Kvinnegruppa Ottar har erklært en «krig» mot strippeklubbers reklameplakater i Oslo sentrum, og beskriver dem som «porno i byrommet». De mener at slik reklame normaliserer stripping og bidrar til å gjøre byen utrygg for kvinner.
Etter kritikk har String Showbar byttet ut sine plakater med en reklame av en mann i kyllingdrakt, men Kvinnegruppa Ottar mener problemet vedvarer så lenge strippeklubbene eksisterer og får lov til å reklamere. Forbrukertilsynet har reagert på reklamen og vurderer om den er i strid med markedsføringsloven, spesielt med tanke på kjønnsdiskriminering.
String Showbar anklager også Kvinnegruppa Ottar for tyveri og hærverk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Stripper Nina Lyons reagerer på Kvinnegruppa Ottars kritikk av strippeklubbers reklameplakater i Karl Johan. Lyons føler seg angrepet og mener kritikken fratar menn ansvar for trakassering, og at den flytter ansvaret over på strippere og strippeklubber. Kvinnegruppa Ottar står fast på at sexindustrien påvirker menn negativt og flytter grenser, men understreker at menn selv er ansvarlige for sine handlinger. Lyons, som identifiserer seg som feminist, inviterer Kvinnegruppa Ottar til dialog, men føler seg ikke hørt. Lederen i Kvinnegruppa Ottar avviser invitasjonen. En FAFO-rapport fra 2013 viser at mange strippere i Norge er ressurssterke og tjener godt.
15 dager siden
Kvinnegruppa Ottar protesterer mot mannlige strippeshow som Magic Men og Chippendales, og understreker at stripping uansett kjønn bidrar til sexindustrien, urealistiske kroppsidealer og objektivering. De har tidligere protestert mot Chippendales på 1990-tallet og i 2018. Ottar mener strippeshow befester ideen om å betale for tilgang til andres kropper, og at dette rekrutterer kunder til sexindustrien. De understreker at feminisme ikke er å gå på strippeshow, og ønsker engasjement fra menn mot slike arrangementer.
10 timer siden
Et show med det australske manneshowet Magic Men i Oslo Spektrum har skapt sterke reaksjoner. Publikum og en kvinnegruppe reagerer på det de beskriver som blotting og seksualisert innhold på scenen.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
1 måned siden
En teaterkritiker fra Bergens Tidende kalte Cirkus Agoras forestilling for sexistisk i en anmeldelse publisert på kvinnedagen, og reagerte spesielt på de lettkledde kostymene til de kvinnelige artistene. Kritikeren mente kostymene minnet om en strippeklubb, og stilte spørsmål ved hvorfor kvinner føler de må kle seg lettkledd for å være konkurransedyktige. Sirkusdirektøren avviser kritikken og understreker at glitter og glamour er en del av sirkusverdenen, og at artistene selv velger sine kostymer. Han får støtte fra teatersjefen ved Fyllingsdalen teater, som kaller kritikeren arrogant. Kritikeren står fast på sin vurdering og mener det er naivt å hevde at artistene fritt velger kostymer, da bransjenormen tilsier at kvinner er mer avkledde enn menn.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
3 måneder siden
En ny reklamekampanje fra Nidar, der langrennsløpere viser frem sine definerte kropper, har skapt sterke reaksjoner. Eksperter kritiserer reklamen for å være smakløs, seksualiserende og potensielt i strid med markedsføringsloven. Det hevdes at reklamen kan bidra til kroppspress, spesielt blant unge gutter som ser opp til idrettsutøverne. En advokat påpeker at reklamen kan bryte med lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri. Nidar, på sin side, hevder at reklamen er ment som en humoristisk parodi og avviser at de har hatt til hensikt å bidra til kroppspress. De understreker at de lytter til innspill og tar det med seg videre.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer en ny kvinnebevegelse, 4B, som oppfordrer kvinner til å boikotte menn. Bevegelsen, som startet i Sør-Korea som en protest mot vold mot kvinner, har spredt seg til USA i frykt for Donald Trumps presidentskap. Kvinner oppfordres til å ikke date, ha sex med, gifte seg med eller få barn med menn. Kritikere mener bevegelsen reduserer kvinner til seksuelle objekter og fremmer hat. Artikkelen argumenterer for at dialog og politisk arbeid er en bedre vei å gå enn boikott, og at dagens kvinner bør se til tidligere generasjoners kamp for likestilling.
22 dager siden
I en kronikk forteller en kvinne om sine erfaringer med seksuell trakassering og overgrep fra ungdomsskolen og senere i livet. Hun beskriver hvordan hun og andre jenter ble utsatt for uønskede seksuelle meldinger, kommentarer og tilnærmelser. Hun kritiserer den lave terskelen for hva som anses som akseptabelt mot kvinner, og etterlyser en endring i holdninger og handlinger, spesielt fra menn. Hun understreker at seksuell trakassering kan ha alvorlige konsekvenser for ofrenes psykiske helse, og oppfordrer menn til å ta ansvar. Hun avslutter med å oppmuntre jenter og kvinner til å fortsette å kreve respekt og ta plass.