Jørgen Amundsen, gründeren bak det populære klesmerket Amundsen, forteller om reisen fra klokkesalg til suksess med fritidsbekledning. Merket har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2010, og har nå butikker i både Oslo og USA.
Amundsen ønsker å skille seg ut i markedet ved å fokusere på kvalitet og tidløst design, og lar seg ikke stresse av kopiering. Selv om selskapet har vokst, er Amundsen fortsatt sterkt involvert i produktutviklingen.
Han ser ikke på selskapet som en familiebedrift, men to av hans barn jobber i butikken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad. Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn.no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine. Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
3 måneder siden
Det norske luksusmerket Fleischer Couture, kjent for sine dunjakker, legges ned etter 15 år. Gründerne Maja Mejlænder Fleischer og Thea Eline Sundhell opplyser at det har blitt stadig vanskeligere å drive en bærekraftig og kvalitetsfokusert bedrift i dagens marked. De har designet rundt 50 jakkemodeller med mål om å lage «verdens beste dunjakker», men har ikke oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet. Selskapet hadde sterk vekst frem til 2019, men har siden opplevd kraftig salgssvikt. I 2023 var omsetningen nede i 4,9 millioner kroner, med et samlet underskudd på nær sju millioner de siste fire årene. Gründerne takker kundene for støtten gjennom årene.
4 måneder siden
Kjetil André Aamodt og gründeren Jens Martin Johnsrud har jobbet for å etablere et norsk skimerke, Stereo Skis, med mål om å få en alpinist på norske ski til OL i 2026. Dette målet er nå utsatt, da prosjektet krever mer tid og ressurser enn forventet. Aamodt opplyser at målet nå er å ha en utøver på norske ski i VM i Narvik i 2029. Satsingen har allerede fått flere utøvere til å teste skiene, men utfordringer som høye kostnader og manglende produkter for paralympiske utøvere har forsinket planene. Selskapet bygger nå videre med fokus på juniorløpere.
2 måneder siden
Alexandra og Robin Amundsen sa opp jobbene sine for å starte Nordic-Cosmetics AS, som selger koreansk hudpleie. De ønsket mer tid med familien og å skape lokale arbeidsplasser. Selskapet har hatt stor vekst siden 2021, med en omsetning på 25 millioner i 2024. Ekteparet leverer og henter barna i barnehagen hver dag, og jobber etter at barna er lagt. De sysselsetter nå seks personer lokalt og planlegger videre ekspansjon i Norden.
4 måneder siden
Sillysanta AS, startet som en hobby av Kristian Flaaten Walle og Kristoffer Lenngren Wright i 2016, har opplevd betydelig vekst og omsatte for 141 millioner kroner i 2023. Selskapet, som begynte med julegensere, har utvidet sitt produktsortiment til å inkludere pysjer, onesies og brettspill. De to gründerne fremhever samarbeid, tidlig investor og en datadrevet tilnærming som nøkkelen til suksess. Sillysanta har ekspandert til flere europeiske land, og selv om veksten er noe redusert i 2024, planlegger de å fortsette sin strategi med fokus på eksisterende markeder i 2025.
2 måneder siden
Kjetil André Aamodt er tilbake i Saalbach Hinterglemm, denne gangen som hovedkommentator i alpint-VM etter at Andreas Toft ble syk. I et intervju med VG reflekterer han over sin lange karriere, som startet med et VM-sølv i 1991 på samme sted. Aamodt deler minner fra gamle dager, snakker om forholdet til sin far Finn, og ser nye generasjoner utøvere, som Mikaela Shiffrin, nærme seg hans medaljerekorder. Han forteller også om livet etter karrieren, inkludert oppstarten av skimerket Stereo Skis, familielivet og om sin kone Stine. Aamodt fremhever viktigheten av foreldrenes engasjement og tilstedeværelse i barns liv, uavhengig av idrettsnivå.
2 måneder siden
Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs. Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt. Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.
3 måneder siden
En ny studie fra SSB viser en økning i antall unge gründere, spesielt blant kvinner. Aurora, Astri og Malene, tre unge kvinner, driver bruktbutikken Dilla i Oslo. De opplever utfordringer som høy konkurranse og moms på bruktklær. Jentene startet butikken med egne midler, drevet av en drøm og inspirert av Auroras mormor. De mener flere unge ønsker å ta sjanser og bestemme over egen karriere. Professor Thomas Hoholm ved BI ser en økende interesse for gründerskap blant unge, men påpeker at vekst krever kompetanse og investeringer. Innovasjon Norge understreker viktigheten av å støtte unge gründere og gi dem rom til å feile, da dette gir verdifull læring.
29 minutter siden
Normal-kjeden feirer en stor milepæl med åpningen av sin butikk nummer 200 i Norge. Selskapet fortsetter sin raske ekspansjon og planlegger flere store butikker.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.