Stripper Nina Lyons reagerer på Kvinnegruppa Ottars kritikk av strippeklubbers reklameplakater i Karl Johan. Lyons føler seg angrepet og mener kritikken fratar menn ansvar for trakassering, og at den flytter ansvaret over på strippere og strippeklubber.
Kvinnegruppa Ottar står fast på at sexindustrien påvirker menn negativt og flytter grenser, men understreker at menn selv er ansvarlige for sine handlinger. Lyons, som identifiserer seg som feminist, inviterer Kvinnegruppa Ottar til dialog, men føler seg ikke hørt.
Lederen i Kvinnegruppa Ottar avviser invitasjonen. En FAFO-rapport fra 2013 viser at mange strippere i Norge er ressurssterke og tjener godt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Kvinnegruppa Ottar har erklært en «krig» mot strippeklubbers reklameplakater i Oslo sentrum, og beskriver dem som «porno i byrommet». De mener at slik reklame normaliserer stripping og bidrar til å gjøre byen utrygg for kvinner. Etter kritikk har String Showbar byttet ut sine plakater med en reklame av en mann i kyllingdrakt, men Kvinnegruppa Ottar mener problemet vedvarer så lenge strippeklubbene eksisterer og får lov til å reklamere. Forbrukertilsynet har reagert på reklamen og vurderer om den er i strid med markedsføringsloven, spesielt med tanke på kjønnsdiskriminering. String Showbar anklager også Kvinnegruppa Ottar for tyveri og hærverk.
15 dager siden
Kvinnegruppa Ottar protesterer mot mannlige strippeshow som Magic Men og Chippendales, og understreker at stripping uansett kjønn bidrar til sexindustrien, urealistiske kroppsidealer og objektivering. De har tidligere protestert mot Chippendales på 1990-tallet og i 2018. Ottar mener strippeshow befester ideen om å betale for tilgang til andres kropper, og at dette rekrutterer kunder til sexindustrien. De understreker at feminisme ikke er å gå på strippeshow, og ønsker engasjement fra menn mot slike arrangementer.
13 timer siden
Et show med det australske manneshowet Magic Men i Oslo Spektrum har skapt sterke reaksjoner. Publikum og en kvinnegruppe reagerer på det de beskriver som blotting og seksualisert innhold på scenen.
1 måned siden
En teaterkritiker fra Bergens Tidende kalte Cirkus Agoras forestilling for sexistisk i en anmeldelse publisert på kvinnedagen, og reagerte spesielt på de lettkledde kostymene til de kvinnelige artistene. Kritikeren mente kostymene minnet om en strippeklubb, og stilte spørsmål ved hvorfor kvinner føler de må kle seg lettkledd for å være konkurransedyktige. Sirkusdirektøren avviser kritikken og understreker at glitter og glamour er en del av sirkusverdenen, og at artistene selv velger sine kostymer. Han får støtte fra teatersjefen ved Fyllingsdalen teater, som kaller kritikeren arrogant. Kritikeren står fast på sin vurdering og mener det er naivt å hevde at artistene fritt velger kostymer, da bransjenormen tilsier at kvinner er mer avkledde enn menn.
17 dager siden
Artikkelen utforsker hvorfor mannlige strippere synes å være mer akseptert enn kvinnelige, og argumenterer for at denne dobbeltmoralen kan ha negative følger for unge menn. Den belyser kroppspress og mangel på positive rollemodeller som gutter opplever, noe som kan drive dem mot skadelige miljøer. Forfatteren oppfordrer til økt oppmerksomhet rundt disse skjevhetene og en aktiv lytting til unge menns perspektiver, samt en refleksjon over underholdningsverdien av mannlige strippere.
22 dager siden
I en kronikk forteller en kvinne om sine erfaringer med seksuell trakassering og overgrep fra ungdomsskolen og senere i livet. Hun beskriver hvordan hun og andre jenter ble utsatt for uønskede seksuelle meldinger, kommentarer og tilnærmelser. Hun kritiserer den lave terskelen for hva som anses som akseptabelt mot kvinner, og etterlyser en endring i holdninger og handlinger, spesielt fra menn. Hun understreker at seksuell trakassering kan ha alvorlige konsekvenser for ofrenes psykiske helse, og oppfordrer menn til å ta ansvar. Hun avslutter med å oppmuntre jenter og kvinner til å fortsette å kreve respekt og ta plass.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler Bonnie Blue, som hadde sex med 1057 menn på 12 timer og filmet det for OnlyFans. Prosjektet har vakt oppsikt og bekymring, med advarsler fra helsepersonell om potensielle fysiske og psykiske skader. Artikkelen trekker paralleller til Linda Lovelace og kritiserer pornoindustrien for å skape urealistiske forventninger om kvinners seksualitet. Den stiller også spørsmål ved mangelen på likestilling, da mennene fikk skjule sine ansikter, mens Bonnie Blues identitet er kjent.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
3 måneder siden
Bonnie Blue, kjent som Tia Billinger, tjener store penger på å dele videoer av seg selv som har sex med gifte menn og studenter. Hun hevder å forbedre menns seksuelle ferdigheter og dermed gjøre kvinner en tjeneste. Hun møter kritikk fra sexolog Tone Haldorsen, som mener hennes retorikk er rystende og bygger opp under gamle fordommer om at kvinner er «kjipe i senga». Haldorsen påpeker at utroskap kan ha alvorlige konsekvenser, og at sex ikke er det viktigste i et forhold. Bonnie Blue avfeier kritikken og sier at provokasjon er en del av hennes forretningsstrategi. Hun mener også at foreldre har ansvar for hva barna ser på nettet, og at sexundervisningen i skolen er mangelfull.
1 måned siden
En motorsykkelbutikk i Oslo fikk kritikk for en stillingsannonse der de kun søkte menn til en lagerjobb, med begrunnelsen om tunge løft. MC-fører Ivy Ferguson reagerte sterkt og kalte annonsen diskriminerende, og uttrykte bekymring for at slike holdninger kan skremme nybegynnere fra MC-miljøet. Butikken fjernet annonsen raskt etter publisering, og daglig leder beklaget og hevdet uvitenhet om lovverket. Fagdirektør for arbeidsliv, Lars Kolberg, bekrefter at det er ulovlig å diskriminere på bakgrunn av kjønn i stillingsannonser, med få unntak.