Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side.
Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ.
Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på sjokolade, der prisene varierer betydelig mellom ulike butikkjeder. Coop tilbyr store Freia-plater til redusert pris for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler nesten dobbelt så mye. Småsjokolade er billigst hos lavpriskjedene, mens Coop Prix har en betydelig høyere pris. Europris og Gigaboks utmerker seg med gode tilbud på store sjokoladeplater. Kiwi tilbyr ikke kvantumsrabatt for å unngå at folk kjøper mer enn de trenger. Dagligvarekjedene kommenterer prisene og tilbudene.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
21 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
1 måned siden
Rema 1000 og Extra solgte i en periode Freia melkesjokolade på 200g og 100g til samme pris, noe som skapte forvirring. En professor ved NHH mener dette kan være et bevisst grep for å øke salget, ved å appellere til prisbevisste kunder og samtidig tjene mer på de som kjøper den lille. Rema 1000 forklarer priskuttet med at de ønsker å tilby kundene gode priser før påske, men gir ingen klar forklaring på hvorfor de to størrelsene kostet det samme. Extra har i etterkant justert prisen på den minste sjokoladen slik at det skal lønne seg å kjøpe den største.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
2 måneder siden
Prisene på sjokolade har steget kraftig, og det er store forskjeller i pris mellom sjokolade i pose og smågodt. Enkelte sjokoladetyper kan koste mer enn det dobbelte per kilo sammenlignet med smågodt. Smågodt er ofte betydelig billigere, spesielt på helgetilbud, og butikkene bruker det som en lokkevare. Selv om smågodtprisene også har økt, er det fortsatt mulig å spare penger ved å velge smågodt fremfor ferdigpakket sjokolade. Coop-kjedene har faste fredagstilbud på smågodt til 10 kroner per hekto, og flere andre butikker har også jevnlige tilbud.
3 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.