Barne-TV-programmet Fantus Musikantus har oppnådd stor popularitet og var det mest sette programmet på NRK eller TV 2 i 2024, med over 1,4 millioner visninger. Programmet er rettet mot ettåringer og har en kjønnsløs figur ved navn Fantus, som er lillesøsken til Fantorangen.
Til tross for at helsedirektoratet fraråder skjermbruk for barn under to år, er mange småbarnsforeldre begeistret for programmet. Leketøysbutikker melder om stor etterspørsel etter Fantus-bamser, som er utsolgt flere steder.
NRK Super har utviklet Fantus for å tilby et kvalitetstilbud til de yngste barna, med fokus på bevegelse, musikalsk lek og herming. Foreldre opplever at barna lærer av programmet, og at det er underholdende for både barn og voksne.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
«Team Pølsa», en TV-serie om seks funksjonsnedsatte barn, har oppnådd stor popularitet. Under «Drømmedagen» i Granåsen ble de møtt av 9000 skolebarn som heiet dem frem. Deltakerne fikk i oppgave å gjennomføre en runde i sprintløypa, der Trygve og Pia satt i kjelker trukket av de andre. Programleder Øystein «Pølsa» Pettersen var til stede og hjalp til. Serien har nesten to millioner seere på NRK, og barna har blitt kjendiser over natten.
2 måneder siden
En rosa klapptelefon, inspirert av Barbie, har opplevd en salgsboom etter å ha blitt populær på sosiale medier. Telefonen appellerer til ulike aldersgrupper, fra barn til voksne, som et alternativ til smarttelefoner. Salgsledere melder om stor etterspørsel og utsolgte butikker. Barnevakten ser positivt på klapptelefoner for barn, men påpeker at de mangler enkelte funksjoner som Vipps. En teknologi-ekspert er kritisk til telefonen og mener den forsterker kjøpepress blant unge jenter. Han oppfordrer foreldre til å prioritere aktiviteter som fremmer fysisk aktivitet fremfor skjermtid.
2 måneder siden
Kjartan Lauritzens sang «Badebussen», som ble laget til barnefilmen «Bukkene Bruse på badeland», har skapt debatt. Sangen, som er en parodi på en russelåt, fikk 15 klager til NRK Super for angivelig seksualiserende innhold etter at den ble sendt på TV. NRK Super avviste kritikken og forklarte at teksten handler om en barnlig fest. Kjartan Lauritzen selv var overrasket over Stein Torleif Bjellas versjon av låten i «Hver gang vi møtes», men er fornøyd med deltakelsen i programmet. Han beskriver opplevelsen som intens og lærerik, men gruer seg til hvordan han vil bli mottatt av et bredere publikum.
3 måneder siden
TV 2s nye storsatsing «Boksen» hadde premiere torsdag og fikk en knallstart med rundt en halv million seere det første døgnet. Konseptet går ut på at deltakerne plasseres i hver sin boks, uten å vite hva som vil skje eller hvilke utfordringer de må møte. Programmet har allerede slått seertallene til «Norges dummeste» og «Spillet» ved deres respektive premierer. TV 2 er svært fornøyd med mottakelsen og forventer at seertallene vil øke i løpet av helgen. «Boksen» er utviklet av produksjonsselskapet Seefood i samarbeid med TV 2, og formatet er allerede solgt til flere land.
4 måneder siden
NRK bekrefter at det blir en sjette sesong av sangprogrammet Maskorama, til tross for at årets finale hadde færre seere enn tidligere sesonger. Prosjektredaktør Pia Basberg fremhever programmets popularitet blant både barn og voksne, samt en høy markedsandel på 73,1 prosent for finalen. I finalen vant «Stein», som viste seg å være artisten Kim Wingaard. Selv om årets finale hadde over 830.000 seere, hadde første sesong hele 1,3 millioner seere ved finalen.
2 måneder siden
NRK har bekreftet at det ikke blir en ny sesong av programmet «Demenskoret». Programmet, som hadde premiere i 2023, ble raskt en favoritt blant seerne, og første episode ble sett av over én million mennesker. Til tross for populariteten, vil det kun bli med de to sesongene som allerede er produsert.
3 måneder siden
Interessen for kongefamilien har økt betraktelig i 2024, noe som gjenspeiles i seertallene for NRKs juleprogrammer. «Året med kongefamilien» hadde nesten 800.000 seere, en markant økning fra fjorårets tall. Kongens nyttårstale opplevde også en økning i seertall. Til tross for økningen, er «Mesternes mester» fortsatt det mest sette programmet i julen. NRK er også fornøyd med seertallene for «A-laget» og dokumentarserien om familien Nerdrum, som begge har hatt en god start. Spesielt dokumentarserien har hatt høye tall for strømming.
1 måned siden
Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad. Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn.no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine. Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til reality-serier om kjendisfamilier, og flere familier vurderer nå å lage sine egne serier. Medieforsker Gry Cecilie Rustad mener familieseriene har overtatt for såpeoperaer, og at det er viktig å finne de rette familiene, gjerne rike og kjente. NRK og TV 2 har hatt suksess med serier som «Familien Nerdrum» og «Alle elsker David». Flere kjendisfamilier, som Maurstad, Løke, Skolmen og Ringnes, har blitt kontaktet angående egne serier, men er usikre på om de ønsker å delta. Psykolog Inger-Johanne Borch Rove advarer mot de potensielle negative konsekvensene av offentlig eksponering, spesielt for barn.
3 måneder siden
TV 2s nye realityserie «Boksen» har hatt stor suksess med 905.000 seere. Programmet, der 12 deltakere er innelåst i hver sin boks og må løse utfordringer, har blitt en seersuksess. Programredaktør Trygve Rønningen bekrefter at en ny sesong er bestilt fra produksjonsselskapet Seefood. Det norskutviklede formatet er allerede solgt til Danmark og Nederland, og flere andre land har også vist interesse for konseptet.