Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad.
Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn. no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine.
Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Jørgen Amundsen, gründeren bak det populære klesmerket Amundsen, forteller om reisen fra klokkesalg til suksess med fritidsbekledning. Merket har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2010, og har nå butikker i både Oslo og USA. Amundsen ønsker å skille seg ut i markedet ved å fokusere på kvalitet og tidløst design, og lar seg ikke stresse av kopiering. Selv om selskapet har vokst, er Amundsen fortsatt sterkt involvert i produktutviklingen. Han ser ikke på selskapet som en familiebedrift, men to av hans barn jobber i butikken.
2 måneder siden
Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs. Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt. Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.
4 måneder siden
Sillysanta AS, startet som en hobby av Kristian Flaaten Walle og Kristoffer Lenngren Wright i 2016, har opplevd betydelig vekst og omsatte for 141 millioner kroner i 2023. Selskapet, som begynte med julegensere, har utvidet sitt produktsortiment til å inkludere pysjer, onesies og brettspill. De to gründerne fremhever samarbeid, tidlig investor og en datadrevet tilnærming som nøkkelen til suksess. Sillysanta har ekspandert til flere europeiske land, og selv om veksten er noe redusert i 2024, planlegger de å fortsette sin strategi med fokus på eksisterende markeder i 2025.
1 måned siden
Reitan-konsernet oppnådde et rekordår i 2024 med en omsetning på 149 milliarder kroner og et driftsresultat på 5,1 milliarder kroner. Årsresultatet viser en betydelig økning i resultat før skatt, fra 0,6 milliarder i 2023 til 4,4 milliarder kroner i fjor. Rema 1000 bidro positivt med et driftsresultat på 2,1 milliarder kroner. Konsernet fremhever fornøyde leietakere, økt kundetrafikk og effektiv drift som årsaker til det gode resultatet. Suksessen med overtakelsen av ALDI-butikker i Danmark har også vært en viktig faktor. Reitan Kapital, omtalt som familiens oljefond, har nå en verdi på åtte milliarder kroner.
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
3 måneder siden
Det norske luksusmerket Fleischer Couture, kjent for sine dunjakker, legges ned etter 15 år. Gründerne Maja Mejlænder Fleischer og Thea Eline Sundhell opplyser at det har blitt stadig vanskeligere å drive en bærekraftig og kvalitetsfokusert bedrift i dagens marked. De har designet rundt 50 jakkemodeller med mål om å lage «verdens beste dunjakker», men har ikke oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet. Selskapet hadde sterk vekst frem til 2019, men har siden opplevd kraftig salgssvikt. I 2023 var omsetningen nede i 4,9 millioner kroner, med et samlet underskudd på nær sju millioner de siste fire årene. Gründerne takker kundene for støtten gjennom årene.
29 dager siden
BH-selskapet Kat Is Brassy, grunnlagt av Katherina Børve og Jan Roger Svenning, har meldt oppbud. Selskapet, kjent for sin selvklebende BH Brassybra, hadde stor suksess etter oppstarten i 2016, med en omsetning på over 13 millioner kroner i 2019. Ekteparet satset i USA for å konkurrere internasjonalt, men opplevde et kraftig salgsfall under pandemien. Selskapet har en gjeld på over 4 millioner kroner, og DNB og Innovasjon Norge er de største kreditorene. Et amerikansk selskap, Brassy Inc, ble etablert for å styrke salget i USA, men det er foreløpig uklart om også dette selskapet er berørt av konkursen.
1 måned siden
Nettavisen opplevde en betydelig økning i opplaget i 2024, med en vekst på tolv prosent. Sjefredaktør Gunnar Stavrum fremhever avisens evne til omstilling og utnyttelse av endringer som nøkkelen til suksessen. Avisen forventer økte inntekter i 2025. Magasinsjef Lars Wærstad understreker viktigheten av å forstå hva leserne ønsker. Redaktør Liv Ingrid Mellemseter peker på totalpakken +Alt, som inkluderer lokalaviser, podkasttjenesten Untold og sportsplattformen Direktesport, som en viktig faktor for abonnentenes lojalitet. Direktesport, med norsk fotball i spissen, er en sentral del av sportstilbudet.
3 måneder siden
Barne-TV-programmet Fantus Musikantus har oppnådd stor popularitet og var det mest sette programmet på NRK eller TV 2 i 2024, med over 1,4 millioner visninger. Programmet er rettet mot ettåringer og har en kjønnsløs figur ved navn Fantus, som er lillesøsken til Fantorangen. Til tross for at helsedirektoratet fraråder skjermbruk for barn under to år, er mange småbarnsforeldre begeistret for programmet. Leketøysbutikker melder om stor etterspørsel etter Fantus-bamser, som er utsolgt flere steder. NRK Super har utviklet Fantus for å tilby et kvalitetstilbud til de yngste barna, med fokus på bevegelse, musikalsk lek og herming. Foreldre opplever at barna lærer av programmet, og at det er underholdende for både barn og voksne.
1 måned siden
Parkdressen-prosjektet, der barnehager leier parkdresser i stedet for å kjøpe, har vunnet FNs bærekraftspris. Noresund barnehage i Krødsherad er en av pilotbarnehagene. Kommunen leier parkdresser fra bedriften @liis, som resirkulerer de gamle dressene. Handelens Miljøfond finansierer dette. Prosjektlederen anslår at ordningen kan redusere plastproduksjonen med opptil 900 tonn årlig hvis alle landets barnehager deltar. Bestyreren i Noresund barnehage understreker at ordningen gir like muligheter for alle barn og er miljøvennlig.