Nyhetssaker

Høy fortjeneste på sjokolade og snacks for dagligvarekjedene

Nettavisen logoTV2 logo

2 artikler

økonomi og næringsliv

1 måned siden

Høy fortjeneste på sjokolade og snacks for dagligvarekjedene

Hovedpunkter

  • Dagligvarekjedene har betydelig høyere bruttomargin på sjokolade og snacks enn på kjøtt, fisk, egg og sjømat.
  • Bruttomarginen på sjokolade og snacks er over 50 prosent for kjente merkevarer, og over 40 prosent for dagligvarekjedenes egne merkevarer.
  • Dagligvarekjedene prioriterer kjente merkevarer, mens egne merkevarer fungerer som et supplement.
  • 70 til 95 prosent av dagligvarekjedenes driftskostnader er knyttet til innkjøp.
  • Konkurransetilsynet mener konkurransen i dagligvaremarkedet er svak, og regjeringen vil fortsette arbeidet med å bedre den.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7.5
Dybde6.5
Positivitet5
Anbefaling7.5

Sammendrag

Konkurransetilsynets rapporter viser at dagligvarekjedene har svært gode marginer på salg av sjokolade og snacks, mens marginene på kjøtt, egg og sjømat er lave eller negative. Bruttomarginen på sjokolade og snacks ligger over 50 prosent for kjente merkevarer, og over 40 prosent for dagligvarekjedenes egne merkevarer. Dagligvarekjedene prioriterer kjente merkevarer, mens egne merkevarer fungerer som et supplement. Undersøkelsen viser også at en stor del av dagligvarekjedenes driftskostnader er knyttet til innkjøp. Konkurransetilsynet mener at konkurransen i dagligvaremarkedet er svak, og næringsministeren bekrefter at regjeringen vil fortsette arbeidet med å bedre konkurransen.