.
4 måneder siden
Bjørn Gulden, den norske toppsjefen i Adidas, beskrives som en sportsfanatiker med et imponerende nettverk i idrettsverdenen. Han har tidligere vært toppsjef i Puma og har jobbet med profiler som Usain Bolt og Pep Guardiola. Nå jobber han med stjerner som Lionel Messi og Antonio Nusa. Gulden har forsøkt å signere Erling Haaland for både Puma og Adidas uten hell. Han understreker viktigheten av å satse på unge talenter. Under Guldens ledelse har Adidas snudd en negativ trend og doblet lønnsomheten. Han tjente over 100 millioner kroner i fjor, hovedsakelig gjennom bonus og incentivprogram. Gulden selv beskriver jobben som hardt arbeid, men veldig gøy.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått en ny, mangeårig sponsoravtale med Adidas, som blir ny utstyrsleverandør for det norske landslaget i friidrett. Avtalen erstatter den tidligere avtalen med Puma, og strekker seg over åtte år, tilsvarende to OL-perioder. Adidas' administrerende direktør, Bjørn Gulden, var til stede ved annonseringen i Oslo. Flere norske landslagsutøvere har allerede individuelle sponsoravtaler med Adidas. Avtalen ble presentert på en pressekonferanse fredag, der generalsekretær i NFIF, Kjetil Hildeskor, uttalte at avtalen vil ha stor betydning for norsk friidrett.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund har inngått en ny åtteårig avtale med Adidas som starter i 2025. Avtalen innebærer at Adidas blir ny utstyrsleverandør for landslaget, og de vil også sponse U23-EM i Norge i 2025. Adidas-sjef Bjørn Gulden, tidligere toppsjef i Puma, har vært en viktig bidragsyter i prosessen. Generalsekretær Kjetil Hildeskor er svært fornøyd med avtalen, og mener den vil bidra til å sikre utøvernes posisjon i mange år fremover. Stavhopper Sondre Guttormsen er også positiv til samarbeidet og beskriver det som et stort skritt fremover for norsk friidrett.
2 måneder siden
Norsk langrenn er i en økonomisk krise etter at flere sponsoravtaler ikke ble fornyet, noe som har ført til et underskudd på over 11 millioner kroner. Som en konsekvens legges junior- og rekruttlandslaget ned. Veteran Pål Golberg mener at Skiforbundet må se kritisk på egen administrasjon og prioritere ressursene annerledes. Han påpeker at langrenn har mistet popularitet og sliter med å konkurrere med andre idretter om sponsorer og TV-tid. Golberg oppfordrer også stjernene Johannes Høsflot Klæbo og Kristine Stavås Skistad til å engasjere seg mer i landslaget for å opprettholde fellesskapet og interessen for sporten.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund (NFIF) har signert en flerårig utstyrsavtale med Adidas, som erstatter Puma som landslagets utstyrsleverandør. Avtalen, som antas å være den største i NFIFs historie, vil bli presentert nærmere på en pressekonferanse fredag. Adidas' norske toppsjef Bjørn Gulden, som tidligere var Puma-sjef, og NFIFs generalsekretær Kjetil Hildeskor vil være til stede. Flere friidrettsutøvere med personlige Adidas-avtaler, som Karoline Bjerkeli Grøvdal, Håvard Ingvaldsen og Sondre Guttormsen, vil også delta. Avtalens varighet er ikke spesifisert, men slike avtaler varer ofte frem til neste OL.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund har inngått en ny, mangeårig samarbeidsavtale med Adidas. Detaljene rundt avtalen vil bli offentliggjort på en pressekonferanse på Bislett stadion fredag klokken 13.00. Blant de som deltar på pressekonferansen er Adidas' norske toppsjef Bjørn Gulden og friidrettsforbundets generalsekretær Kjetil Hildeskor, i tillegg til utøverne Karoline Bjerkeli Grøvdal og Håvard Bentdal Ingvaldsen. Friidrettsforbundet har tidligere hatt en avtale med Puma som utstyrsleverandør, en kontrakt som varte frem til og med årets sesong.
4 måneder siden
Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått en ny, langsiktig samarbeidsavtale med Adidas som strekker seg frem til OL i 2032. Avtalen markerer et skifte fra Puma, som har vært en av NFIFs hovedsponsorer siden 2018. Den nye avtalen ble presentert på en pressekonferanse der både representanter fra Adidas og NFIF deltok, i tillegg til friidrettsutøverne Karoline Bjerkeli Grøvdal og Håvard Ingvaldsen. NFIF uttrykker stor glede over det nye samarbeidet, og ser det som en viktig avtale for norsk friidrett.
1 måned siden
Hopplandslaget har inngått en sponsoravtale med Adidas, gjeldende fra 1. mai 2025. Hoppsjef Jan-Erik Aalbu presenterte avtalen sammen med utøverne Marius Lindvik og Anna Odine Strøm. Avtalen innebærer både utstyr og finansielle bidrag, og beskrives som langsiktig. Aalbu understreker at avtalen vil bidra til å løfte norsk hoppsport etter flere år med økonomiske utfordringer. Landslaget har redusert underskuddet og budsjetterer nå med sikre inntekter på 25,5 millioner kroner for 2025.
1 måned siden
Det norske hopplandslaget har inngått en femårig sponsoravtale med Adidas etter å ha slitt økonomisk. Avtalen trer i kraft 1. mai og ble presentert på en pressekonferanse i Granåsen. Landslaget har hatt økonomiske utfordringer de siste årene, men har oppnådd sportslig suksess, blant annet med Marius Lindviks gull i normalbakken under VM. Jan-Erik Aalbu har jobbet hardt for å sikre nye samarbeidspartnere.
3 måneder siden
Den norske 400-metersprinteren Håvard Bentdal Ingvaldsen har inngått en avtale med Adidas. Han ble invitert til hovedkvarteret i Tyskland, der han fikk en overraskende velkomst. Adidas tilbyr utøverne grundige kroppsanalyser for å tilpasse skoene. Langdistanseløper Karoline Bjerkeli Grøvdal har også hatt Adidas som sponsor i mange år og er fornøyd med støtten. Hun mener det er positivt at Adidas satser på norske utøvere, og nylig ble det kjent at Adidas blir ny utstyrsleverandør for det norske landslaget i friidrett.
2 måneder siden
Norsk langrenn har sikret seg en ny sponsoravtale med energiselskapet Å Entelios før VM i Trondheim. Avtalen strekker seg ut OL-sesongen og er verdt en millionsum. Dette gir verdifull økonomisk støtte etter nedleggelsen av rekrutt- og juniorlandslagene. Skiforbundet har også forlenget flere eksisterende sponsoravtaler. Til tross for medieomtale om en potensiell sponsorkrise, uttrykker langrennssjefen optimisme og understreker at de jobber aktivt med å sikre en ny hovedsponsor. Hun mener norsk langrenn står sterkt med engasjerte utøvere og et kommende VM på hjemmebane.