Sillysanta AS, startet som en hobby av Kristian Flaaten Walle og Kristoffer Lenngren Wright i 2016, har opplevd betydelig vekst og omsatte for 141 millioner kroner i 2023. Selskapet, som begynte med julegensere, har utvidet sitt produktsortiment til å inkludere pysjer, onesies og brettspill.
De to gründerne fremhever samarbeid, tidlig investor og en datadrevet tilnærming som nøkkelen til suksess.
Sillysanta har ekspandert til flere europeiske land, og selv om veksten er noe redusert i 2024, planlegger de å fortsette sin strategi med fokus på eksisterende markeder i 2025.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad. Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn.no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine. Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
2 måneder siden
Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs. Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt. Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.
2 måneder siden
Lavpriskjeden Europris ekspanderer med flere nye butikker. Nylig åpnet de en butikk i Asker, og planlegger åpninger på Bekkestua, Grim, Fritzøe Brygge, Holmlia senter og Arkaden i Stavanger. Selskapet opplevde en økning i omsetningen til 4,4 milliarder kroner og en fortjeneste på 569 millioner kroner før skatt i fjerde kvartal. Europris forklarer suksessen med å forutse kundenes behov og optimalisere kampanjer, men er samtidig dyrest i Nettavisens vedtest.
1 måned siden
Jørgen Amundsen, gründeren bak det populære klesmerket Amundsen, forteller om reisen fra klokkesalg til suksess med fritidsbekledning. Merket har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2010, og har nå butikker i både Oslo og USA. Amundsen ønsker å skille seg ut i markedet ved å fokusere på kvalitet og tidløst design, og lar seg ikke stresse av kopiering. Selv om selskapet har vokst, er Amundsen fortsatt sterkt involvert i produktutviklingen. Han ser ikke på selskapet som en familiebedrift, men to av hans barn jobber i butikken.
1 måned siden
Team Ingebrigtsen AS opplevde en betydelig inntektsvekst i 2024, med en omsetning på 8,6 millioner kroner, sammenlignet med 5,4 millioner i 2023. Økningen skyldes flere sponsoravtaler og inntekter fra Friidrettsforbundet. Samtidig økte kostnadene betraktelig til 6,9 millioner kroner, noe som reduserte overskuddet. Selskapet, tidligere kjent som Run Fast, ble etablert i 2015 av brødrene Henrik, Filip og Jakob Ingebrigtsen. Resultatet etter skatt endte på 1,3 millioner kroner, lavere enn året før. Gjelden til leverandører har økt kraftig, noe som kan indikere investeringer eller likviditetsutfordringer. Gjert Ingebrigtsen ble kjøpt ut av selskapet i 2022.
3 måneder siden
Det norske luksusmerket Fleischer Couture, kjent for sine dunjakker, legges ned etter 15 år. Gründerne Maja Mejlænder Fleischer og Thea Eline Sundhell opplyser at det har blitt stadig vanskeligere å drive en bærekraftig og kvalitetsfokusert bedrift i dagens marked. De har designet rundt 50 jakkemodeller med mål om å lage «verdens beste dunjakker», men har ikke oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet. Selskapet hadde sterk vekst frem til 2019, men har siden opplevd kraftig salgssvikt. I 2023 var omsetningen nede i 4,9 millioner kroner, med et samlet underskudd på nær sju millioner de siste fire årene. Gründerne takker kundene for støtten gjennom årene.
2 måneder siden
Siden fusjonen med Mathem før jul 2023 har Oda redusert bemanningen med 523 ansatte og kuttet kostnader betydelig. Selskapet satser nå på å selge sin teknologi til andre dagligvareselskaper, etter å ha doblet effektiviteten i Mathems logistikk. Oda har hatt lønnsom drift i perioder av året i Norge, og ser positiv utvikling i Sverige. Til tross for tidligere milliardtap, sikter Oda mot lønnsomhet i 2026, med støtte fra Summa og Verdane. Den nye strategien innebærer ingen videre internasjonal ekspansjon for Oda-merkevaren.
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
3 måneder siden
Dunjakkeprodusenten Fleischer Couture, etablert i 2008, legger ned sin virksomhet etter 15 år. Selskapet har satset på kvalitet og bærekraft, men har de siste årene opplevd en kraftig salgssvikt. Økte produksjons- og fraktpriser, en svak krone og redusert kjøpekraft har gjort det vanskelig å drive lønnsomt. Gründerne har designet rundt 50 jakkemodeller og har vært opptatt av at plaggene skal vare lenge. Selskapet hadde en omsetningstopp i 2019, men har siden hatt et samlet underskudd på nesten 7 millioner kroner de siste fire årene. Gründerne takker kundene for støtten og ser fremover mot nye prosjekter.
4 måneder siden
Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.