Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.
450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før.
Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
2 måneder siden
Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen. Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime. Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn.no.
2 måneder siden
Den populære Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, er for tiden utsolgt i alle Normal-butikker i Norge. Sjokoladen ble raskt revet bort til tross for prisen på 118 kroner. Landssjef i Normal Norge, Thomas Harsvik, opplyser at de forventer å ha sjokoladen tilbake i butikkene rundt midten av mars. Dubai-sjokoladen, som opprinnelig kommer fra Dubai, inneholder pistasjkrem, tahini og kataifi. Mens kundene venter, anbefaler Harsvik andre internasjonale sjokolader som Milka, Hershey’s, Reese’s og Tony’s Chocolonely.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, har skapt stor etterspørsel. Sjokoladen, som er fylt med pistasjkrem, tahini og kataifi, ble lansert i Normal-butikker og solgte ut raskt flere steder. Ifølge landssjefen i Normal skyldes det kombinasjonen av høy etterspørsel, konkurransedyktig pris og oppmerksomhet i sosiale medier. Sjokoladen koster 118 kroner, noe som reflekterer høye priser på kakao og pistasj. Selv om ingrediensene har vært brukt i andre land i lang tid, har denne kombinasjonen blitt en viral hit.
13 dager siden
Nidar har hatt et rekordhøyt salg av påskegodt i år, selv om priskrigen ikke var like intens som i fjor. Mange butikker melder om at de er utsolgt for populære varer som marsipanpølser, til tross for høyere priser enn i fjor. Kiwi og Coop bekrefter at enkelte butikker kan være tomme for påskegodteri. Rema 1000 opplyser at de har god beholdning og har valgt å fokusere på å kutte prisene på frukt, grønt og andre viktige påskevarer.
12 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
4 måneder siden
Freiabutikken i Oslo opplever stor etterspørsel etter banantwist i løsvekt før jul, og er for tiden utsolgt. Kommunikasjonssjef i Mondelēz, Øyvind Olufsen, forteller at banantwist er svært populær, spesielt før jul, og at de selger over 20 kilo daglig. De har problemer med å møte den store etterspørselen, til tross for at de prøver. Dette er ikke første gang de opplever å gå tom for banantwist. Banantwist er den mest populære biten i Twist-posen, og sorteres for hånd for salg i løsvekt. Twist-poser med alle bitene er fortsatt tilgjengelig. De forventer å ha banantwist i løsvekt igjen etter nyttår.
10 dager siden
Prisen på pistasjnøtter har steget med omtrent 35 prosent det siste året, og koster nå 229 kroner per kilo. En populær TikTok-trend med «Dubai-sjokolade», en sjokoladebar med pistasjkrem, har økt etterspørselen. Samtidig var det en dårlig pistasjhøst i USA i fjor, noe som har ført til mangel på billige pistasjnøtter som brukes i sjokoladen. En nøtteforhandler uttaler at «pistasjverdenen er i bunn og grunn uttømt akkurat nå».
14 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.
3 måneder siden
Ibrahim Azams food truck i Holmestrand selger bakte poteter som har blitt en stor hit, med lange køer hver helg. Populariteten skyldes en hjemmelaget dressing, utviklet sammen med hans mor, som han brukte på pizza som barn. Det hele startet beskjedent for ti år siden, men har eksplodert etter å ha blitt populær på TikTok. Nå selger de rundt 2500 poteter i helgen, og har utvidet åpningstidene og menyen. Azam planlegger å utvide til flere byer, men savner moren som ikke fikk oppleve suksessen. Han har selv aldri smakt potetene, da han ikke spiser svin.