Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs.
Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt.
Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Silje Vatne Ersland, gründeren bak klesmerket Kattnakken, har opplevd stor suksess med regnklede for barn. Selskapet har hatt ein imponerande omsetningsvekst sidan 2013, og i 2024 nådde dei 46,9 millionar kroner i omsetnad. Kattnakken er det mest søkte barneklesmerket på Finn.no, noko som viser merkets popularitet blant foreldre som ønsker kvalitetsklede til barna sine. Vatne Ersland meiner at fokus på kvalitet, gjenbruk og det at ho sjølv er frå Vestlandet, har vore viktige faktorar for suksessen. Nylig har selskapet investert i eit nytt robotlager for å auka kapasiteten og møta den aukande etterspurnaden.
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
18 dager siden
Influenser Oskar Westerlin tjener store penger på sosiale medier, med en potensiell daglig inntekt på 30.000 kroner. Selskapet hans, «Fjeldberg Westerlin», har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. Westerlin har oppnådd over 400 millioner visninger på sine mest populære videoer. Han har imidlertid møtt kritikk for manglende åpenhet rundt produksjonen av sitt klesmerke og bruk av fossile materialer. I tillegg til sosiale medier, lanserte Westerlin «Oskars trippel sjoko» i 2023 og har hatt suksess med å promotere produkter som YT proteinyoghurt.
4 måneder siden
Sillysanta AS, startet som en hobby av Kristian Flaaten Walle og Kristoffer Lenngren Wright i 2016, har opplevd betydelig vekst og omsatte for 141 millioner kroner i 2023. Selskapet, som begynte med julegensere, har utvidet sitt produktsortiment til å inkludere pysjer, onesies og brettspill. De to gründerne fremhever samarbeid, tidlig investor og en datadrevet tilnærming som nøkkelen til suksess. Sillysanta har ekspandert til flere europeiske land, og selv om veksten er noe redusert i 2024, planlegger de å fortsette sin strategi med fokus på eksisterende markeder i 2025.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
3 måneder siden
Det norske luksusmerket Fleischer Couture, kjent for sine dunjakker, legges ned etter 15 år. Gründerne Maja Mejlænder Fleischer og Thea Eline Sundhell opplyser at det har blitt stadig vanskeligere å drive en bærekraftig og kvalitetsfokusert bedrift i dagens marked. De har designet rundt 50 jakkemodeller med mål om å lage «verdens beste dunjakker», men har ikke oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet. Selskapet hadde sterk vekst frem til 2019, men har siden opplevd kraftig salgssvikt. I 2023 var omsetningen nede i 4,9 millioner kroner, med et samlet underskudd på nær sju millioner de siste fire årene. Gründerne takker kundene for støtten gjennom årene.
1 måned siden
Jørgen Amundsen, gründeren bak det populære klesmerket Amundsen, forteller om reisen fra klokkesalg til suksess med fritidsbekledning. Merket har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2010, og har nå butikker i både Oslo og USA. Amundsen ønsker å skille seg ut i markedet ved å fokusere på kvalitet og tidløst design, og lar seg ikke stresse av kopiering. Selv om selskapet har vokst, er Amundsen fortsatt sterkt involvert i produktutviklingen. Han ser ikke på selskapet som en familiebedrift, men to av hans barn jobber i butikken.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til ultraløping blant unge, med fokus på profiler som Mia Walsøe Lehn og Synne Myhre som deler sine løp på sosiale medier. Disse utøverne inspirerer andre til å prøve seg på lange distanser, og de bruker mye tid på trening. Medisinprofessor Jan Helgerud påpeker at ultraløp ikke er den mest effektive måten å oppnå helsegevinster, men anerkjenner at trening generelt er bra. Interessen for ultraløp har økt betydelig, med en 35% økning i antall startende i år sammenlignet med i fjor. Flere ultraløp selger ut startplassene raskt, som Bislett24 som solgte ut på 13 minutter.
26 dager siden
Dagligvaretjenesten Oda opplevde rekordomsetning i mars, med 356 millioner kroner. Selskapet melder om en vekst på 17 prosent i det norske markedet i første kvartal. Administrerende direktør André Knüppel uttaler at kundene er flinkere til å planlegge ukeshandelen og responderer positivt på kampanjer, som lokalmatuken i mars. Oda fremhever også sine gode plasseringer i pristester og sin posisjon som ledende aktør innen netthandel av mat i Norge, med over 65 prosent av markedsandelen. Ifølge Nielsen-tallene hadde Oda størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler prinsesse Ingrid Alexandras stilutvikling det siste året, med fokus på hennes økte synlighet i offentligheten. Moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir fremhever prinsessens evne til å kombinere dyre designermerker med rimeligere plagg, samt hennes bruk av gjenbruk og norsk design. Prinsessen låner ofte klær fra morens og farmorens garderober, og har en klassisk og moderne stil som har blitt sammenlignet med prinsesse Kate. Artikkelen spår at gjenbruk og norsk design vil være sentralt i Ingrid Alexandras offisielle garderobe fremover.