En ny studie fra SSB viser en økning i antall unge gründere, spesielt blant kvinner. Aurora, Astri og Malene, tre unge kvinner, driver bruktbutikken Dilla i Oslo. De opplever utfordringer som høy konkurranse og moms på bruktklær.
Jentene startet butikken med egne midler, drevet av en drøm og inspirert av Auroras mormor. De mener flere unge ønsker å ta sjanser og bestemme over egen karriere.
Professor Thomas Hoholm ved BI ser en økende interesse for gründerskap blant unge, men påpeker at vekst krever kompetanse og investeringer. Innovasjon Norge understreker viktigheten av å støtte unge gründere og gi dem rom til å feile, da dette gir verdifull læring.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
1 måned siden
De to ni år gamle venninnene Nora og Isabelle står bak nettbutikken «Lille Mathilde», der de selger hjemmelagde smykker og hårtilbehør. Inspirasjonen kom i svømmetimene, og jentene har selv lært seg å designe og drive nettbutikken ved hjelp av veiledninger på YouTube og Google. Foreldrene har bidratt med opprettelse av nettsiden og innkjøp av utstyr. Entreprenørskapseksperter fremhever jentenes initiativ som et godt eksempel på hvordan man kan skape engasjement og motivasjon hos unge, og trekker frem viktigheten av praktisk læring. Jentene reinvesterer pengene de tjener tilbake i bedriften, og har planer om å utvide med en fysisk butikk når de blir eldre.
2 måneder siden
Ungdomsbedriften RaskJobb er startet av tenåringer i Moss for å motarbeide fordommer mot generasjon Z og bistå unge med å komme inn i arbeidslivet. Initiativet springer ut fra at mange bedriftsledere anser denne generasjonen som utfordrende og med manglende arbeidsmoral. RaskJobb vil via en nettside skape kontakt mellom ungdom og eldre som trenger hjelp til forskjellige oppgaver. NHO ser dette som en positiv gest til næringslivet, og Ungt Entreprenørskap understreker at jentene tar konseptet videre ved å lære opp andre unge til å bli gode arbeidstakere.
20 dager siden
Artikkelen belyser den økte interessen for aksjehandel blant unge investorer (18-29 år) under det nylige børsfallet. Nordnet rapporterer om en betydelig økning i både antall transaksjoner og nye kunder i denne aldersgruppen. De unge lar seg ikke avskrekke av markedsuroen, men ser heller muligheter i de store svingningene. Flertallet av investorene er menn, og mange benytter anledningen til å kjøpe aksjer i selskaper som DNB, Vår Energi og Norwegian. I tillegg påvirker nedgangen i oljeprisen handelen med olje- og gassaksjer.
1 måned siden
Ekte pelskåper er tilbake i motebildet, spesielt blant unge kvinner som kjøper brukte varianter. Bruktbutikker melder om økt etterspørsel fra denne aldersgruppen, som argumenterer for gjenbruk av allerede produserte plagg. Samtidig donerer eldre damer sine pelskåper, muligens på grunn av økt bevissthet rundt dyrevelferd. Sylvi Listhaug oppfordrer folk til å bruke pelsen de har, mens dyrevernorganisasjoner advarer mot å kjøpe ny pels og støtte en uetisk industri.
7 dager siden
Sommeren nærmer seg, og mange unge søker sommerjobber i ulike bransjer. En ny undersøkelse fra NHO viser at flere bedrifter ansetter sommervikarer i 2025, og at unge i alderen 18–22 år er flinke til å ta direkte kontakt med arbeidsgivere. Ragnhild Wright Ousland, daglig leder ved Ekebergrestauranten i Oslo, opplever stor pågang med over 150 søkere, hvor rundt 30 prosent møter opp personlig med CV og søknad, noe hun mener viser initiativ. Samtidig opplever 17 år gamle Tobias Larsen fra Mo i Rana utfordringer med å få svar på søknader, til tross for aktiv innsats. NHO oppfordrer unge til å fortsette å ta direkte kontakt med bedrifter, da 60 prosent av de som får sommerjobb, har gjort nettopp dette. Undersøkelsen viser også at mange får jobb gjennom nettverk, særlig ved å være barn av ansatte i bedriften. Generasjon Z overrasker med sin aktive tilnærming til jobbsøking, til tross for stereotypier om dem.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til ultraløping blant unge, med fokus på profiler som Mia Walsøe Lehn og Synne Myhre som deler sine løp på sosiale medier. Disse utøverne inspirerer andre til å prøve seg på lange distanser, og de bruker mye tid på trening. Medisinprofessor Jan Helgerud påpeker at ultraløp ikke er den mest effektive måten å oppnå helsegevinster, men anerkjenner at trening generelt er bra. Interessen for ultraløp har økt betydelig, med en 35% økning i antall startende i år sammenlignet med i fjor. Flere ultraløp selger ut startplassene raskt, som Bislett24 som solgte ut på 13 minutter.
15 dager siden
Sosialantropolog Thorgeir Kolshus oppfordrer unge til å stresse mindre med utdanningsvalg, da mange karrierevalg tas for tidlig. Han mener det er positivt å bytte retning og at all erfaring er nyttig. Claudia Antwi-Adjei Hedegaard fremhever at rask teknologiutvikling krever fleksibilitet og evne til å lære og avlære. Heikki Holmås understreker viktigheten av å vurdere praktiske ting som lønn, samtidig som man velger noe inspirerende. Kolshus sammenligner utdanning med foreldrerollen, hvor man utsettes for nye utfordringer og oppdager skjulte interesser, og konkluderer med at det ikke er mulig å kaste bort tid.
18 dager siden
Artikkelen belyser en økende trend blant unge investorer under 30 år som strømmer til aksjemarkedet, til tross for svingninger og usikkerhet. Investeringsplattformen Nordnet rapporterer om betydelig kundevekst, særlig i de yngre aldersgruppene. Disse investorene ser potensielle kjøpsmuligheter i markedsuroen og benytter sosiale medier som en viktig informasjonskilde. Studenter i Horten uttrykker liten bekymring for svingningene og håper på ytterligere kursfall for å investere i aksjer til lavere priser. En finansrådgiver understreker viktigheten av langsiktig investering og minner om at markedet alltid vil oppleve perioder med uro.
4 måneder siden
For første gang er det flere kvinner enn menn som er fondskunder i Nordea, en trend som har utviklet seg siden 2014. Spesielt unge kvinner utmerker seg som aktive sparere. Oslo skiller seg ut med en betydelig overvekt av kvinner som sparer i fond, og også med større verdier totalt. Samtidig viser tall fra Oslo Børs at det for første gang er flere kvinner enn menn blant de nye aksjonærene. Mens flere menn oppretter fondskonto, avslutter også flere innen kort tid. Det spekuleres i at menn i større grad velger høyere risiko investeringer som kryptovaluta, mens kvinner foretrekker langsiktig sparing i fond.