Ibrahim Azams food truck i Holmestrand selger bakte poteter som har blitt en stor hit, med lange køer hver helg. Populariteten skyldes en hjemmelaget dressing, utviklet sammen med hans mor, som han brukte på pizza som barn.
Det hele startet beskjedent for ti år siden, men har eksplodert etter å ha blitt populær på TikTok. Nå selger de rundt 2500 poteter i helgen, og har utvidet åpningstidene og menyen.
Azam planlegger å utvide til flere byer, men savner moren som ikke fikk oppleve suksessen. Han har selv aldri smakt potetene, da han ikke spiser svin.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Bakt potet opplever en renessanse, med økende popularitet i sosiale medier og serveringsbransjen. Foodtrucks og restauranter tilbyr ulike varianter, og salget har økt betydelig. Foodora melder om nesten doblet salg av bakt potet fra desember til januar. Søk etter retten har også økt markant i Wolts app. En aktør som selger mye bakt potet er Jordbærpikene på Storo Storsenter.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
2 måneder siden
Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
1 måned siden
En pop-up-butikk av TikTok-profilen Mathea Bjørndalen har ført til lange køer på kjøpesenteret Paleet i Oslo. Bjørndalen er kjent for sine videoer av fristende bakverk, og tiltrekker seg mange besøkende. Et kjærestepar har reist helt fra Moss for å smake på bakverkene. Den store pågangen gjør at det daglig selges mellom 500 og 700 boller og cookies.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
2 måneder siden
Rema 1000 har lansert frosne granateplekjerner, som raskt har blitt en hit blant kundene. Produktet, som ofte brukes som topping på cottage cheese eller gresk yoghurt, har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, med mange «løp og kjøp»-videoer. Populariteten har ført til at flere butikker melder om å være utsolgt, men Rema 1000 forsikrer at de jobber med å fylle på lagrene. Artikkelen beskriver også hvordan man enkelt kan rense et granateple under vann for å unngå søl.
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.