Ungdomsbedriften RaskJobb er startet av tenåringer i Moss for å motarbeide fordommer mot generasjon Z og bistå unge med å komme inn i arbeidslivet. Initiativet springer ut fra at mange bedriftsledere anser denne generasjonen som utfordrende og med manglende arbeidsmoral.
RaskJobb vil via en nettside skape kontakt mellom ungdom og eldre som trenger hjelp til forskjellige oppgaver.
NHO ser dette som en positiv gest til næringslivet, og Ungt Entreprenørskap understreker at jentene tar konseptet videre ved å lære opp andre unge til å bli gode arbeidstakere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
7 dager siden
Sommeren nærmer seg, og mange unge søker sommerjobber i ulike bransjer. En ny undersøkelse fra NHO viser at flere bedrifter ansetter sommervikarer i 2025, og at unge i alderen 18–22 år er flinke til å ta direkte kontakt med arbeidsgivere. Ragnhild Wright Ousland, daglig leder ved Ekebergrestauranten i Oslo, opplever stor pågang med over 150 søkere, hvor rundt 30 prosent møter opp personlig med CV og søknad, noe hun mener viser initiativ. Samtidig opplever 17 år gamle Tobias Larsen fra Mo i Rana utfordringer med å få svar på søknader, til tross for aktiv innsats. NHO oppfordrer unge til å fortsette å ta direkte kontakt med bedrifter, da 60 prosent av de som får sommerjobb, har gjort nettopp dette. Undersøkelsen viser også at mange får jobb gjennom nettverk, særlig ved å være barn av ansatte i bedriften. Generasjon Z overrasker med sin aktive tilnærming til jobbsøking, til tross for stereotypier om dem.
1 måned siden
Norske næringslivsledere oppfatter generasjon Z som mer krevende arbeidstakere, ifølge en NHO-undersøkelse presentert i NRK Debatten. Lederne mener denne generasjonen har større forventninger til fleksibilitet og balanse mellom jobb og fritid, men også at de viser lavere arbeidsmoral. Representanter fra generasjon Z påpeker at det er viktig å ta hensyn til de økonomiske realitetene dagens unge møter, og at de ønsker å bidra, men trenger fleksibilitet og forståelse. Noen ledere har også uttalt at unge arbeidstakere er mer «skjøre» og krever en annen type oppfølging enn tidligere generasjoner.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at mange ledere opplever generasjon Z som mer krevende å lede enn tidligere generasjoner, og beskriver dem som krevende med dårligere arbeidsmoral. Malene Nilsen Sunde (18) fra generasjon Z bekrefter at hennes generasjon er mer hårsår og har store forventninger om å bli sett og hørt. Hun mener også at foreldrene har pakket inn tilbakemeldinger, og at de unge er opptatt av balanse mellom jobb og fritid. En rapport viser at mange i generasjon Z opplever psykiske utfordringer knyttet til jobb. Professor Ole Jacob Madsen mener at manglende arbeidserfaring og endringer i skolen kan være medvirkende årsaker. Han påpeker også at kritikk av arbeidsmoral ikke er nytt, og at hver generasjon har en tendens til å kritisere den neste.
3 måneder siden
Norske ledere opplever generasjon Z som vanskelig å lede, og beskriver dem som late og krevende, ifølge en undersøkelse fra NHO. BI-studenter kjenner seg ikke igjen i denne beskrivelsen, og mener at de jobber hardt og er opptatt av å levere. De påpeker også at eldre generasjoner ofte har kritisert de yngre for å være late. En organisasjonspsykolog mener at ledere må tilpasse seg de nye generasjonene, og se på generasjonsforskjeller som en mulighet. Han understreker at behov for tilbakemelding, fleksibilitet og tettere oppfølging er viktig for de unge. Studentene mener at deres generasjon har et annet syn på jobb, og at det skal være et sted for personlig utvikling, samt at de er gode på bruk av teknologi.
3 måneder siden
Artikkelen tar for seg utfordringene knyttet til generasjon Z i arbeidslivet. Arbeidsgivere opplever at de unge har lavere arbeidsmoral og for høye forventninger, samtidig som de ønsker fleksibilitet, hjemmekontor og myke ledere. Generasjon Z er formet av en tøffere hverdag med store endringer og sliter med psykisk helse. De har mindre lojalitet til arbeidsplassen og søker mening i jobben. Det er et gap mellom de unges forventninger og arbeidslivets realiteter, spesielt i helse- og omsorgssektoren, hvor det er mangel på arbeidskraft. Artikkelen konkluderer med at arbeidsgivere må møte noen av de forventningene generasjon Z har for å sikre fremtidig arbeidskraft.
3 måneder siden
En ny studie fra SSB viser en økning i antall unge gründere, spesielt blant kvinner. Aurora, Astri og Malene, tre unge kvinner, driver bruktbutikken Dilla i Oslo. De opplever utfordringer som høy konkurranse og moms på bruktklær. Jentene startet butikken med egne midler, drevet av en drøm og inspirert av Auroras mormor. De mener flere unge ønsker å ta sjanser og bestemme over egen karriere. Professor Thomas Hoholm ved BI ser en økende interesse for gründerskap blant unge, men påpeker at vekst krever kompetanse og investeringer. Innovasjon Norge understreker viktigheten av å støtte unge gründere og gi dem rom til å feile, da dette gir verdifull læring.
1 måned siden
Artikkelen argumenterer mot stereotypen om at Generasjon Z er apatisk og krevende. Den fremhever at unge arbeidstakere stiller spørsmål ved utdaterte ledelsesmodeller og søker fleksibilitet, autonomi og meningsfylt arbeid. Generasjon Z har vokst opp i en verden preget av usikkerhet og raske endringer, og ønsker å bidra med sine digitale ferdigheter og nye perspektiver. Artikkelen understreker behovet for at ledere tilpasser seg et hybridarbeidsliv og gir hyppige tilbakemeldinger for å skape en arbeidsplass hvor Generasjon Z trives og kan utvikle seg.
2 måneder siden
Ingvild Gulla (23) jobber hardt for å unngå studielån, og utfordrer stereotypen om at «Gen Z» er lat. Hun finansierer mastergraden sin gjennom to deltidsjobber, og mener hennes generasjon er mer bevisst på sine rettigheter i arbeidslivet. En undersøkelse viser at mange bedriftsledere oppfatter generasjon Z som vanskeligere å lede, men Gulla mener dette skyldes at de stiller krav til arbeidsgiverne. Eksperter påpeker at samfunnet og arbeidsgivere har en viktig rolle i å forme og integrere unge arbeidstakere, og at det er viktig å fokusere på styrkene til hver generasjon.
3 måneder siden
En undersøkelse fra NHO viser at mange ledere opplever generasjon Z som mer krevende å lede, med lavere arbeidsmoral og høyere krav til fleksibilitet. Samtidig mener de unge at lederne må endre sine metoder, og får støtte fra NHO. Noen ledere ser også positive sider ved generasjon Zs tilnærming til arbeid, som at de er uredde og tør å si ifra. Forskere peker på at generasjonsmotsetninger er vanlig, og at generasjon Zs oppvekst med pandemi og endret syn på arbeid kan være årsaker til utfordringene. Både generasjon Z og NHO mener at lederne må tilpasse seg de unges krav, men at de unge også må bidra.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan generasjon Z endrer arbeidslivet med sine krav om høy lønn, fleksibilitet, medbestemmelse og en god balanse mellom jobb og fritid. Unge arbeidstakere er mindre lojale og bytter jobb raskt hvis forventningene ikke innfris. Emilie Stordalen fra Strawberry understreker at bedrifter må tilpasse seg for å tiltrekke og beholde denne generasjonen, som snart vil utgjøre en stor del av arbeidsstyrken. Strawberry har innført tiltak som fokus på mental helse, likestilling og digitale verktøy for å møte de unges behov. Artikkelen konkluderer med at de unges krav kan føre til et mer inkluderende og fleksibelt arbeidsliv for alle generasjoner.