En rosa klapptelefon, inspirert av Barbie, har opplevd en salgsboom etter å ha blitt populær på sosiale medier. Telefonen appellerer til ulike aldersgrupper, fra barn til voksne, som et alternativ til smarttelefoner.
Salgsledere melder om stor etterspørsel og utsolgte butikker. Barnevakten ser positivt på klapptelefoner for barn, men påpeker at de mangler enkelte funksjoner som Vipps.
En teknologi-ekspert er kritisk til telefonen og mener den forsterker kjøpepress blant unge jenter. Han oppfordrer foreldre til å prioritere aktiviteter som fremmer fysisk aktivitet fremfor skjermtid.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler en trend der unge mennesker velger enklere mobiltelefoner uten internettilgang for å redusere skjermtid og føle seg mindre tilkoblet. Flere forteller at de føler seg mindre trøtte og mer tilstede i hverdagen ved å bytte ut smarttelefonen med en «dum» telefon. Et eksperiment viser at ungdommer som byttet til fliptelefoner sov bedre og prioriterte sosialt samvær. Medieforsker Mehri Agai påpeker at mange kjenner på en metning av å være tilgjengelig hele tiden, og at behovet for digital frakobling øker. Butikker som Elkjøp og Power melder om økt salg av enklere mobiltelefoner, spesielt blant yngre kunder.
24 dager siden
NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker angrer på at hun ga sine to eldste barn smarttelefon i 2. klasse, og fremhever viktigheten av lek uten skjerm for sin yngste datter. Sammen med andre foreldre engasjerer hun seg i å utsette smarttelefonbruken blant barn. Bevegelsen «smarttelefonfribarndom» har som mål at ingen barn på barneskolen skal ha smarttelefon innen 2030. Helsedirektoratet utarbeider råd om skjermbruk for barn og unge, mens Frankrike har innført forbud mot mobilbruk i skolen for elever under 15 år.
3 måneder siden
Barne-TV-programmet Fantus Musikantus har oppnådd stor popularitet og var det mest sette programmet på NRK eller TV 2 i 2024, med over 1,4 millioner visninger. Programmet er rettet mot ettåringer og har en kjønnsløs figur ved navn Fantus, som er lillesøsken til Fantorangen. Til tross for at helsedirektoratet fraråder skjermbruk for barn under to år, er mange småbarnsforeldre begeistret for programmet. Leketøysbutikker melder om stor etterspørsel etter Fantus-bamser, som er utsolgt flere steder. NRK Super har utviklet Fantus for å tilby et kvalitetstilbud til de yngste barna, med fokus på bevegelse, musikalsk lek og herming. Foreldre opplever at barna lærer av programmet, og at det er underholdende for både barn og voksne.
4 dager siden
KrFs landsmøte vedtok fredag å innføre en aldersgrense på 13 år for kjøp av smarttelefon. Partiet begrunner dette med at det vil ha en viktig signaleffekt til foreldre som gir mobiltelefon til barna i for ung alder. Forslaget sammenligner mobilbruk med tidligere aldersgrenser på DVD-er. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse støtter forslaget og påpeker at mange barn får smarttelefon for tidlig, noe som bekymrer foreldre. Hun understreker at barn bør leke mer og scrolle mindre. I tillegg vedtok landsmøtet en verifiserbar aldersgrense på 15 år for bruk av sosiale medier, der brukerne må bekrefte alderen sin med MinID, BankID eller lignende.
16 dager siden
Foreldre ved åtte barneskoler har vedtatt at de ønsker en smarttelefonfri barndom for sine barn, og initiativet sprer seg til rundt 90 andre skoler. Målet er å heve aldersgrensen for smarttelefon til 13 år og sosiale medier til 15/16 år. Initiativtakerne ønsker å verne om frileken og felles aktiviteter uten skjerm. Medietilsynets tall viser at de fleste barn i barneskolealder allerede har smarttelefon og tilgang til sosiale medier, til tross for aldersgrenser. En forsker mener at det ikke er selve telefonen som er skadelig, men avhengighetsskapende mekanismer. Regjeringen har varslet nasjonale retningslinjer for skjermbruk.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til ultraløping blant unge, med fokus på profiler som Mia Walsøe Lehn og Synne Myhre som deler sine løp på sosiale medier. Disse utøverne inspirerer andre til å prøve seg på lange distanser, og de bruker mye tid på trening. Medisinprofessor Jan Helgerud påpeker at ultraløp ikke er den mest effektive måten å oppnå helsegevinster, men anerkjenner at trening generelt er bra. Interessen for ultraløp har økt betydelig, med en 35% økning i antall startende i år sammenlignet med i fjor. Flere ultraløp selger ut startplassene raskt, som Bislett24 som solgte ut på 13 minutter.
1 måned siden
KrF-nestleder Ida Lindtveit Røse reagerer på at lekebutikker selger sminke. Hun mener det er "ugreit" og oppfordrer foreldre til å beskytte barna sine. Røse mener lekebutikkene bør ta ansvar og slutte å selge sminke rettet mot barn. Maarten Sommerfeldt, direktør i Nordic Toy Team AS, svarer at de tilbyr produkter for kreativ lek, og at det er opp til foreldrene å bestemme hva som passer. Thomas L. Henriksen, eieren av Ringo på Ski Storsenter, mener at produktene er ment for ungdom, ikke barn, og at butikken ønsker å møte konkurransen i markedet. Han understreker at alle produkter er godkjente og sikre.
4 måneder siden
Artikkelen tar for seg bekymringen rundt overflod av julegaver til barn og det økende fokuset på dyre gaver. Isabelle Ringnes mener foreldre må begrense antall gaver for å lære barna verdien av dem. Ole Robert Reitan deler erfaringer om at hans familie måtte redusere antall gaver fordi barna ble overveldet. Samtidig viser Vipps' digitale ønskelister at mange nordmenn ønsker seg kostbare gaver. Vipps har fått kritikk for å bidra til kjøpepress, men argumenterer for at de bidrar til færre bomkjøp. De har også lansert lister med forslag til gratis gaver.
1 måned siden
En ny undersøkelse viser at utseende er en viktig motivasjon for mange ungdomsskoleelever når de trener, noe som vekker bekymring hos eksperter og treningssentre. Ungdommene selv forteller at press fra sosiale medier bidrar til dette fokuset. Samtidig viser statistikken at stadig flere unge trener regelmessig, noe som kan ha en positiv innvirkning på kroppsbildet. Barne- og familieministeren understreker behovet for å beskytte barn mot kroppspress, og regjeringen arbeider med å stramme inn markedsføringsreglene i sosiale medier for å redusere skadelig påvirkning.
1 måned siden
Artikkelen ser tilbake på bloggens 20-årige historie i Skandinavia, med fokus på «rosabloggere» og deres innflytelse. Den beskriver hvordan bloggere som «Blondinbella» inspirerte en generasjon unge jenter til å dele sine liv på nettet, og hvordan dette utviklet seg til en profesjonell influenserbransje. Artikkelen belyser kritikken mot bloggere for å fremme overfladiskhet og kroppspress, men anerkjenner samtidig deres rolle i å åpne for diskusjoner om feminisme og identitet. TV-serien «Bloggerne» trekkes frem som et eksempel på hvordan bloggere fikk en bredere plattform og ble en del av populærkulturen. Avslutningsvis konstateres det at bloggere har utviklet seg til influensere på sosiale medier, men at utfordringene knyttet til markedsføring og kommersialisering fortsatt er aktuelle.