Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen.
Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime.
Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn. no.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
2 måneder siden
Den populære Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, er for tiden utsolgt i alle Normal-butikker i Norge. Sjokoladen ble raskt revet bort til tross for prisen på 118 kroner. Landssjef i Normal Norge, Thomas Harsvik, opplyser at de forventer å ha sjokoladen tilbake i butikkene rundt midten av mars. Dubai-sjokoladen, som opprinnelig kommer fra Dubai, inneholder pistasjkrem, tahini og kataifi. Mens kundene venter, anbefaler Harsvik andre internasjonale sjokolader som Milka, Hershey’s, Reese’s og Tony’s Chocolonely.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, har skapt stor etterspørsel. Sjokoladen, som er fylt med pistasjkrem, tahini og kataifi, ble lansert i Normal-butikker og solgte ut raskt flere steder. Ifølge landssjefen i Normal skyldes det kombinasjonen av høy etterspørsel, konkurransedyktig pris og oppmerksomhet i sosiale medier. Sjokoladen koster 118 kroner, noe som reflekterer høye priser på kakao og pistasj. Selv om ingrediensene har vært brukt i andre land i lang tid, har denne kombinasjonen blitt en viral hit.
9 dager siden
En viral TikTok-trend med pistasjsjokolade har ført til internasjonal mangel på pistasjnøtter. Etterspørselen etter sjokolade med pistasjfyll har eksplodert etter at videoer av «Dubai-sjokoladen» ble populære på sosiale medier. Dette har ført til at prisene på pistasjnøtter har steget kraftig, fra 7,65 til 10,30 dollar per halvkilo. Mangel på nøtter skyldes også fjorårets dårlige avling i USA og økt eksport fra Iran til De forente arabiske emirater. Noen butikker har begynt å rasjonere salget av sjokoladen for å håndtere den store etterspørselen.
1 måned siden
En populær TikTok-trend med Dubai-sjokolade har ført til stor etterspørsel i Haugesund. Lutchfood har lansert en cookie-variant som er svært populær. To journalister fra Haugesunds Avis har testet cookien. Morten Asbjørnsen ga den terningkast 2 og uttrykte at han ikke forstår hypen. Roar Eskild Jacobsen ga den terningkast 3 og ser et potensial.
18 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
10 dager siden
Prisen på pistasjnøtter har steget med omtrent 35 prosent det siste året, og koster nå 229 kroner per kilo. En populær TikTok-trend med «Dubai-sjokolade», en sjokoladebar med pistasjkrem, har økt etterspørselen. Samtidig var det en dårlig pistasjhøst i USA i fjor, noe som har ført til mangel på billige pistasjnøtter som brukes i sjokoladen. En nøtteforhandler uttaler at «pistasjverdenen er i bunn og grunn uttømt akkurat nå».
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
14 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.