Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter.
Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene.
Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.
1 måned siden
En pop-up-butikk av TikTok-profilen Mathea Bjørndalen har ført til lange køer på kjøpesenteret Paleet i Oslo. Bjørndalen er kjent for sine videoer av fristende bakverk, og tiltrekker seg mange besøkende. Et kjærestepar har reist helt fra Moss for å smake på bakverkene. Den store pågangen gjør at det daglig selges mellom 500 og 700 boller og cookies.
2 måneder siden
Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.
1 måned siden
Matprofilen Warunee Bolstad, kjent som «Namfonfoods», åpner sin tredje pop-up restaurant «Nam» på Aker Brygge etter tidligere suksess med mango sticky rice. Allerede før åpningen hadde 4000 personer reservert bord. Bolstad ønsker å gi gjestene en bedre opplevelse uten lange køer, og har forberedt seg godt med et drillet team. Hun er inspirert av morens matlaging, og overskuddet fra pop-up restauranten skal brukes til å åpne en restaurant for moren i Thailand. Bolstad lager autentisk thaimat med en vri som passer det norske publikum.
1 måned siden
Kosmetikkmerket Caia Cosmetics, grunnlagt av influenserne Bianca Ingrosso og Vanessa Lindblad, har skapt lange køer i Torggata i Oslo med sin pop-up-butikk. Populariteten skyldes en annonsering på TikTok. Caia Cosmetics åpner sin første flaggskipbutikk i Stockholm 24. april under navnet House of Glow, hvor kundene kan booke «beauty sessions» med profesjonelle makeup-artister.
17 dager siden
Ines Nystrand (26) uttrykker frustrasjon over lange køer i Oslo, et problem hun mener forsterkes av virale trender på TikTok. Hun kritiserer folk for å ukritisk følge strømmen. Gard Øksendal, kjent som «Tiktok-tester», erkjenner at influensere bidrar til å skape «hype», men understreker at kvaliteten på produktet er avgjørende for å opprettholde populariteten. Hege Landsvik fra NHH forklarer at frykten for å gå glipp av noe (FOMO) og sosial bekreftelse gjennom sosiale medier forsterker villigheten til å stå i kø. Populære steder som Fåbro Gård, Sats og Los Tacos bekrefter lange køer, spesielt i helgene. Rådene for å unngå kø er å komme tidlig eller å unngå TikTok.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler fastelavnsboller i København, hvor trenden har eksplodert med ekstravagante varianter og høye priser. Spesielt Maison D'Angleterre skiller seg ut med sine luksusboller toppet med kaviar og bladgull. Matformidler Helle Øder Valebrokk mener utviklingen har gått for langt og etterlyser mer fokus på kvaliteten av selve bollen i Norge. Selv Noma har deltatt i trenden, noe som førte til lange køer. Artikkelen belyser kontrasten mellom tradisjonelle og moderne fastelavnsboller.
3 måneder siden
Ibrahim Azams food truck i Holmestrand selger bakte poteter som har blitt en stor hit, med lange køer hver helg. Populariteten skyldes en hjemmelaget dressing, utviklet sammen med hans mor, som han brukte på pizza som barn. Det hele startet beskjedent for ti år siden, men har eksplodert etter å ha blitt populær på TikTok. Nå selger de rundt 2500 poteter i helgen, og har utvidet åpningstidene og menyen. Azam planlegger å utvide til flere byer, men savner moren som ikke fikk oppleve suksessen. Han har selv aldri smakt potetene, da han ikke spiser svin.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
4 måneder siden
Amalie Elea Olin Lundstad (29) jobber som prosesstekniker for Equinor på en oljerigg i Nordsjøen. Hun har en bakgrunn med fagbrev i kjemi og prosess, samt en bachelor i gass og energiteknologi. Amalie trives med intensivt arbeid i perioder, etterfulgt av lengre friperioder. Hun jobber to uker på og har fire uker fri, og bruker fritiden på reise og sosiale medier, hvor hun har over 160 000 følgere. Amalie tjener rundt en million i året, men lønnen varierer med overtid. Hun mottar daglig spørsmål og CV-er fra folk som er interessert i hennes jobb, og hun understreker viktigheten av å være klar over at jobben kan innebære å være borte i høytider.