Sigurd Oleivsgård (81) ble overrasket over å finne fersk, hel norsk laks til en betydelig lavere pris i Thailand enn i Norge, og stiller spørsmål ved hvor fortjenesten på laksen i norske butikker ender opp. Dagligvarekjedene Coop og Rema 1000 har kommentert saken.
Coop uttrykker forundring over prisen, mens Rema 1000 avstår fra å kommentere prisnivået i Thailand. Kiwi peker på den svake kronekursen som en mulig forklaring.
Sjømatrådet spekulerer i om laksen selges med tap eller om den kan ha vært opptint før salg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En nordmann ble overrasket over å finne norsk laks til en betydelig lavere pris i Spania enn i Norge. I en spansk butikk kostet fersk laks fra Lerøy rundt 130 kroner per kilo, mens den i Norge ofte koster 300 kroner eller mer. Lerøy forklarer prisforskjellen med faktorer som produkttype, konkurranse og distribusjonskostnader. Statistikk viser at fiskeprisene i EU generelt er lavere enn i Norge, og at Spania ligger under gjennomsnittet. Forskjeller i kjøpekraft og lokale preferanser kan også bidra til prisforskjellene. Til tross for at Norge har fisk «utenfor stuedøra», er prisene høyere enn i mange andre land.
1 måned siden
Kjell Litangen ble overrasket over å finne at en liten pakke Maldon salt (125g) var nesten dobbelt så dyr per kilo som en større pakke (250g) hos Eurospar i Bodø. Spar forklarer prisforskjellen med konkurranse på de større pakningene. Litangen oppfordrer nå andre forbrukere til å være mer oppmerksomme på kilopriser for å unngå å bli lurt. Prisforskjellen ble også bekreftet hos Meny. Kiwi og Rema 1000 selger kun 250g-pakningen, hvor Kiwi tilbyr den laveste prisen.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
1 måned siden
Odd-Marcus Grøtte Pedersen reagerte med vantro da han oppdaget at prisen på paprika hadde steget til 150 kr/kg. Han kontaktet butikkene for en forklaring, men de var usikre på årsaken. Prisøkningen har skapt reaksjoner på sosiale medier, der folk påpeker at sunn mat blir uforholdsmessig dyrt. Dagligvarekjedene forklarer prisstigningen med et sesongskifte i produksjonen og utfordringer med insekter og skadegjørere. Samtidig har det brutt ut en priskrig på frukt og grønt mellom kjedene, med ulike tilbud og rabatter for å lokke kunder.
3 måneder siden
En student opplevde et prissjokk da hun oppdaget at en liten pakke oppvasktabletter var dyrere enn en stor pakke på Rema 1000. Denne prisforskjellen har ført til reaksjoner fra både kunder og eksperter, som mener at slike priser kan oppleves som villedende. Rema 1000 forklarer at den store pakken har fått et priskutt på grunn av konkurranse, mens den lille har beholdt normalprisen. Dette har ført til en uvanlig situasjon der det ikke lønner seg å kjøpe den minste pakken. Forbrukere oppfordres til å være prisbevisste og sammenligne priser nøye før de handler.
3 måneder siden
Strømprisene i Nord-Norge har nådd rekordlave nivåer, med en pris på kun 1 øre per kWh natt til tirsdag. Dette skyldes uvanlig mye vann i magasinene, som er 17 TWh over det normale. Døgnprisen endte på under 4 øre, den laveste i januar noensinne. Samtidig opplever Sør-Norge høye priser, med en timepris opp mot 301 øre per kWh. Forvaltningssjef Johnny Horsdal i SKS Handel AS mener prisene i nord er urimelig lave og at det kan tappe nordnorske kraftselskaper for ressurser, da produksjonskostnaden er høyere enn salgsprisen. Han anslår en gjennomsnittspris på 10 øre per kWh ut året for Nord-Norge.
3 måneder siden
En kunde ble overrasket over prisen på Rema 1000s eget merke «R» appelsinjuice, som viste seg å være dyrere per liter enn merkevaren Sunniva. Forbrukerrådet advarer om at kjedens egne merker ikke alltid er billigere, og at butikkenes plassering av varer kan villede kundene. Rema 1000 forklarer at prisene på «R»-produkter kan variere på grunn av konkurransen i markedet, men understreker at de normalt skal være billigere enn merkevarer. Forbrukerrådet anbefaler kunder å sjekke liter- eller kilopris for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
19 dager siden
Kiwi og Extra kutter prisene på påskegodt i forkant av påsken, men Rema 1000 har overraskende nok valgt å holde prisene stabile, og er dermed dyrere på flere varer. Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Andreassen, påpeker at Rema 1000 vanligvis følger konkurrentenes priser tett, og mener Rema 1000 spekulerer i at kundene ikke er tilstrekkelig prisbevisste. Rema 1000 svarer at de har fokusert på sunnere alternativer og vil unngå tomme hyller i en hektisk høytid.