Tankskipet «Mulan», som antas å være en del av Russlands skyggeflåte, har siden 2. juledag seilt i et uregelmessig mønster utenfor norskekysten. Skipet, som er registrert i Panama, frakter flytende naturgass (LNG) og skal ifølge rapporter være på vei fra Russland til Egypt.
Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. Natt til lørdag endret «Mulan» kurs og seiler nå nordvestover langs kysten av Egersund.
Skipet har en uklar eierstruktur, men er knyttet til sanksjonerte russiske selskaper og frakter angivelig sanksjonert russisk gass. Det er økt oppmerksomhet rundt skipets bevegelser på grunn av den sensitive undersjøiske infrastrukturen i området.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som tilhører Russlands skyggeflåte, har siden andre juledag sirklet i Nordsjøen utenfor norskekysten. Skipet, som frakter flytende naturgass (LNG) fra Russland til Egypt, har en uklar eierstruktur og er registrert i flere land. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. «Mulan» skal ha lastet LNG fra en sanksjonert lagringsenhet i Russland før det satte kursen mot Egypt. Skipets aktivitet knyttes til omgåelse av sanksjoner mot russisk olje- og gassindustri, og det er en del av den såkalte skyggeflåten. Kystverket bekrefter at de følger ekstra nøye med på skipet.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», tilhørende Russlands skyggeflåte, har vakt oppsikt etter å ha sirklet i Skagerak siden 2. juledag. Skipet endret kurs nordvestover etter flere dager i Nordsjøen. Opprinnelig var destinasjonen Port Said i Egypt, men oppdraget ble endret til «for orders», noe som indikerer at skipet er tilgjengelig for nye oppdrag. Kystverket har vært i kontakt med skipet, som oppga å vente på ordre. «Mulan» har en uklar eierstruktur og er på amerikanske sanksjonslister. Før sirklingen i Skagerak skal skipet ha losset LNG over til en sanksjonert lagringsenhet i Ura Guba-bukta.
3 måneder siden
Tankskipet Mulan har i ti dager seilt i sirkler sør for Norge, noe som har vakt oppsikt. Skipet antas å frakte gass fra Russland og forsøker trolig å omgå sanksjoner. Eksperter mener skipets merkelige bevegelser skyldes vanskeligheter med å finne havner for avlasting, da mange havner er skeptiske til å ta imot russisk gass. Flere lignende tankskip er observert i Barentshavet med samme bevegelsesmønster. Russland sliter med å eksportere gass etter at rørledninger er stengt og sanksjoner er innført, noe som gjør at flytende gass er et viktig alternativ. Skipets mannskap hevder de venter på bedre vær, men dette avvises av meteorologiske institutt.
2 måneder siden
Et tankskip antatt tilknyttet Russlands «skyggeflåte», «North Light LNG», ankom Honningsvåg for mannskapsbytte. Skipet har tidligere oppholdt seg i arktisk farvann og frakter flytende naturgass. Det er mulig at skipet er på vei til Murmansk eller en LNG-terminal i Russland. «Skyggeflåten» frakter russiske produkter i strid med vestlige sanksjoner. EU forbereder en ny sanksjonspakke, men den vil ikke inneholde et fullstendig forbud mot import av russisk LNG. De nye sanksjonene vil begrense russisk gass til europeiske LNG-terminaler som ikke er koblet til EUs gassystem.
3 måneder siden
Oljetankeren «Eagle S», som seiler under flagg fra Cookøyene, mistenkes for å ha forårsaket skade på en sjøkabel i Østersjøen. Skipet er en del av den russiske skyggeflåten og har en uklar eierstruktur. Det har tidligere vært involvert i flere ulykker og har skiftet navn flere ganger. Finske myndigheter etterforsker hendelsen som sabotasje, og mannskapet er avhørt. Det er også funnet spor etter sleping av anker langs havbunnen. Skipet var lastet med bensin og mulig spionutstyr. Motivet for sabotasjen er uklart, da Russlands oljetransport er en viktig inntektskilde.
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
4 måneder siden
EU planlegger å skjerpe tiltakene mot den såkalte skyggeflåten av skip som frakter varer til og fra Russland i strid med sanksjonene. Dette kommer etter en hendelse der en finsk strømkabel til Estland ble skadet, antageligvis som en sabotasjeaksjon. Skipet Eagle S, registrert på Cookøyene, er mistenkt for å ha forårsaket skaden ved å dra et anker langs havbunnen. EU anser dette skipet som en del av Russlands skyggeflåte, som brukes til å omgå sanksjoner. EU ser hendelsen som en del av et større mønster av forsøk på å skade europeisk infrastruktur.
4 måneder siden
EU planlegger å innføre strengere tiltak mot den såkalte skyggeflåten av skip som frakter varer til og fra Russland i strid med sanksjonene. Dette kommer etter en hendelse der en finsk strømkabel til Estland ble skadet, antatt som sabotasje. Skipet Eagle S, registrert på Cookøyene, er mistenkt for å ha forårsaket skaden ved å dra et anker langs havbunnen. EU anser dette skipet som en del av Russlands skyggeflåte, som brukes for å omgå sanksjoner. EU ser hendelsen som en del av et mønster for å skade europeisk infrastruktur innen energi og kommunikasjon.
3 måneder siden
Til tross for omfattende sanksjoner mot russisk olje og gass, fortsetter tankskipstrafikken fra Russland som før. Sjøtrafikksentralen i Vardø observerer en jevn strøm av skip, og Russland har funnet nye kjøpere i Kina og India, selv om de må selge til lavere priser. Sanksjonene har ført til fremvekst av en skyggeflåte som omgår reglene med uklart eierskap og hyppige flaggskifter. Paradoksalt nok har noen sanksjoner styrket Russlands økonomi ved å hindre kapitalflukt og arbeidskraftutvandring. Samtidig understreker krigsforbrytelser i Ukraina alvoret i situasjonen og behovet for å vurdere effekten av sanksjonene.