Tankskipet «Mulan», tilhørende Russlands skyggeflåte, har vakt oppsikt etter å ha sirklet i Skagerak siden 2. juledag. Skipet endret kurs nordvestover etter flere dager i Nordsjøen.
Opprinnelig var destinasjonen Port Said i Egypt, men oppdraget ble endret til «for orders», noe som indikerer at skipet er tilgjengelig for nye oppdrag. Kystverket har vært i kontakt med skipet, som oppga å vente på ordre.
«Mulan» har en uklar eierstruktur og er på amerikanske sanksjonslister. Før sirklingen i Skagerak skal skipet ha losset LNG over til en sanksjonert lagringsenhet i Ura Guba-bukta.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som tilhører Russlands skyggeflåte, har siden andre juledag sirklet i Nordsjøen utenfor norskekysten. Skipet, som frakter flytende naturgass (LNG) fra Russland til Egypt, har en uklar eierstruktur og er registrert i flere land. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. «Mulan» skal ha lastet LNG fra en sanksjonert lagringsenhet i Russland før det satte kursen mot Egypt. Skipets aktivitet knyttes til omgåelse av sanksjoner mot russisk olje- og gassindustri, og det er en del av den såkalte skyggeflåten. Kystverket bekrefter at de følger ekstra nøye med på skipet.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som antas å være en del av Russlands skyggeflåte, har siden 2. juledag seilt i et uregelmessig mønster utenfor norskekysten. Skipet, som er registrert i Panama, frakter flytende naturgass (LNG) og skal ifølge rapporter være på vei fra Russland til Egypt. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. Natt til lørdag endret «Mulan» kurs og seiler nå nordvestover langs kysten av Egersund. Skipet har en uklar eierstruktur, men er knyttet til sanksjonerte russiske selskaper og frakter angivelig sanksjonert russisk gass. Det er økt oppmerksomhet rundt skipets bevegelser på grunn av den sensitive undersjøiske infrastrukturen i området.
3 måneder siden
Tankskipet Mulan har i ti dager seilt i sirkler sør for Norge, noe som har vakt oppsikt. Skipet antas å frakte gass fra Russland og forsøker trolig å omgå sanksjoner. Eksperter mener skipets merkelige bevegelser skyldes vanskeligheter med å finne havner for avlasting, da mange havner er skeptiske til å ta imot russisk gass. Flere lignende tankskip er observert i Barentshavet med samme bevegelsesmønster. Russland sliter med å eksportere gass etter at rørledninger er stengt og sanksjoner er innført, noe som gjør at flytende gass er et viktig alternativ. Skipets mannskap hevder de venter på bedre vær, men dette avvises av meteorologiske institutt.
2 måneder siden
Et tankskip antatt tilknyttet Russlands «skyggeflåte», «North Light LNG», ankom Honningsvåg for mannskapsbytte. Skipet har tidligere oppholdt seg i arktisk farvann og frakter flytende naturgass. Det er mulig at skipet er på vei til Murmansk eller en LNG-terminal i Russland. «Skyggeflåten» frakter russiske produkter i strid med vestlige sanksjoner. EU forbereder en ny sanksjonspakke, men den vil ikke inneholde et fullstendig forbud mot import av russisk LNG. De nye sanksjonene vil begrense russisk gass til europeiske LNG-terminaler som ikke er koblet til EUs gassystem.
4 måneder siden
Oljetankeren «Eagle S», som seiler under flagg fra Cookøyene, mistenkes for å ha forårsaket skade på en sjøkabel i Østersjøen. Skipet er en del av den russiske skyggeflåten og har en uklar eierstruktur. Det har tidligere vært involvert i flere ulykker og har skiftet navn flere ganger. Finske myndigheter etterforsker hendelsen som sabotasje, og mannskapet er avhørt. Det er også funnet spor etter sleping av anker langs havbunnen. Skipet var lastet med bensin og mulig spionutstyr. Motivet for sabotasjen er uklart, da Russlands oljetransport er en viktig inntektskilde.
3 måneder siden
To russisk-registrerte fartøy har siden mandag sirkulert i Kattegat mellom Sverige og Danmark. Det ene er et 49 meter langt SAR-fartøy, og det andre er en 70 meter lang slepebåt. Svensk kystvakt følger med på fartøyene og har varslet danske myndigheter. Fartøyenes bevegelser skjer kort tid etter at et russisk skip seilte sikksakk utenfor Norge og etter kabelbrudd i Østersjøen. Svenske og danske myndigheter har økt overvåkningen av fartøy i området etter de siste kabelbruddene. Det er uklart hvorfor de russiske fartøyene sirkulerer i området.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
3 måneder siden
To russisk-registrerte fartøyer har siden mandag sirkulert i Kattegat mellom Sverige og Danmark. Svensk kystvakt har varslet danske myndigheter om fartøyene, som befinner seg i dansk farvann. Det ene fartøyet er en SAR-båt, og det andre er en slepebåt. Det spekuleres i om det er fire russiske fartøyer i området, inkludert en mulig ubåt. Etter kabelbruddene i Østersjøen har svenske og danske myndigheter styrket oppsynet med fartøy i området. Et kinesisk fartøy lå i Kattegat i en måned i november og desember, mistenkt for å være involvert i sabotasje.
3 måneder siden
Til tross for omfattende sanksjoner mot russisk olje og gass, fortsetter tankskipstrafikken fra Russland som før. Sjøtrafikksentralen i Vardø observerer en jevn strøm av skip, og Russland har funnet nye kjøpere i Kina og India, selv om de må selge til lavere priser. Sanksjonene har ført til fremvekst av en skyggeflåte som omgår reglene med uklart eierskap og hyppige flaggskifter. Paradoksalt nok har noen sanksjoner styrket Russlands økonomi ved å hindre kapitalflukt og arbeidskraftutvandring. Samtidig understreker krigsforbrytelser i Ukraina alvoret i situasjonen og behovet for å vurdere effekten av sanksjonene.
2 måneder siden
En svensk investor kjøpte det norske tankskipet «Solviken» og solgte det videre etter åtte måneder med en fortjeneste på 153 millioner kroner. Skipet ble deretter en del av Putins skyggeflåte og brukt til å frakte russisk olje, noe som resulterte i britiske sanksjoner. Investoren hevder at han ikke var klar over skipets endelige bruk. Salget er en del av en større trend der norske redere har tjent milliarder på salg av skip til selskaper som mistenkes for å omgå sanksjoner mot Russland. Økningen i verdi på eldre tankskip skyldes økt etterspørsel etter oljetransport og skipenes evne til å operere i islagte farvann.