Forbrukerrådet refser dagligvarekjedene for uoversiktlige og forvirrende medlemsordninger, og mener det har blitt vanskelig for kundene å forstå hva de faktisk betaler for varene. Flere kjeder krever nå doble medlemskap for å få tilgang til rabatter, og Rema 1000 har gått fra Æ til en app med bonuspoeng.
Forbrukerrådet sammenligner situasjonen med et lotteri der reglene er umulige å forstå, og mener at kjedene tjener på denne forvirringen.
Dagligvarekjedene bruker medlemskap som et middel i konkurransen, men Forbrukerrådet mener dette går på bekostning av forbrukernes mulighet til å ta rasjonelle valg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Gerd og Ola Rotevatn er frustrerte over dagligvarekjedenes bruk av apper og kompliserte bonusordninger for å gi rabatter. De føler seg lurt og mener tilbud bør være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter. Spesielt kritiserer de Rema 1000s nylige endringer i sitt fordelsprogram. Paret er også skeptiske til kjedenes egne merkevarer og dårlig merking av priser. Dagligvarekjedene svarer at de forsøker å tilrettelegge for alle, og at de fleste kundene opplever digitaliseringen som en fordel.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
2 måneder siden
Eksperter og Forbrukerrådet kritiserer Rema 1000s nye bonusprogram for å være komplisert og mer fordelaktig for butikken enn for kundene. Kritikken går på at slike lojalitetsprogrammer er forvirrende og kan føre til økt forbruk. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til å være utro mot butikkene og handle der de får de beste tilbudene. Rema 1000 avviser kritikken og hevder appen er populær og gir kundene både priskutt og bonusmuligheter. De inviterer kritikere til å teste appen og gi tilbakemeldinger for forbedringer.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
4 måneder siden
Artikkelen avdekker hvordan butikkjeder lurer kunder med tilsynelatende gode tilbud på julevarer. Prisene varierer sterkt mellom ulike størrelser av samme produkt, og kunder kan ende opp med å betale betydelig mer enn forventet. For eksempel kan en liter gløgg være fem ganger dyrere enn en halvliter. Mange kunder opplever dette som forvirrende og vanskelig å navigere, og de er sjokkerte over prisforskjellene. Butikkene forsikrer at de fyller på med varer, men enkelte juleprodukter er begrenset.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer butikkene for manglende tydelighet rundt kilo- og literpriser, og mener de bryter prisopplysningsforskriften. Jurist Thomas Iversen påpeker at salgspris og enhetspris skal være like tydelige. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 svarer at de følger regelverket så godt de kan, men at plassmangel på etikettene er en utfordring. Iversen advarer mot å presse grensene for langt, da det kan føre til ytterligere regulering.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side. Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ. Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.