En rapport fra Nokut viser en betydelig nedgang i søkertall til lærerutdanningene etter at de ble omgjort til femårige masterstudier i 2017. Nedgangen er på henholdsvis 33% og 49% for de to trinnene.
Mange lærerstudenter opplever masteroppgaven som irrelevant for den praktiske skolehverdagen. Nokut fraråder en ny omlegging av utdanningen, men anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
Et samarbeid mellom Kroken skole og UiT har utviklet en mer praktisk mastermodell der studenter forsker på undervisning i klasserommet. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere.
4 måneder siden
En ny rapport fra Nokut viser en kraftig nedgang i søkertall til grunnskolelærerutdanningen etter at den ble omgjort til et femårig masterstudium i 2017. Søkertallene har falt med 33% for utdanningen rettet mot 1.-7. trinn og 49% for 5.-10. trinn. Selv om det er bred oppslutning om mastergraden og den faglige tyngden den gir, har antall kvalifiserte søkere og studenter som møter til studiestart gått ned. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere. Nokut fraråder likevel en ny omlegging av utdanningen, og anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
4 måneder siden
En ny rapport fra NOKUT viser at mange lærerstudenter ikke føler seg godt nok forberedt på skolehverdagen, og noen opplever masteroppgaven som irrelevant. Kroken skole i Tromsø har i samarbeid med UiT utviklet en mer praktisk mastermodell, der studenter forsker på undervisning i klasserommet. Dette gir studentene mulighet til å reflektere over egen rolle, samtidig som lærerne får verdifull tilbakemelding. Målet er å gjøre masteroppgavene mer relevante og bidra til å utvikle skolen raskere. En tidligere student, nå veileder, bekrefter at den tradisjonelle masteroppgaven ikke alltid er relevant for klasserommet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 dag siden
Nye tall fra Samordna opptak viser store endringer i søkermønsteret til høyere utdanning. Flere vil bli sykepleier og grunnskolelærer, mens færre søker seg til barnehagelærer.
4 måneder siden
En ny rapport fra NOKUT viser at mange lærerstudenter ikke føler seg godt nok forberedt på skolehverdagen, og noen opplever masteroppgaven som irrelevant. Kroken skole i Tromsø har i samarbeid med UiT utviklet en mer praktisk mastermodell, der studenter forsker på undervisning i klasserommet. Dette gir studentene mulighet til å reflektere over egen rolle, samtidig som lærerne får verdifull tilbakemelding. Målet er å gjøre masteroppgavene mer relevante og bidra til å utvikle skolen raskere. En tidligere student, nå veileder, bekrefter at den tradisjonelle masteroppgaven ikke alltid er relevant for klasserommet.
1 dag siden
Søkertallene til høyere utdanning viser en markant økning for sykepleierutdanningen. Regjeringens fjerning av karakterkrav trekkes frem som en viktig årsak.
1 dag siden
Søkartala til sjukepleiar- og lærarutdanninga aukar kraftig i år. Nye tal frå Samordna opptak viser ein markant oppgang etter fleire år med nedgang.
1 dag siden
Årets søkertall til høyere utdanning viser en markant økning for sykepleier- og lærerstudier. Dette kommer etter flere år med nedgang og mangel på kvalifisert personell.
3 måneder siden
Universitetet i Stavanger (UiS) lanserer et nytt årsstudium i læring og psykologi som et svar på de «urovekkende» lave søkertallene til lærerutdanningen. Antallet søkere har falt med over 40 prosent siden 2018. Det nye studiet skal gi studentene tidlig praksis i skolen for å se om yrket passer dem. Studenter som ikke ønsker å fortsette som lærer, kan bruke studiet som et grunnlag for andre utdanninger. Kunnskapsdepartementet og forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel er positive til initiativet. Lærerstudenter forteller at mange har droppet ut av studiet etter praksis. Det nye studiet inkluderer også pedagogisk psykologi for å forberede studentene på utfordringer i skolen.
1 dag siden
Antall søkere til barnehagelærerstudiet faller kraftig. Dette skaper bekymring for bemanningssituasjonen i norske barnehager.
4 måneder siden
Statistisk sentralbyrå (SSB) melder om et betydelig fall i antall elever i norske grunnskoler i 2024, med nesten 6000 færre elever sammenlignet med året før. Dette representerer en nedgang på 0,9 prosent, det største fallet i elevtall på 20 år. Antallet grunnskoler har også sunket, mens privatskolene har hatt en økning de siste ti årene, men en liten nedgang fra 2023 til 2024. Andelen elever som mottar spesialundervisning har holdt seg stabil. En stor andel av elevene går på større skoler, selv om mange skoler er små.
2 måneder siden
Nye tall fra Utdanningsdirektoratet viser at yrkesfag for første gang er mer populært enn studieforberedende fag. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun fremhever behovet for fagarbeidere og vil endre læreplanene for å gjøre matte mer attraktivt. Samtidig velger færre realfag og fordypning i matte, noe som kan skape rekrutteringsproblemer i fremtiden. Kjønnsforskjellene i utdanningsvalg er fortsatt markante, og samisk som andrespråk opplever en kraftig økning.
4 måneder siden
Nye tall fra SSB viser at det er en nedgang i antall elever i norske grunnskoler. Fra 2023 til 2024 falt elevtallet med nesten 6000, en nedgang på 0,9 prosent. Dette er det største fallet i antall elever på 20 år. Antallet grunnskoler har også gått ned, mens antallet privatskoler har økt de siste ti årene, men opplevde en liten nedgang fra 2023 til 2024. Andelen elever som mottar spesialundervisning er stabil. Selv om 40 prosent av skolene har mellom 100 og 299 elever, går 60 prosent av elevene på større skoler.