Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer.
En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner.
Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side. Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ. Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på sjokolade, der prisene varierer betydelig mellom ulike butikkjeder. Coop tilbyr store Freia-plater til redusert pris for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler nesten dobbelt så mye. Småsjokolade er billigst hos lavpriskjedene, mens Coop Prix har en betydelig høyere pris. Europris og Gigaboks utmerker seg med gode tilbud på store sjokoladeplater. Kiwi tilbyr ikke kvantumsrabatt for å unngå at folk kjøper mer enn de trenger. Dagligvarekjedene kommenterer prisene og tilbudene.
2 måneder siden
Sjokoladeprisene har steget markant i norske butikker, med priser opp mot 65 kroner for en stor melkesjokoladeplate, mot tidligere kampanjepriser rundt 28 kroner. Hovedårsaken er en kraftig økning i råvareprisen på kakao, forårsaket av dårlige avlinger i Vest-Afrika. Klimaendringer, ekstremvær og sykdommer på kakaotrærne bidrar til avlingssvikten. Analytikere forventer at de høye prisene vil vedvare i flere år, da det tar tid å etablere ny kapasitet og fornye kakaotrærne. Både butikkjeder og sjokoladeprodusenter peker på hverandre som ansvarlige for prisøkningen.
1 måned siden
Artikkelen omhandler prissjokk i sjokolademarkedet, der utenlandsk sjokolade, spesielt hos Normal, er billigere enn norsk sjokolade som Freia. Dette skyldes høye marginer hos lavpriskjedene, til tross for påstander om økte kakaopriser. Konkurransetilsynet har avdekket marginer på opptil 50 prosent. Nordmenn foretrekker fortsatt norsk sjokolade, men Normal selger likevel utenlandske alternativer. Artikkelen viser også hvordan man kan finne tilbud på norsk sjokolade.
1 måned siden
Sjokoladeprodusenter i Norge står overfor store utfordringer på grunn av kraftig økning i råvarepriser, spesielt på kakao og kakaofett. Flere melder om at de er nødt til å justere prisene for å overleve. Morten Arnesen, daglig leder i Heimdal Chokolade, forteller at enkelte ingredienser har hatt en prisøkning på over 40 prosent. Mia Nilsen i Sød konfekt er usikker på hvor lenge hun kan fortsette driften med dagens priser, da kakaofett alene har økt med 59 prosent. Forbrukerne merker også at sjokoladen blir dyrere og er mer bevisste på hvordan de bruker pengene sine.
2 måneder siden
Prisene på sjokolade har steget kraftig, og det er store forskjeller i pris mellom sjokolade i pose og smågodt. Enkelte sjokoladetyper kan koste mer enn det dobbelte per kilo sammenlignet med smågodt. Smågodt er ofte betydelig billigere, spesielt på helgetilbud, og butikkene bruker det som en lokkevare. Selv om smågodtprisene også har økt, er det fortsatt mulig å spare penger ved å velge smågodt fremfor ferdigpakket sjokolade. Coop-kjedene har faste fredagstilbud på smågodt til 10 kroner per hekto, og flere andre butikker har også jevnlige tilbud.
16 dager siden
Smågodtpriskrigen er i gang, med flere butikker som Europris og Bunnpris som tilbyr rekordlave priser på smågodt. Kakaoprisene har steget kraftig, noe som har gjort sjokolade dyrere generelt. Artikkelen anbefaler å fokusere på sjokoladebiter i smågodtet for å maksimere verdien av tilbudet, som i Bunnpris varer ut påskeuken. Ved å benytte seg av disse tilbudene, kan forbrukerne potensielt bidra til å redusere den generelle prisstigningen på matvarer.