Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, har skapt stor etterspørsel. Sjokoladen, som er fylt med pistasjkrem, tahini og kataifi, ble lansert i Normal-butikker og solgte ut raskt flere steder.
Ifølge landssjefen i Normal skyldes det kombinasjonen av høy etterspørsel, konkurransedyktig pris og oppmerksomhet i sosiale medier. Sjokoladen koster 118 kroner, noe som reflekterer høye priser på kakao og pistasj.
Selv om ingrediensene har vært brukt i andre land i lang tid, har denne kombinasjonen blitt en viral hit.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Den populære Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, er for tiden utsolgt i alle Normal-butikker i Norge. Sjokoladen ble raskt revet bort til tross for prisen på 118 kroner. Landssjef i Normal Norge, Thomas Harsvik, opplyser at de forventer å ha sjokoladen tilbake i butikkene rundt midten av mars. Dubai-sjokoladen, som opprinnelig kommer fra Dubai, inneholder pistasjkrem, tahini og kataifi. Mens kundene venter, anbefaler Harsvik andre internasjonale sjokolader som Milka, Hershey’s, Reese’s og Tony’s Chocolonely.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
2 måneder siden
Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen. Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime. Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn.no.
9 dager siden
En viral TikTok-trend med pistasjsjokolade har ført til internasjonal mangel på pistasjnøtter. Etterspørselen etter sjokolade med pistasjfyll har eksplodert etter at videoer av «Dubai-sjokoladen» ble populære på sosiale medier. Dette har ført til at prisene på pistasjnøtter har steget kraftig, fra 7,65 til 10,30 dollar per halvkilo. Mangel på nøtter skyldes også fjorårets dårlige avling i USA og økt eksport fra Iran til De forente arabiske emirater. Noen butikker har begynt å rasjonere salget av sjokoladen for å håndtere den store etterspørselen.
10 dager siden
En viral Dubai-sjokolade med pistasjkrem og sprø knafeh har skapt global mangel på pistasjnøtter og økte priser. Etterspørselen har eksplodert siden desember 2023, noe som har ført til betydelig prisstigning på pistasjkjerner og produksjonsproblemer. Også i Norge merkes økt etterspørsel etter pistasjprodukter. USA, en stor eksportør av pistasjnøtter, opplevde produksjonsnedgang i fjor, noe som forverrer situasjonen. Nå endrer flere amerikanske gårder produksjonen for å dekke den økende etterspørselen.
10 dager siden
Prisen på pistasjnøtter har steget med omtrent 35 prosent det siste året, og koster nå 229 kroner per kilo. En populær TikTok-trend med «Dubai-sjokolade», en sjokoladebar med pistasjkrem, har økt etterspørselen. Samtidig var det en dårlig pistasjhøst i USA i fjor, noe som har ført til mangel på billige pistasjnøtter som brukes i sjokoladen. En nøtteforhandler uttaler at «pistasjverdenen er i bunn og grunn uttømt akkurat nå».
23 dager siden
Hype rundt Dubai-sjokoladen fortsetter med lanseringen av Dubai-sjokoladeinspirert iskrem fra Hennig-Olsen Is og Kulinaris. Begge iskremene lanseres som limited edition kuleis i uke 18, og vil være tilgjengelig i kiosker og bensinstasjoner. Kulinaris sin variant kombinerer pistasj- og sjokoladeiskrem med kataifi og pistasjkrem. Utfordringer med å skaffe nok pistasj av høy kvalitet kan begrense produksjonen. Mottakelsen på sosiale medier er blandet, der noen er skeptiske mens influensere som Anna-Safia Moholdt Ismail er positive.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
1 måned siden
Betina Claesson opplevde et sjokk da hun betalte 279 kroner for en populær Dubai-sjokolade, bare for å oppdage at den var helt uten fyll. Claesson delte sin skuffelse på TikTok, og videoen gikk raskt viralt. Butikken Yummy Heaven, hvor sjokoladen ble kjøpt, forklarte at de var klar over populariteten og hadde forsøkt å holde prisen nede. Produsenten, Ert Godis, beklaget hendelsen og forklarte at det skyldtes en feil i produksjonen hvor testplater uten fyll ved et uhell hadde blitt blandet med de ferdige produktene. De forklarte også at den generelle høye prisen på Dubai-sjokolade skyldes stor etterspørsel og få produsenter.
1 måned siden
En populær TikTok-trend med Dubai-sjokolade har ført til stor etterspørsel i Haugesund. Lutchfood har lansert en cookie-variant som er svært populær. To journalister fra Haugesunds Avis har testet cookien. Morten Asbjørnsen ga den terningkast 2 og uttrykte at han ikke forstår hypen. Roar Eskild Jacobsen ga den terningkast 3 og ser et potensial.