En snikfilm-sak under Arendalsuka har ført til økt salg av skjult kamera-utstyr hos SpyShop, spesielt 'bluetooth-høyttaler'-kameraer. Samtidig er en tidligere ansatt i Sopra Steria siktet for snikfilming etter at skjulte kameraer ble funnet på selskapets kontorer.
Datatilsynet uttrykker bekymring for økende tilfeller av skjult overvåking og understreker at slik overvåking er ulovlig og krenkende. Sikkerhetseksperter påpeker at teknologien for skjult overvåking er blitt mer tilgjengelig og avansert, noe som øker sårbarheten.
Salget av 'linsefinnere' har også økt, noe som tyder på at folk er mer bevisste på skjulte kameraer.
4 måneder siden
SpyShop har opplevd en markant økning i salget av kamerautstyr, spesielt etter at en snikfilm-sak under Arendalsuka ble kjent. Det mest populære produktet er et 'bluetooth-høyttaler'-kamera, samme type som ble brukt i den omtalte saken. Butikkens daglige leder uttrykker overraskelse over at akkurat dette produktet er så ettertraktet, og håper at kundene ikke bruker utstyret til ulovlig overvåking. Datatilsynet påpeker at skjult overvåking er sjelden lovlig og kan straffes. SpyShop hevder likevel at de fleste kunder har legitime grunner for å kjøpe slikt utstyr, som å forebygge kriminalitet. Salget av 'linsefinnere' har også økt, noe som tyder på at folk er mer bevisste på skjulte kameraer.
4 måneder siden
En tidligere ansatt i konsulentselskapet Sopra Steria er siktet for snikfilming etter at tre skjulte kameraer ble funnet på selskapets kontorer i Oslo. Kameraene var gjemt i såpedispensere på toaletter. Politiet etterforsker saken, og Datatilsynet uttrykker bekymring for økende tilfeller av skjult overvåking og frykter store mørketall. De understreker at slik overvåking er ekstremt krenkende og ulovlig. Sopra Steria har uttalt at saken ikke dreier seg om sikkerhetsbrudd, og at sensitiv informasjon ikke er på avveie. En sikkerhetsekspert påpeker at teknologien for skjult overvåking er blitt mer tilgjengelig og avansert, noe som øker sårbarheten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av beredskapsutstyr i Norge, hvor vanndunker leder an med opptil 1000 prosent salgsøkning hos Clas Ohlson. Biltema rapporterer også om kraftig vekst, spesielt innen vannlagring i sentrale strøk. Denne økningen tilskrives både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB) oppdaterte anbefalinger om egenberedskap, som tilsier at husholdninger bør ha forsyninger for en uke, samt økende internasjonal uro. Salget av andre beredskapsartikler som gasskjøkken og radioer har også økt betraktelig, og enkelte butikker melder om utsolgte varer.
3 måneder siden
Digitale kompaktkameraer opplever en kraftig salgsøkning, spesielt blant generasjon Z, som en del av en retrotrend. Elektronikkjedene melder om stor etterspørsel og at hyllene tømmes raskt. Trenden drives av et ønske om mer levende og autentiske bilder enn det mobilkameraer gir, samt påvirkning fra sosiale medier og influensere. I tillegg øker salget av kameratilbehør som eksternt lys, noe som indikerer et generelt ønske om bedre bildekvalitet.
9 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
27 dager siden
Flere butikker opplever økt salg av beredskapsprodukter. Clas Ohlson melder om en tredobling i salget, hvor strømaggregater har økt med 400 prosent sammenlignet med fjoråret. Denne økningen tilskrives Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sine nye anbefalinger for egenberedskap i norske hjem, samt den spente internasjonale situasjonen. Felleskjøpet bekrefter også trenden, og melder om utsolgte beredskapsvarer. Kundene uttrykker både flauhet og bekymring knyttet til egen beredskap.
4 måneder siden
Bruken av Botox og fillers øker i Norge, særlig før jul. En klinikk på Sørlandet har til og med installert en hemmelig dør for kunder som ønsker å være diskret. Trenden går mot mer naturlige resultater, og kundene ønsker ikke lenger de store leppene som var populære tidligere. Salget av Botox har økt med 10 prosent fra 2022 til 2023, men det er vanskelig å skille mellom medisinsk og kosmetisk bruk. En psykolog mener at kroppspress og skam driver etterspørselen etter kosmetiske inngrep, og at det er en dobbeltmoral knyttet til bruken av slike behandlinger.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
3 måneder siden
Et kraftig snøfall har ført til en markant økning i salget av snøutstyr. Biltema rapporterer om en salgsvekst på 50 prosent for snørelaterte produkter sammenlignet med fjoråret. Hos Clas Ohlson har etterspørselen vært så stor at de solgte 20 snøfresere på bare en time og gikk tomme. De har en salgsøkning på 300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. If Skadeforsikring advarer om at store snømengder kan føre til skader på tak, spesielt for hytteeiere, og oppfordrer til å være oppmerksomme på skjev belastning.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og sveiveradioer har økt kraftig i Norge, både lokalt og nasjonalt. En lokal Clas Ohlson-butikk i Sandefjord melder om at de selger ut vanndunker så fort de får dem inn. Clas Ohlson melder om en nasjonal salgsøkning på 80 prosent i beredskapskategorien i 2024, og Biltema melder om en økning på 280 prosent i salget av vanndunker sammenlignet med fjoråret. Myndighetene anbefaler at folk er forberedt på å klare seg selv i en uke på grunn av en urolig verden.
1 måned siden
Artikkelen belyser en markant økning i folks interesse for egenberedskap. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) rapporterer om en betydelig økning i sidevisninger på sine nettsider om egenberedskap, samtidig som «prepper»-bedriften Nødpakka AS melder om kraftig omsetningsvekst. Flere faktorer bidrar til denne utviklingen, inkludert internasjonal politisk usikkerhet, klimaendringer og et økt fokus på beredskap i offentligheten. Gründeren av Nødpakka AS forteller om en holdningsendring i samfunnet, der folk tidligere avfeide ham som konspirasjonsteoretiker. Undersøkelser fra DSB bekrefter at befolkningens egenberedskap er økende.